Julen 2017




 - vil næppe blive husket for sit smukke vintervejr, men Karstens korte indlæg fik mig alligevel mirakuløst op af sofaen og en tur ud i ruskvejret. Meget lys var der  nu ikke at gøre godt med, og efter kort tid begyndte det oven i købet også at regne.

Narcissus romieuxii ex julia jane har været så venlig at lade en enkelt blomst springe ud her i juleferien. Den står i mit "plunge bed", hvor jeg opbevarer potter med diverse løg, som nok vil rådne, hvis de bliver plantet ud i haven. Julia Jane skal tages op efter blomstringen og opbevares tørt i tre måneder, noget, jeg desværre er tilbøjelig til at glemme. I år har jeg virkelig tænkt mig at huske det.

Det er også liiige før, at troldnød springer ud.

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Så hyggelig å kunne se på løkblomstring allerede! Hver gang jeg ser Hamamelis på andres blogger, så blir jeg minnet på at jeg ikke har noen selv. De er veldig fine, og jeg må da en gang få kjøpt en selv ;)
    Ha en fortsatt god jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Hamamelis har ikke været helt nem at få til at trives, synes jeg ikke. Den første, vi havde, flyttede vi til et nyt og bedre sted, fordi den var blevet for stor til sin placering, hvorpå den prompte gik ud.

      Slet
  2. Hej Marie!

    Oj, så trevligt med blommande lök under julhelgen, för mig är det exotiskt men så kommer jag på att Helleborus niger faktiskt blommar där ute i trädgården.

    Hamamelis är så fina men än får jag nog vänta om de inte blir helt vilsna för här har det renat hela julhelgen och temperaturen håller sig på plussidan hela dygnet, helt galet är det och inget vi är vana vid.

    God fortsättning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er der enkelte blomster, som blomstrer billigt om vinteren. Vejret har opført sig mærkeligt hos dig, først den lange tørkeperiode og nu regn i lange baner.

      Slet
    2. Blomstrer villigt skulle der selvfølgelig stå 😞

      Slet
  3. Hej Marie

    Imponerende med den tidlige narcis, jeg tror det må være en af de tidligste.

    Håber vejret bliver bedre imorgen!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også, den er. Du skal vist desværre ikke regne med bedre vejr i morgen.

      Slet
  4. Mmm... det vore kul att kunna gå ut och hitta något sånt nu :) Men några få utvalda kan jag tänka mig att kinka lite extra med och den citrongula färgen var underbar.

    Ha ett gott slut på 2017! Carina

    SvarSlet
  5. Den lille narcis er bestemt et velkomment farveindslag i det grå decembervejr.

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Godt du kom op af sofaen, så vi kunne se den fine narcis, ellers er der ikke meget, der frister derude i disse grå dage. Vi må håbe på sol i dag og i morgen, så bliver det vist gråt igen :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det holdt skam hårdt, og heller ikke i dag ser det ud til, at vejret indbyder til udendørs aktiviteter.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Fin Narciss, har glömt att titta till mina som blommat i höst.
    Idag är det dis och dimma, ingen sol.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. De andre knopper i narcissen er slet ikke i nærheden af at springe ud, så der er flere at glæde sig til. For en sjælden gangs skyld har vi haft fint solskin hele dagen.

      Slet
  9. Jeg er elendig til at komme ud i det grå og fugtige vejr, og tage billeder med så lidt lys lykkes sjældent for mig :)
    Godt nytår Marie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nu helst gå min runde uanset vejret; men du ret i, at der ikke er ret meget lys at gøre godt med, hvis man vil tage billeder.

      Slet
  10. Det var da skønt med den lille narcis :)

    Jeg vil ønske dig et rigtig godt nytår :)

    SvarSlet
  11. Så kær den lille Julia Jane. Jeg satte nogen løg af ballet-narcissen (købt i potte på Køge torv) forrige år, men den kom ikke igen året efter, så de er nok også for sarte til at klare sig i haven, selvom jeg tror nok mine er en mere almindelig art en din smukke Julia Jane. Godt der er så meget andet smukt, så man ikke behøver at ærgre sig over spildte løg. Godt Nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja, det er også min erfaring, at de ikke holder ret længe ude i haven. Mon ikke de rådner væk i vores lune og våde vintre, det er jeg bange for.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?