Maj måneds kulde


Ja, maj måneds kulde fik vi virkelig en smagsprøve på i dag. Vi ville nu hellere have haft noget regn, I den forgangne uge har jeg arbejdet mig igennem stort set alle bede, og nogle steder var jorden på det nærmeste at sammenligne med et stampet lergulv, så hård var den. Men planterne lader sig ikke slå af kurs af en omgang kulde, og her i weekenden kan vi glæde os over den enlige blomst i i  pæonen paeonia daurica ssp macrophylla. Da den blev anskaffet for mange år siden, havde den det mere mundrette navn steveniana. Farven er sartgul, og blomsten åbner sig aldrig helt. Kronbladene giver mig associationer til det sarteste silkestof.

I skovhaven står en anden plante med lysegule blomster, nemlig klokkebusken weigela middendorffiana. I år er den den helt dominerende plante i sit bed.


I nordenden af skovhaven står en daphne tangutica og blomstrer på livet løs. Den plejer at have en langstrakt blomstring vinter, forår og sommer, og det er første gang, jeg har set den have en regulær hovedblomstring. 


Maj betyder også et glædeligt gensyn med den formklippede gule ahorn / acer shirasawanum 'Aureum'.

Og gensyn med skovfogedtræets blomstrng. Træet er over 100 år gammelt og still going strong.

En håndfuld stauder til sidst: Vårkærminde/omphalodes verna, anemone Pradesh, tapurt/ uvularia grandiflora, firblad/ paris (mor og barn) og trillium grandiflorum.




Kommentarer

  1. Uf, ja - her i eftermiddag kom kulden også til os og det varer vist ved i nogen tid...
    Acer Aureum tager helt sikkert prisen i dag, så smuk - men også din lysegule Weigela er jeg ret vild med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oven på de skønne, lune sommerlige dage, vi lige har haft, føles kulden måske også ekstra hård. Der er ligesom noget specielt betagende over de friske, sarte gule farver.

      Slet
  2. Hej Marie

    Det er påfaldende at i nøglen for at bestemme undergrupperne i P. daurica bruger man slet ikke blomsten, kun for mlokosewitschii og dens kromosomfordoblede fætter tomentosa ser jeg.
    Nå. det er blomsten jo ligeglad med - en superflot sag!
    Det må man også sige om din Anemone pradesh, og den ser ud til virkelig at trives, laver den udløbere i jorden, eller er det frø og myrerne der må til?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ligesom pæonen er jeg sådan set også ligeglad😏 og sådan set forstår jeg ikke, hvorfor planten ikke kan fastholde sit navn, selvom man er blevet klogere på dens tilhørsforhold. Desværre danner Pradesh hverken udløbere eller frø. Den forgrener sig bare lidt mere med årene

      Slet
  3. Så fin den gule pæon er, noget anderledes end den jeg har fået af jer, den blomstrer også nu, men med en anden gul farve.
    Min middendorffiana er ikke stor og flot som din, det skyldes nok, at jeg klipper den for meget efter blomstring og at vi flyttede den for et par år siden. Jeg klipper også min gule acer, men den er blevet for høj, så det kniber at nå den, der skulle jeg have været hårdere med saksen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den, du fik af os, var en træpæon, så vidt jeg husker, mens denne her er en staudepæon. Jeg synes også, man er nødt til at beskære klokkebusken med mellemrum, og det går nok ud over blomstringen. Jeg begyndte at beskære aceren med det samme pga dens placering. Jeg kan godt forestille mig, det er mere besværligt at komme i gang med, når træet er blevet stort.

      Slet
  4. Din gule peon har jeg aldri sett før. Så vakker den er! Din gule acer er bare så fin. Den lyser virkelig opp.
    Mine T. grandiflorum blomstrer her også +Uvularia. Nå har jeg nesten tatt deg igjen angående blomstring :)
    Her er det iskaldt, og det har snødd før i dag. Mai kulde liker jeg ikke... 🤔

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, hvordan vi lige pludselig er på omgangshøjde igen med blomstringen, efter at vi har været foran i vinterhalvåret. Nej, majkulde er heller ikke min kop te.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Igår var vädret helt ok, med sol och lagom värme. Idag har det regnat och varit isande kallt, nästan så jag väntade att det skulle hagla. Din pion har en mycket vacker färg, liksom klockbusken, så fin. Mycket vacker lönn. Nu önskar jag lite varmare väder, så jag slipper ha ett växthus i köket, med alla plantor av tomater, paprika och gurka.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lige se for mig, hvordan dine vindueskarme bugner med planter, som vokser og vokser. Her til morgen er det heldigvis ikke helt så koldt som i går.

      Slet
  6. Majkulde giver lader fulde - det trøster vi os med her i huset :-) Sikke en smuk pæon - lækker farve. Klokkebusken har jeg også haft, den er også smuk, men min trivedes pludselig ikke rigtig længere og blev noget pisten. Så da der blev lavet om i den del af haven, røg den ud. Men den kunne godt komme ind igen, for den er fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde landbrug før i tiden, så det udtryk kender vi udmærket. Den gule weigela er nok ikke helt så robust som de andre, og jeg har på fornemmelsen, at den ikke bryder sig om at blive flyttet.

      Slet
  7. De er ualmindelig lækre de lysegule sage du viser. Den farve kan bare noget særligt. weigelaen kendte jeg ikke, men hvis den er sart, tror jeg ikke den vil passe ind her på matriklen.
    Et skovfogedtræ er bare så flot og dekorativt. Vi har osse et tudsegammelt, og jeg vil ikke undvære det. Selvom gemalen et par gange har mumlet om at æblerne da var kedelige. Men de skal da bare spises direkte fra træet, og det er de allerførste der kommer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok forkert at beskrive den gule klokkebusk som sart, men den er helt sikkert ikke vild med at blive flyttet rundt. Ja, friskplukket fra træet smager skovfogedæblet da fint og kan bestemt ikke beskyldes for at være syrligt, men gemmes kan det godt nok slet ikke

      Slet
    2. Hei Marie.
      Din lysegule weigela falt jeg for. Nydelig.
      For ikke å snakke om acer. Flott når den blir klippet på den måten.
      Rett under null i natt. Fy søren å kaldt det er ute.
      God tirsdag.
      Hanne-Lise.

      Slet
    3. I mine øjne virker den gule weigela lettere og mere elegant end de mere almindelige. Alt i alt tror jeg, at jeg bruger saksen på den gule acer fem gange i løbet af en sæson. Når bladene begynder at blive brune i kanterne, klipper jeg dem af for at bevare friskhed en.

      Slet
  8. Mums for nogle lækre sartgule sager du viser. Pæonen naturligvis, men klokkebusken ikke mindst. Jeg kendte den ikke i gul. Meget fin.
    Man må have respekt for sådan et gammelt træ. Hvor er det hyggeligt, at det har stået der så længe.
    Ja, uf det er megatørt og småkoldt. Forhåbentlig lægger vinden sig. Det giver lidt mere varme.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, at du kan lide de gule skønheder. Det eneste minus ved det gamle æbletræ er, at der nogle år skal fjernes utroligt mange nedfaldsæbler, og i år ser ud til at blive et af dem.

      Slet
  9. Ja maj har været kold, i dag havde vi frost her til morgen :-(
    Den eneste trøst er at mange ting står længere med blomster når der ikke er for varmt.
    Din Pæon er vist den der kaldes Molly the witch, den er så fin, men svær at få fat på.
    Vi har også en Daphne, som blomstrer helt fantastisk nu og sikke en duft. Jeg har ikke navnet på den, men den ligner din.
    Sikke et flot og gammelt æbletræ.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Molly the witch har vi også. Den er mere svovlgul i farven, og af en eller anden årsag blomstrer den ikke i år. Jeg så godt din daphne og er helt enig i, at de to ser identiske ud. Ja, kulden får f.eks. tulipanerne til at strå strunk i stedet for at blomstre lynhurtigt af.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring