Flere aprilbillleder

Geranium tuberosum


Det er kun et par dage, siden jeg sidst lavede et indlæg; men motiverne står i kø derude, og Lisbeth trænger til opbakning i bloguniverset, så hun ikke skal føle, at hun er helt alene om at holde det i live.

Geranium tuberosum forelskede jeg mig i for en del år siden og prøvede uden held at så den et par gange. Senere fik jeg et par friske småplanter fra Samsø, men igen skete der ikke noget som helst de næste par år; men pludselig i år er den der, endda to steder. Det vil nok være klogt at markere voksestedet, for planterne visner helt ned efter blomstringen.  Tuberosum betyder knoldet, og ved velvoksne planter kan man finde sådan nogle store basser i jorden.

Ikke alt behøver at være farverigt og iøjnefaldende. Sådan en lodden bregne er bestemt lige så fotogen som de farverige forårsløg.


Og bregnen svigter aldrig - i modsætning til især tulipanerne. I vores såkaldte varme bed lagde jeg i efteråret tre grupper af tulipanen Princess Irene, fordi den skulle spille sammen med den orange vortemælk (euphirbia griffithii fireglow), der er begyndt at springe ud, og de nye skud i taks og roser. Ideen er stadigvæk fin, synes jeg, men der dukkede kun fire tulipaner op, og en af dem var oven i købet rød og ikke orange.


Selvom der produceres massevis af nye bispehuer, er og bliver epimedium stellulatum wudang star en af mine absolutte favoritter. Det nye løv er lækkert, de små blomster ligner grangiveligt små stjerner, og de fine aks, der venter på at springe ud, er noget så graciøse.


Her har en hvid løjtnantshjerte og hvidblomme fundet sammen, eller rettere  sagt så er jeg nok kommet til at lægge løgene midt i stauden.

Mange af vores forårsstauder trives godt og er store og frodige, men ikke trillium cernuum og hvid gudeblomst / dodecatheon media album.  Den første skal sikkert bare have mere tid, mens jeg nok bør prøve at finde en bedre placering til gudeblomsten.

Så er der mere skub i podophyllum versipelle og dens nabo paraplyblad/ diphylleia grayii eller cymosa.



Sølvtræ kunne man godt fristes til at kalde maackia amurensis, når den står med sine nye skud. Det er heldigvis et langsomtvoksende træ, så skuddene kan nydes i øjenhøjde en rum tid endnu.

Kommentarer

  1. Ja, vi får støtte hverandre i blogguniverset, for det føles snart som det ikke er flere bloggere tilbake 😥

    Så mye fint du viser! Den Epimediumen du har der er veldig flott. Den har de vakreste blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, vi skandinaver har hinanden. Desuden synes jeg samtidig også, det er interessant at blive klogere på,hvilke ligheder og forskelle der er vedrørende, hvordan vi har have i de forskellige lande.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Du har så mycket fint i din trädgård. Gillar dina kombinationer. Löjtnantshjärtat med snöklockorna blev ett perfekt par.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marika. Det er heldigt, at de to hvide planter blomstrer samtidig.

      Slet
  3. Hej Marie

    Jeg tror det er vigtigt at man blogger af lyst, at man så samtidig bidrager glad til haveblogland er en velkommen sideeffekt:)
    Jeg er helt enig med dig - Epimedium stellatum er noget af det mest elegante.
    Trillium cernuum har jeg kun haft i enkelte år, den har ikke holdt længe - håber du får den rigtigt etableret!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut! Det skal være af lyst, man blogger, ikke af pligt, og lysten har jeg personligt erfaring for godt kan svinge. Cernuum kan vist godt være noget af en udfordring. Foreløbig har jeg givet den de samme vilkår som andre trillium.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Ikke så mange bloggere igjen nei. Jeg blogger fordi jeg har lyst og bloggen er også min dagbok.
    Så langt som det er kommet hos deg. Den hvite løytnantshjerte står bare med små blader her enda.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har jeg tit kigget tilbage til tidligere års indlæg for at tjekke nogle planter og nogle aktiviteter. Det er en fin mulighed at have. I det varme vejr i april er haven nærmest eksploderet.

      Slet
  5. Hej Marie. Du viser som altid mange spændende planter. Det er en smuk vortemælk, men ærgerligt med tulipanerne, og en interessant geranium - dejligt, at du langt om længe fik gang i den. Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne, det virker som lang tid, siden du sidst var på bloggen. Hyggeligt at høre fra dig igen. Ja, geranium var en sjov overraskelse.

      Slet
    2. Ja, det er længe siden. Jeg læser altid med, men får ikke altid lagt en kommentar. Jeg har et forsæt om at få skrevet flere indlæg, men tiden er knap, og nu er jeg i gang med virtuel undervisning, som også tager meget tid.

      Slet
    3. Jeg tænkte netop på, om du kunne arbejde hjemmefra. Det er en god nødløsning, men forhåbentligt får de store elever snart lov til at komme i skole igen.

      Slet
    4. Jeg arbejder faktisk på Svendborg Erhvervsskole, hvor jeg underviser på bl.a. metal- og business, og alle eleverne er ved at være virkelig trætte af denne form for undervisning. Vi har nogle svendeprøveklasser, som har fået lov til at komme på værkstedet, men det er så det.

      Slet
    5. Ikke noget at sige til, at eleverne er ved at være trætte af det. De savner selvfølgelig kammeraterne og sikkert også jer lærere. Desuden er de jo ikke allesammen lige gode til at arbejde elektronisk og til at holde ploven i furen.

      Slet
  6. Nu er min kommentar igen blevet væk hos dig. træls.. Du viser altid sådan nogle spændene planter. Bare de vortemælk. Dem er jeg ved at få øjenene op for. de er spændende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mystisk og irriterende med din forsvundne kommentar. Jeg har det på samme måde med vortemælk. Der er så mange forskellige varianter. Den, jeg viser i dag, kan godt lide at løbe lidt, men hvis det bliver for meget, hiver man den bare op.

      Slet
  7. Jeg er helt enig, alt behøver ikke at være farverigt. Bregnen og Maackia amurensis er to skønheder.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Midt i alle farverne kan det være helt rart at hvile øjnene på noget mere roligt.

      Slet
  8. Det er flotte farver, du har i det varme bed med vortemælken. Er det bare mig, eller hører man ikke oftere og oftere om fejl i løgleverencer? Det er ret irriterende, synes jeg, hvis man har gjort sig umage med at vælge.
    'Sølvtræets' skud er fantastiske... ikke alt behøver at være blomster, nej.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. I år synes jeg, man hører om specielt mange fejlleverancer, og det er første gang jeg oplever det. Det er også første gang, der kommer så få blomster det første år. Det er da irriterende.

      Slet
  9. Hei Marie.
    Takk for et fint innlegg, igjen en vitamin-innsprøytning for meg.
    Nyter nå de forskjellige grønnfargene i naturen, og er egentlig litt glad for litt kjøligere vær, da varer våren litt lenger.
    Den hvite bispeluen er vakker!
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt med en kommentar, Eirin, på denne kolde og våde dag. Nogle år kommer sommeren alt for tidligt, det behøver den bestemt ikke at gøre i år.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring