Tiden flyver afsted

gøgeurt - dactylorhiza x grandis blackthorne strain

 - skolebørnene har fået sommerferie, solen skinner, det har regnet, og planterne trives så godt, at haveejeren er nødt til finde saksen frem for at  holde dem i ave. Kort sagt: en herlig tid!

De seneste to tre år har vi ikke besøgt ret mange haver. Det giver ellers altid masser af inspiration, og det gælder også et besøg, vi for nogle år siden gjorde på Asperupgård på Fyn med et utal af spændende træer. Et af dem var robinia viscosa, et forholdsvis lille træ, som der nu står et blomstrende eksemplar af på vores gårdsplads. Den skal ikke plantes, hvor det blæser, men er ellers robust og har allerede leveret den første frøplante.

Slyngplanten tropaeolum speciosum ville invadere hele surbundsbedet, hvis den fik lov. I år har den kastet sin kærlighed på en rhododendron med de flotteste grå nye blade.


Martagonliljer og de første mandstro understreger, at højsommeren venter lige om hjørnet.



Et par roser til sidst, først Hot Chocolate.


Ghislaine de Feligonde er en af de roser, der har vokset sig kæmpestore i år. Jeg gætter på, at den måler 2,5 m x 2,5m, og den dækker fuldstændigt sit stativ. Den og flere andre buskroser ser i dag temmelig forpjuskede ud oven på den sidste uges regn og trænger til at blive klippet tilbage - ikke ligefrem mit yndlingsjob, må jeg tilstå.

Kommentarer

  1. Flotte gøgeurt når de sådan danser i flok.
    Ha. jeg skal vist ud og vise min varme chokoladerose et billede af din , bare for at vise den hvordan man skal se ud. Min er godtnok ikke så gammel, men den er noget pisten. Din er megaflot.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores Hot Chocolate er virkelig blomsterrig, men om lidt begynder den at miste bladene, så perfekt er den på ingen måde. Alligevel plejer den at levere en pæn genblomstring. Mærkelig rose faktisk.

      Slet
  2. Godt at du nevner saksen, for jeg har klippet litt i flere omganger i hagen nå nettopp. Det er absolutt tiden for det nå, for jeg synes at alt vokser enormt nå. På norsk kalles din flotte klatreplante ildblomkarse. De kan dekke store områder i løpet av en sommer. Den var veldig fin inne i din rhododendron. Du har også fantastiske roser!

    SvarSlet
  3. Ja, saksen skal i brug. Ellers gror vi inde ligesom Tornerose😊 Karsen har formentlig lavet rødder langt ned i jorden, for den har en enorm grokraft, som du skriver. Det lader til, at alles roser har et godt år i år.

    SvarSlet
  4. Hej Marie!
    Underbart vackra rosor. I år trivs mina riktigt bra och de är inte många men de har levererat många blommor. Ghislaine de Feligonde är otroligt fin, ser ut att bli riktigt stor. Hot Chocolate har en fantastisk färg. Har sett någon annan som var mer chokladfärgad. Riktigt spännande träd, din Robinia viscosa. Vi har fått regn inatt, men värmen fortsätter.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ind imellem har vi en trykkende varme med masser af fugt I luften. Så gør det godt med en regnbyge til at rense luften. Robinie er t usædvanligt blomsterrigt lille tr, synes jeg.

      Slet
  5. Ja højsommer er ordet, det har været varmt de sidste dage. Din Hot chocolate står bedre end min, men den har nok heller ikke så meget konkurrence af andre roser. Den er flot med den røde hyld i baggrunden. Mandstroen er også godt på vej her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hot Chocolate er købt hos Jas den ene gang, vi har besøgt ham. Jeg faldt for farven på en blomst, der var ved at blomstre af. I går gravede vi en Barcarole op, som har stået og skrantet i flere år, og det var i grunden en lettelse.

      Slet
  6. Hot, hot, hot - jeg har det hele hule hot! Og planterne elsker det tilsyneladende, i hvert fald når det også regner ind imellem. Det er virkelig dejlige billeder af stor trivsel og mange skønne vækster. Robinie er et smukt træ med det meget fine løv, og blomsterne er heller ikke at foragte. Både roser og orkidéer er flotte og dine billeder af mandstro er så fine med alle deres variationer. Den lille speciosum skal man nok holde godt øje med! Jeg har set den i stor mængde i Skotland, hvor den havde invaderet en labyrint - men smukt var det:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  7. Hej Ulla. Godt at se, at du kan dine klassikere 😀 Vi glæder os allerede til at gense robiniaens blomstring til næste år. Ja, slyngplante er nærmest invasiv, når først den er kommet godt i gang.

    SvarSlet
  8. Mange fine og meget diverse sager du viser. Flot samspil med tropaeolum i rhodo'en. Din Martagonlilje er meget smuk. Jeg tror den går på listen over de planter, som jeg må prøve at finde en plads til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney. Martagonliljen hedder enten Sunny morning eller fairy morning og har været ret hurtig til at blive blomsterrig. Jeg synes ellers nok, at martagonliljer kan være lidt besværlige at få godt i gang.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Da jeg har 3 små gishlaine de felogondé kan jeg ad åre se frem til at de dækker et område på 7,5 gange 7;5.

    SvarSlet
  10. Svar
    1. Så skal du vist til at skære ned på køkkenhaven eller et andet sted for at få plads nok til alt det :-) Der gemmer sig jo et stativ inde bag ved busken, så det bliver nok temmeligt besværligt at få den klippet tilbage.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?