Anden uge i advent


I formiddags var det minsandten lyst et par timer, ikke solskin overhovedet, men den tunge, grå dyne forsvandt for en kort bemærkning, og så gik  jeg på jagt efter havemotiver til bloggen. En af de blomster, jeg fandt, var forskelligbladet tidsel/ cirsium heterophyllum, som har sendt en frisk blomsterklase i vejret, og hortensierne kan stadigvæk fremvise blomster i forskellige lilla nuancer rundt omkring.


Heuchera Rio blomstrer også, men typisk nok er det bladene, man først lægger mærke til.

Yndlingsanemonen  Pradesh  starter blomstringen om foråret, holder en pause i højsommeren og tager fat igen om efteråret. Der tre nye knopper på vej, og om de springer ud, kan kun tiden vise.


De fleste træer har for længst smidt alle deres blade, men dette ambratræ holder stædigt fast på sine.

Det samme gør den gule fasanbusk/ leycesteria, som desuden har flotte frøstande at fremvise langt ud på efteråret og som nu først på vinteren



Hakonegræs er stadigvæk gyldent og dekorativt. Der går nok ikke lang tid, før det bliver til gråt og kedeligt hø.

Lisbeth i Ebeltoft beskrev for ikke så længe siden, hvordan hun havde brugt efeuranker til at pynte sin dørkrans. Sådan nogen kunne jeg ikke finde, så i stedet for klippede jeg ranker af vintergrønt og snoede dem omkring de to metalhjerter, jeg altid bruger. Det var utroligt meget hurtigere end at klippe små buketter af taks eller gran, eller hvad jeg ellers har fundet på at bruge, og binde dem fast en efter en.

Søren havde fødselsdag i går, og sædvanen tro købte jeg en flot julerose i stedet for en buket eller en julestjerne, som nok signalerer jul på allerhyggeligste vis, men utvivlsomt lynhurtigt vil begynde at smide sine blade.

Det lykkedes også for en hvide amaryllis at springe ud til fødselsdagen.

Kommentarer

  1. Så flotte hortensia du fortsatt har i blomst! Jeg er på en måte misunnerlig på den lange sesongen du har, men på den annen side får jeg revet meg bort fra hagen når kalenderen er i midten av oktober 😉
    Tillykke med Søren. Julerose er da en fornuftig ting å kjøpe. For første gang har jeg en hvit Helleborus niger som står på trappen og har ikke blitt ødelagt av frost. Jeg har prøvd før, men da har de dødd.
    Flott vintergrønn krans og amaryllis! Amaryllis er så fine nå, og selges overalt. Jeg kjøpte tre llk i oktober, og den ene har en stor knopp nå. De andre plantet jeg for to dager siden for å ha de i blomst litt lenger så ikke alle tre blomstrer samtidig 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt sætte mig ind i, at det også kan have sine fordele, at haven lukker ned allerede midt i oktober. Tak, jeg sender din hilsen videre. Amaryllis er en flot blomst, men blomstringen varer ikke længe. Før i tiden prøvede jeg at genbruge løget, men det er jeg holdt op med.

      Slet
  2. Tillykke til Søren, ja det er jo her i december vores mænd fylder år. Jeg forstår godt, du gik ud, mens det var lysere, det er ikke nemt at tage billeder i dette grå mørke. Her var det ikke lysere, men tænk månen var fremme i morges og en enkelt stjerne. Vi har fået regn, hele 0,2 mm og vi var lovet først 7 så 3 mm.
    Mit ambratræ ligner dit og har også de fleste af bladene i behold endnu. Fasanbusken står også frisk og grøn her. Men juleroser overlever ikke her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Det var ikke mange dråber, det kunne blive til. Det er nu også ved at være et stykke tid siden vi har haft regnvejr, heldigvis, for jorden er helt mættet. Det ligger nok i ambratræets gener, at det holder længe på bladene.

      Slet
  3. Hej Marie

    Tillykke til Søren, det er en god ide at give noget mere varigt!
    Din 'Pradesh' er noget helt særligt, de andre Anemone obtusiloba er måske ikke så umiddelbare men måske også værd lige at kigge på.
    Leycesteria er noget af en favorit blomstring og frøsætning er bare så flot!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Andre obtusiloba har samme vækstform og løv som Pradesh. Også blomsten er opbygget på samme måde, men farverne kan virke lidt udvandede. Jeg sår dem ind imellem, men resultatet er sjældent imponerende.

      Slet
  4. Tillykke med Søren.
    Jeg beundrer, at du stadig har så mange flotte farver i haven, både blomster og blade - her er der stort set kun frøstande og stedsegrønne tilbage.
    Og så er det et smukt julehjerte - det var godt du fandt nogle egnede ranker.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  5. Tak for det. Et veritabelt flor er der nu langt fra tale om. Det er jo takket være din inspiration, at hjertet fik denne her udformning.

    SvarSlet
  6. Tillukke med gemalen. En flot juleblomst du har fundet til ham, den lyser op i mørket.
    Den tidsel får mig til at tænke på min svigerfar. Han elskede den, nok pga den grafiske virkning, han var maler. Jeg fik faktisk frø og i nogle år havde vi dem osse. Men af en eller anden grund forsvandt den.
    Fasanbusken er da en skat. Den ser så fin og sej ud. Utroligt den holder så længe.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Grafisk er lige præcis det rigtige ord til at beskrive tidselblomsten. Fasanbusken har noget eksotisk over sig i mine øjne og virker derfor måske en kende malplaceret i en nordisk vinter, men fin det er den.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Många fina växter, dina hortensior har så fina färger fortfarande. Hjärtat blev dekorativt och vintergrönan behöver bli ansad, så fiffigt. En Julstjärna full med knoppar, ett riktigt praktexemplar. Mina amaryllis har stora knoppar och kanske de slår ut till min födelsedag, senare i december.
    Hälsa maken och gratulera.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine kommentarer til mine motiver. Ja, en flot julestjerne skaber virkelig julestemning. Spændende om din amaryllis har fattet, at den skal springe ud på fødselsdagen.

      Slet
  8. Det var dog dejligt du lige fandt lidt lys i haven - og smukt ser det stadig ud.
    Håber I fik en god fødselsdag ud af dagen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man må nyde den smule lys, der overhovedet er at finde i denne mørke måned. Fødselsdagen var stille og rolig, for familien var her og fejrede den i weekenden.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring