3. søndag i advent

Der er ikke noget bedre i det halvmørke, vi er indhyllet i den ganske dag (lige bortset fra i dag 😁), end at få øje på små forvarsler om forårets blomster som f.eks. disse bittesmå glimt af vinteradonissens gule blomster.

Måske tager jeg fejl; men det er mit indtryk, at amaryllis er endnu mere populær som juleblomst i Norge end i Danmark. Uanset hvordan det forholder sig, så har jeg også investeret i en. Pudsigt nok ser det ud til, at den første blomst når at blomstre af før jul, og den anden knop først springer ud efter jul.         
    


Roserne er 'still hanging in there'. Munstead Wood står med en del fede, mørkerøde knopper; men når man ved det, kan man godt se, at den yderste del af stilken er lys og mangler energi. Bare et lille fingerknips og knoppen dratter ned.

En enkelt hortensia ser stadigvæk blå ud; men det får sikkert ende, når denne omgang frost bliver afløst af tøvejr.

Kommentarer

  1. Herligt syn af din vinteradonis, det er dejligt tidligt, at den kommer.
    Mange af roserne er ikke så fine, som de ser ud til, men dem der springer ud holder længe, der er da fordele ved kulden.
    Vi havde også flot vejr i går, havde I ikke det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Roserne i december ser unægteligt anderledes ud, end de gør i juni; men det har jeg det fint med. I går var jeg til fødselsdag hele dagen, så jeg lod vejr være vejr.

      Slet
  2. Ja, du har rett i at amaryllis er veldig populære her. De er å se alle steder hvor det selges blomster, og til og medi matbutikken.
    Det høres utrolig ut at det allerede kommer opp vårblomster hos deg. Det gir bud om en tidlig vår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes nok, det så sådan ud på de norske blogs. Adonis stikker altid næsen frem i december, så det fortæller faktisk ikke noget om, hvor tidligt det bliver forår.

      Slet
  3. Hej Marie

    Adonis er unægtelig ved at blive noget af et hit! Imponerende at de allerede viser sig hos dig -flot!
    Og de lover jo varmegrader igen, og ingen rigtig frost, Mon vi får en grøn vinter?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år var der så lidt vinter, at adonisblomsterne kunne følges hele vinteren. Det bliver spændende at se, om vinteren i år bliver lige så grøn.

      Slet
  4. Dejligt at se tegn på liv i haven allerede.Idag har det været flot vejr men rigtig koldt.Roserne holder godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt at følge både dem, der er ved at pakke sammen, og dem, der er på vej, også selvom det kan bide lidt i næsen.

      Slet
  5. Amaryllis is also very popular in our country, I have one in my house for Christmas but the buds have not yet opened, I hope on Christmas day it will show her beautiful flower. In the garden almost all roses have gone, only rose 'Kent', 'The Fairy' and 'Leonardo da Vinci' still show some colour. But they soon will have gone, after the snow and rain of past week and now we had our first frost....
    Regards, Janneke

    SvarSlet
    Svar
    1. Alternating freezing and thawing is extremely hard on the last roses. Let's hope that we shall both have a beautiful amaryllis flower to enjoy during Christmas.

      Slet
  6. Det er da helt vildt med forårstegn allerede - men et sikkert tegn på at vi har årstider her i landet :)
    Jeg har slet ikke fået købt amarylis i år - din er så fin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fedt med nogle små forårstegn, som vi kan gå og holde øje med hen over vinteren.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Amaryllis är så fina, har svårt att begränsa mig, men nu har jag två vita och två röda, som har stora knoppar och kanske slår ut till Jul. En annan har blommat ett tag. Otroligt med alla dina fina rosor, och redan en början till vinteradonis.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er en ægte amarylliselsker! Jeg ville bare ønske, at deres blomstring varede lidt længere tid. De gule adonisspidser skal lige tjekkes hver dag:-)

      Slet
  8. Så löftesrikt de där knopparna ligger där och lurar. Det brukar vara de första jag får syn på här också. Snödropparna skickar upp lite grönt med adonisen en gul knopp. Amaryllis är väldigt populära i Sverige. En cremevit har blommat över och nu väntar jag på en rödvit och en vacker limegul :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. At have blomster, man skal holde øje med både ude og inde, hjælper med at holde humøret oppe nu, hvor det næsten er mørkt hele dagen.

      Slet
  9. Hej Marie!

    Din Adonis berättar att snart börjar det om igen - härligt. Här brukar också Adonis vara den som visar sig först men än är det för tidigt.

    Jag undrar om inte Amaryllis tillsammans med doftande hyacinter och julstjärnor är de mest populära julblommorna här i Sverige.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og måske er de små gule adonisblomster eksra velsete nu, hvor der ikke er meget andet, der blomstrer.
      Her i Norden deler vi i grunden mange traditioner, faktisk så mange, at man bliver ganske overrasket, når der er forskelle.

      Slet
  10. Tak for synet af Adonis - det varsler forår. Hvor er det skønt at tænke på, at det nærmer sig på den anden side af jul og nytår :-)
    Amaryllis er en flot og statelig blomst. Jeg blev mindet om den, da jeg læste dit indlæg - jeg skal have anskaffet mig en :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, og lige om lidt begynder dagene at længes. Egentlig burde jeg ikke købe stueplanter, for jeg forsømmer dem helt vildt og har allerede på kun fjorten dage taget livet af en fin julestjerne.

      Slet
    2. Så er vi to. Jeg kan heller ikke holde liv i julestjernerne ;-) Jeg nyder dem, så længe jeg kan. (Min mand husker heldigvis at vande dem.)

      Slet
    3. Måske skulle jeg prøve at overtale Søren til at overtage pasningen:-)

      Slet
    4. Ku' være et sidste øjebliks juleønske eller forslag til nytårsforsæt ;-)

      Slet
  11. Igen i år har vi mildt vejr, kan man se på dine roser.
    Min havekalender fra sidste år siger at jeg lugede og gravede have på dette tidspunkt!

    Rigtig god jul til dig og din familie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Susanne. I dag kunne man også sagtens have arbejdet i haven, hvis man altså havde tid:-)

      Slet
  12. Wow !!! absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?