bye, bye and good riddance



På Kraks billede af vores gård figurerer to runde gylletanke, som så at sige er ved at invadere haven. De var en nødvendighed, mens der var dyrehold på gården, og placeringen den bedst mulige dengang; men i dag støder de bare øjet og lukker haven på en brutal måde, også når de er badet i romantisk morgensol.




Derfor har vi besluttet, at de skal væk, og i mandags blev de jævnet med jorden.  Resultatet  er allerede godt, øjet reagerer næsten fysisk på, at der er blevet lukket op.

Nu har vi så et område som en lille parcelhushave, der skal integreres i den eksisterende have - en spændende udfordring.

Det generer Sørens øje, at der også er blevet lukket op ind til min rodeafdeling med flamingokasser fulde af småplanter og frøpotter. Vi har forhandlet frem og tilbage og har besluttet, at pladsen skal renoveres og lukkes med et raftehegn mere. Forrest i billedet ligger sandet fra mit sandbed, hvor jeg med held har overvintret småpotter, og det skal også genetableres. Alt det glæder jeg mig virkelig til.


På vej om til rodeafdelingen kommer man forbi et fint makkerpar, lunaria corfu blue og gulbladet fasanbusk.

For ikke så længe siden blev rypelyng omtalt på en blog, og i dag vil jeg gerne vise, hvordan vi bruger det som bunddække på vores vandværksbed på gårdspladsen.


De små blade er skinnende grønne. Blomstringen ligger spredt henover forår og forsommer, og blomsterne er hvide; men i et lille hjørne af bedet kommer der mærkeligt nok sartgule blomster.


Tulipaner har vi ikke mange af sammenlignet med mange af jer andre - de holder ikke ret længe i vores lerjord - men akebono blomstrer fint lige nu. Jeg tror vi har været heldige; for jeg har set eksempler på, at den rummer meget mere rødt end den fine kant, der pynter på vores.







Kommentarer

  1. åhhhhh, dér var der jo et billede af den (af mig) eftertragtede Akebono.
    Tillykke med den ekstra plads, du har nok allerede et par ideer oppe i ærmet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår godt, at du har kig på akebono. Jo, vi har da nogle ideer. Desværre er der kvikgræs i den jord, vi har fået lagt, så vi må væbne os med tålmodighed.

      Slet
  2. Sikke et dejligt område I har fået til rådighed.Der må bestemt blive plads til overvintring af dine småplanter og rodeafdeling(det har vi vist alle)
    Smuk tulipan,-Akebono-den må jeg vist overveje at anskaffe.
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg jo også, altså at der må være plads til en rodeafdeling.

      Slet
  3. Nej hvor skønt at slippe af med den øjenbæ, jeg kan godt forstå, I er glade for det. Samtidig får I et dejligt stykke ekstra jord, det bliver spændende at se, hvad der skal plantes der. Ok ser lige at der er meget kvikgræs, det er ikke godt, det har jeg også, har lige kæmpet med det og invaderende skvalderkål i dag.
    Dine Akebono er meget fine, en flot tulipan. Rypelyngen er meget fin, hvis I har for meget, vil jeg blive glad for en pottefuld d. 24.5. :)

    SvarSlet
  4. Kvikgræsset har vi oven i købet betalt for at få indført i den ekstra mængde jord, vi fik brug for. Vi tager gerne noget rypelyng med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder dejligt med rypelyng. Jord er ellers dyrt nok at købe, men med kvikgræs, det er da surt.

      Slet
  5. Hej Marie.Godt at i kom af med jeres "øjenbæ"...........og sikke en plads i har fået.Er da spændt på hvad i finder på at plante der.
    Og godt at du får lov til at beholde dit potte og roderum............det er bare en nødvendighed i en have.
    Smuk tulipan..............kendte den slet ikke.
    God weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Også god weekend til dig. Vi er også selv lidt spændte på, hvad der kommer ud af al den plads. Foreløbig skal der sættes kartofler i noget af jorden. Mon ikke jeg stødte på tulipanen på en blog, det tror jeg næsten.

      Slet
  6. Sjovt at se jeres ejendom lidt fra oven. Det er dejligt for jer, at i har fået de gylletanke væk, for kønne er de jo ikke.

    Spændende hvad i finder på at bruge pladsen til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Søren har allerede sat kartofler i en del, hvor der bagefter skal sås græs. En del skal indrettes med et prærielignende bed. Vi har i forvejen nogle græsser og stauder, som passer godt ind i sådan et miljø.

      Slet
  7. Hej Marie

    Fik lige læst lidt op!

    Flot flot Trillium rugelii -Fantastisk ren kontrast!
    Og Meconopsis - der er så meget på denne årstid.

    Og så fik i plads - det ser godt ud!
    Spændende hvad det skal bruges til.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt og overraskende at høre fra dig fra det svenske. Oppe hos dig er det åbenbart temmelig koldt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid