løst og fast, men især sensommerbedet

Skovløg/ allium scorodoprasum så vi vokse vildt på stranden ved Båring Vig. Den bliver også kaldt Hyrdedrengenes Krydderi og minder en del om atropurpureum, som jeg har købt som prydløg, og som ifølge Wikipedia vokser vildt i Ungarn, Tyrkiet og Balkan. Gad vidst om hyrdedrengene på de kanter også har brugt den til at give noget krydderi til fedtemadderne.

I starten af maj viste jeg paraplyplanten diphylleia cymosa i blomst, og i dag kan jeg vise de specielle blå bær, der følger bagefter.


I dag kan jeg også vise den cremefarvede thalictrum dasycarpum, som er næsten 2 meter høj. Heldigvis er dens mørke stængler så stive, at de 30mm regn, vi har fået det sidste døgn, ikke har væltet den omkuld.

Denne lille kuglevase fik jeg i fødselsdagsgave, og den passer fint til Graham Thomas og Pat Austin.

Rørblomst/ penstemon hallii sået i 2014 har sådan nogle nuttede blomster.


Det anbefales sommetider at sætte løg i sensommer- eller præriebede for at give noget blomsterfarve først på sæsonen. I stedet for har jeg sået etårige valmuer, og da jeg ikke så  nogen frøplanter efter såningen i efteråret, købte jeg en ekstra pose; men det havde jeg vist ikke behøvet at gøre.

Her ses de sammen med hvid sporebaldrian.

Lige ved siden af rosen Sally Holmes.

Bagved dem gemmer der sig en gul kløver.

Længere omme står kæmpeærenpris

Meksikansk hat (1årig) / ratibida red midget og solhat står på spring.
                 
  Og oven over det hele vajer kæmpehavre /stipa gigantea. Alt i alt er det vores hyggeligste bed og den lille grønne bænk vores hyggeligste siddeplads..

Kommentarer

  1. Spændende plante, paraplyplanten. Og jeg tror sørme jeg fik navnet på den ukendte frøstjerne i mit staudebed, thalictrum dasycarpum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Paraplyplanten er da fin på sin afdæmpede måde, det synes jeg også. Dasycarpum tror jeg ikke, der er mange, der har i haven, selvom den bare passer sig selv og stille og roligt vokser i omkreds - ligesom os andre.

      Slet
    2. Et nærstudie i egen have viser så, at jeg ikke er den lykkelige ejer af planten. Så den må forblive navnløs - og det har den det sikkert også fint med :)

      Slet
  2. Endelig har jeg nogle af de planter du viser, det var rart for en gang skyld. Rørblomsten har jeg nu ikke, den har en fin farve. Valmuer såer jeg også ekstra af hvert år, og det er aldrig nødvendigt, jeg har dem også i rigelige mængder. Så langt er mine solhatte ikke, du er som vanlig foran, det er nok alt det regn :)
    30 mm oveni de 37 fra forleden, du kommer da ikke lige til at mangle regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rørblomsten bliver kun 30cm høj og busker sig en del, så jeg synes, det er en lidt atypisk rørblomst. Nu kan vi klare os længe uden regn, ingen tvivl om det. Lige denne solhat står altså også helt perfekt efter alle forskrifter.

      Slet
  3. Elsker de sorte strømper på din cremefarvede thalictrum dasycarpum

    SvarSlet
  4. Så hyggelig sitteplass og bed! Rosen Sally Holmes var ny for meg, og hadde en skjønn farge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, siddepladsen er fin, ikke mindst med den fine lyd af kæmpehavren, når vinden vifter med den.

      Slet
  5. Deilige bilder, både her og under, av din flotte hage med alle de spennende plantene :-)) Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Ja, indtil nu har sommeren været vidunderlig.

      Slet
  6. Hvor er bedet med alle valmuerne dog flot - både i farver og i opbygning. Dejligt med regn, det har vi også fået.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi synes også selv, at bedet ser godt ud lige nu. Det er jo hovedsageligt solide planter, så spaden skal sikkert i brug på et tidspunkt snart.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Så ved jeg at den på dansk hedder hyrdedrengens krydderi, dejligt navn:-)
    Det er en sjov plante den med de blå bær.
    Du viser skønne stauder i dag, (og havren) som vil passe godt ind i min have og det udtryk jeg gerne vil have frem.
    Det giver en utrolig god følelse at kigge på bedet med valmuerne, smukt.
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes også, det var interessant med lidt baggrundsinfo om den lille allium. Kæmpehavren var på min ønskeseddel en del år, inden jeg fandt den, og nu nyder vi den i fulde drag her først på sommeren, mens mange af de andre græsser først er fuldt udviklede senere.

      Slet
  8. Hej Marie

    Nu er tørken vel afblæst for denne gang!
    Dit sensommerbed tager sig da glimrende ud - allerede nu;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har simpelthen været så heldige med rigelig regn i tide. Man er jo et utaknemligt skarn, for jeg kan rigtig godt lide valmueeblomsternes prikker i bedet, men synes, deres løv fylder for meget.

      Slet
  9. A real stunning border with the poppies. I did not know that umbrella plant, but I think it is a good one for my shade garden.
    Enjoy yoyur day!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you. In a month´s time this border should be at its best. A shade gaden is the perfect place for the umbrella plant.

      Slet
  10. Fantastiska växtkompositioner, Thalictrum tycker jag mycket om men jag har svårt att hitta en plats för de riktigt stora. Den du visar på bilden känner jag inte till, den största jag vet är T. "Elin"

    Allt gott till dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Krydsningen Elin er afgjort endnu kraftigere end dasycarpum, som jeg synes er ganske elegant trods størrelsen. Kan det virkelig passe, at der ikke er plads til dem i din store have.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid