tredje juledag

Når vi er nået til tredje juledag, er julen vel sådan set slut. De sidste af vores julegæster tog hjem i dag, dog med undtagelse af Peter, som heldigvis først tager tilbage til New York i morgen. Julen har været mindst lige så hyggelig en oplevelse som tidligere år - og lige så fuld af aktivitet, så i dag føles det næsten som stilhed efter stormen.
Julevejret har i grunden været ganske nydeligt. Ikke blot er vi blevet forskånet for regnvejr, men solen har oven i købet skinnet de sidste par dage, så mens resten af flokken kørte afsted for at købe fyrværkeri i går, tog jeg en runde i haven startende ved fuglenes tagselvbord.

Krinolinenarcisser har jeg en blød plet for. Det er bare ærgerligt, at de har vist sig ikke at kunne trives ude i haven. Narcissus  cantabricus foliosus hentede jeg ind i drivhuset fra sandbedet, da knoppen begyndte at få farve.

Solen oplyste både peberbusken og surbundsbedet i baggrunden. Den gule busk helt i baggrunden kan jeg simpelthen ikke identificere. Den violette peberbusk viser kun ganske få blomster


Det er nok kun mig, der kan se i hvert fald seks blomsterknopper i cyclamen coum. De er nu også nærmest umulige at skelne fra gruset.

Den tidligste trillium og svovlpæonen har længe haft skud, der rager op over jorden. Jeg dækker dem jævnligt med blade, og dem vifter fuglene hurtigt væk.


Den lette nattefrost har dekoreret kambregne og vortemælk med en fin omgang rim.

Kommentarer

  1. Ja det er hyggeligt med julen, men det er nu godt, den ikke varer lige til påske ;)
    Jeg kan nu godt forstå, I har nydt og især at have Peter hjemme, ham ser I nok ikke så tit.
    Dine planter er allerede nået langt, jeg kan kun se knopper i påskeklokkerne. Trillium har slet ikke vist sig endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig. Peter ser vi almindeligvis kun den ene gang om året, medmindre der er en rund fødselsdag eller lignende i løbet af året. Den trillium, jeg viser, er altid utroligt tidligt på færde.

      Slet
  2. Hej Marie

    Alletiders som forårstegnene allerede viser sig - men mon ikke der kommer lidt rigtig vinter før det rigtig brager løs?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne da være rigtig fint med en omgang vinter.

      Slet
  3. Det høres hyggelig ut med familiebesøk. Vi har vært i tre juleselskaper, så nå er det godt med litt fred og ro.
    Jeg tror jeg ser noen coumknopper der, men de er vanskelige å se. Flotte trilliumknopper!

    SvarSlet
    Svar
    1. Med tre juleselskaber må det gøre godt med lidt fred og ro. Du har sikkert et ekstra skarpt blik for knopper i cyclamen:-)

      Slet
  4. Det er først i dag solen skinner her. Og jeg har nydt det.. Hønsene blev lukket ud i haven, de fik travlt med at skrabe, de har jo været i hønsegården, i julen pga "gøende" julegæster eller vi ikke har været hjemme.
    Jeg har fundet et par vintergækker der lyste hvidt. Mærkelig nok ingen erentis. Det plejer at være dem der kommer først.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været skønt at opleve noget sol og frisk luft. Her kommer vintergækkerne altid før erantis, men jeg så ingen i dag.

      Slet
  5. Det är underbart med jul och sällskap och lika underbart att sen njuta lugn och ro. Vädret var härligt mest hela heglen. Fina gröna växter du visar och de lär klara av lite riktig vinter också.

    Gott Slut på 2019! önskar, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen, Carina. Nu glæder vi os til det nye haveår.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Flotte vekster. Været har vært nydelig her med flere dager med sol. Litt snø fikk vi også, men den har gått igjen. Julen er tid for samvær med familien. Godt å treffe de enn ikke ser så tidt.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sne fik vi ikke. Ellers kan jeg kun tilslutte mig det, du skriver.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Vi har firat Jul med ungdomarna och haft det riktigt skönt. Gråmulet väder utomhus men Julstämning inne. Ser fint ut med nya skott och gröna växter.
    God fortsättning /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. At man mødes på tværs af generationerne, er bestemt en af julens goder. Og nu begynder vi at se frem mod 2020.

      Slet
  8. Dejligt med julebesøg og afslapning også.
    Det er tidlige tegn, du viser fra haven - ja, lad os få lidt vinter også.
    Godt nytår.

    SvarSlet
  9. Her spirer det også rundt omkring...jeg ville nu gerne lige have noget rigtigt vinter først...med sne og dagsfrost i flere dage. Så glæder jeg mig nemlig endnu mere over foråret, når det kommer.

    Godt nytår til jer.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid