mest løv og træer og buske

Selvom vi er inde i en stille periode, hvor udviklingen ligesom er gået i stå, så kan der alligevel godt være ting, som haster. F.eks. skal man ikke vente til sidst på eftermiddagen med at tage billeder; for så er lyset forsvundet, og ligeledes skal man ikke udsætte at tage billeder af efterårsløv, for så kan man sagtens komme ud for, at det ligger på jorden, når man vender tilbage. Cornus kousa Satomi tog jeg heldigvis et billede af i søndags, for i dag er der ikke mange blade tilbage.

Vi har to ambratræer/ liquidambar styraciflua. Den lille med det gule løv anskaffede vi for to år siden, fordi den opstammede med det grønne løv (med tilnavnet Gumball) ikke viser tegn på at ville udvikle de eftertragtede høstfarver. I foråret fulgte vi et råd, jeg havde set på nettet, og gav begge planter en håndfuld svovlsur ammoniak i jorden. Om det har virket på den lille, tør jeg ikke sige; men tyggegummitræet har vist bestemt sig til at forblive grønt, basta!


For at undgå, at indlægget bliver alt for langt, har jeg samlet nogle buske og træer med efterårsfarver i en collage. I den øverste række er det troldel/ fothergilla, fyldt egebladet hortensia/ hydrangea quercifolia snowflake samt to løvfældende azaleaer med bøgehæk til højre og voksen vedbend i baggrunden. I nederste række er det duetræ/ davidia involucrata, hjerteglød/disanthus og kongebregne/osmunda regalis.

I formiddag fik vi afviklet et mindre projekt, nemlig udskiftning af en fuglerede på toppen af et klematisstativ. Reden er gjort fast på et jernhjul fra en såmaskine fra Sørens barndomshjem.

Lidt blomster: Rosa viridiflora blomstrer ihærdigt, og rundt omkring i haven er der skovvalmuer/ meconopsis cambrica. Om sommeren oplever jeg den nærmest som et ukrudt , men her om efteråret bliver jeg glad, hver gang jeg ser dens gule blomster, som jeg oplever som mere mættede i det bløde efterårslys.


Nå, ja! Der blev også ryddet tagrender i dag.

Kommentarer

  1. Ja morgen og aften eller sidst på eftermiddagen dur det ikke at tage billeder, solskin gør underværker, men den ser vi ikke meget til, jeg tror, vi havde besøg af den en time i formiddag.
    Jeg kom til at tænke på, at jeg ikke synes, jeg har set din Stewardia i efteråret. Mon jeg bare har glemt det. Det er sjovt med liquidambar, men den vil åbenbart kun være grøn. Jeg ville gerne have skovvalmuer, men de får ikke rigtigt ved hos mig, jeg har sået en del, de kommer ikke op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde også lidt solskin sidst på formiddagen. Jeg har ganske rigtigt ikke vist stewartia ret meget i år. Det skyldes, at den står et sted, hvor den er vanskelig at fotografere på en måde, så den ikke går i ét med baggrunden. Mystisk med skovvalmuen, der ikke vil trives på Samsø. Jeg skal holde den nede med hård hånd for ikke at have den overalt.

      Slet
  2. Hej Marie!

    Ja, nu är det mörkt minsann, här har dimman fastnat över oss i fler veckor. Men dina bilder är vackra och fortfarande fyllda med färg. Här har det mesta av löven ramlat och idag när vi tog en tur med bilen såg jag hur grått och trist det blivit i naturen. Börjar bli dags att stänga till trädgården och innan vi vet ordet av så börjar allt från början igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det nok et spørgsmål om få dage, før farverne også forsvinder her, og vi begynder at se frem til næste havesæson. Vores klimatiske forhold er jo forskellige, og derfor kan man ikke rigtigt sige, at vi lukker ned for haven, omend vi drosler kraftigt ned.

      Slet
  3. Så fint med litt farger igjen! Cornus kousa står på ønskelisten min. Hvor kommer denne angsten for lange innlegg fra? ;)
    Jeg liker så godt de nemlig... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, lange indlæg kan bestemt være fine, især hvis de udvikler et bestemt emne; men hvis jeg laver et indlæg om haven, som den er aktuelt, vil jeg helst ikke over tretten billeder. Så bliver det for uoverskueligt for mig selv.

      Slet
  4. Hej Marie

    Liquidambar i botanisk have havde næsten sorte blade da jeg så den for en måned siden - måske det kommer med alderen for nogen selektioner?
    Men ellers har du da flotte efterårsfarver at vise!

    Og ja godt at få tagrenderne renset!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, der findes rigtig stor variation i liquidambars efterårsfarver med de mørke, du har set, som den ene yderpol, og degyldne som den anden. Tagrenderne trængte hårdt.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Intense farger nå på høsten. De er jo nydelige. Ingen sol her, men nå er det meldt bedre vær, så kanskje. Viktig å renske takrennene.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi må nyde efterårsfarverne, så længe løvet bliver hængende, og det kan snart være slut.

      Slet
  6. Satomi er utrolig smuk sammen med den røde mur. Ja det er lige årstiden til at få renset tagrenderne, løvfald og novemberregn kan godt give oversvømmelse.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  7. Ja, satomi er en nydelig busk. Den slags oversvømmelser skal vi helst undgå, selvom rydningen er noget af et hadejob for Søren.

    SvarSlet
  8. Hej Marie!
    Dagarna har börjat med ett grått dis, men vi har sett solen glimta till. Idag börjar dagen med en fin klar himmel och ett härligt ljus. Du har många fina färger på buskar och träd. Kom på häromdagen att se hur rännorna såg ut på växthuset. Tur, för det var tjockt med löv och skräp.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver ganske taknemlig, når solen viser sig, også selvom det er i små glimt. Ja, tagrenderne må ikke glemmes, det hævner sig før eller siden.

      Slet
  9. Fina tips på vackra buskar och träd. Ambraträdet är fint ändå med sina gröna blad. Idag har solen lyst och värmt - det har varit fantastiska dagar. Fast jag började med att fota ;)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
  10. Hej, Carina. Ja, heldigvis er det opstammede ambratræ kønt, selvom det fastholder den grønne farve.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?