rimfrost på Kjørmes Knud

 

Også hos os har man i dag kunnet nyde synet af rimfrosten, der har ligget som et tungt, hvidt lag på de planter, som er samarbejdsvillige.  Hvorfor nogle planter tager imod rimfrosten, mens andre afviser den, skal jeg ikke kunne sige; men det er tydeligt, at det forholder sig sådan, og det er ikke kun et spørgsmål om læ.



Isrankerne på indersiden af drivhusvinduet minder mig om vinduerne i min barndomsskole. Når jeg kedede mig en kold vinterdag, fordrev jeg tiden med at finde snelandskaber i  det rimlag, der havde lagt sig på de uisolerede ruder. Hvorfor der har dannet sig ranker og ikke landskaber på drivhusruden, ved jeg heller ikke. 

Kommentarer

  1. Så vakkert med rim hos deg! Bildet med rim på ruten var helt magisk! Før i tiden var det jo ikke så mye isolert glass nei, og jeg husker fantastiske isroser på vinduene i min barndom også 😊
    Ja, hvorfor noen planter tar mer rim til seg er ikke godt å si. Struktur i greinene? Jeg aner ikke, men jeg har også sett det, men har trodd at det har hatt med plassering å gjøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg troede også, at det var placeringen; men det kan det ikke være, for to naboplanter med de samme betingelser kan godt reagere helt forskelligt.

      Slet
  2. Her var lidt rim i går morges, men slet ikke som hos jer og mange steder i Jylland, det er bare så flot. Her ovre har der været tæt tåge, vi var med færgen i dag, der var meget tæt tåge, men en gang imellem tittede solen igennem. I eftermiddag var der sol her.
    Isblomsterne på ruderne husker jeg fra min barndom, på børneværelserne var der is på ruderne, heldigvis skulle vi kun sove der, der var sørget for varmedunk, varme tæpper og tykke dyner, så gik det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja, varmedunk og varme tæpper husker jeg også ganske tydeligt, nu du nævner dem. Dengang kunne der også virkelig komme sne i store mængder.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Vackert med rimfrosten, hos oss har vi snö som täcker hela trädgården. Det har kommit några decimeter till, de senaste dagarna. Idag är det solsken och en riktigt fin vinterdag. Frostrosor på fönstren minns jag från en veranda i min barndom, där kunde man hitta många fina mönster. I växthuset är det ett tunt lager, och ganska glest. Det är vackert.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som om du bor i et vinterparadis med al den sne. I dag er rimfrosten forsvundet, og der ligger kun ganske lidt sne rundt omkring, mens blæsten går gennem marv og ben. Frostroserne minder Også mig om barndommens kolde ruder.

      Slet
  4. Hej Marie

    Flotte rimbilleder -
    Ja, det er egentlig interessant at nogen overflader tager mere mod rim end andre, dit fyrretræ ser helt fantastiskt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fyrretræet er udpræget en af de planter, hvor rimfrosten lægger sig.

      Slet
  5. Husker godt de flotte isblomster på ruderne. Dem ser man ikke så ofte nu om stunder.
    Vi har ikke rimfrost lige nu men sne i "massevis". Det har sneet hele eftermiddagen, herligt.
    Haven ser så eventyrlig ud med enten rim eller sne.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Snevejr er nu engang rigtig hyggeligt, især når man ikke skal ud at køre.

      Slet
  6. Ja, det er da egentlig mærkelig så forskelligt, de tager imod. Rimfrost har vi desværre ikke haft meget af her i haven. Jeg husker ikke isblomster fra min barndom, men vi havde lidt på det ene havehus forleden. Dine ranker er megaflotte.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har åbenbart færdedes i et velisoleret miljø som barn😊 Selvom vi stadigvæk har frostgrader i dag, så har blæsten fjernet rimfrosten, så nu er pynten gået af Sankt Gertrud.

      Slet
    2. Jeps. Kommer fra et hjem med klaver og centralvarme ;-)

      Slet
  7. Isblomsterne bærer prisen i dag. Men det lille fyrretræ er nu også smukt. Hvor er det dejligt at se dine billeder med rimfrosten, den savner vi her.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var egentlig heller ikke planen, at jeg ville lave et indlæg, men rimfrosten fristede mig over evne. Den er jo så fin og bliver ikke liggende ret længe.

      Slet
  8. Det var ett fantastiskt vackert mönster av rimfrost på rutorna! De hade jag gärna fotat :) Har inte tänkt på det där att vissa får rimfrost och andra inte. När vi var ute i skogen i lördags var det dimma först och jag fick för mig att allt var täckt av rimfrost - men jag ska titta noggrannare nästa gång. Vackert är det oavsett!

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, smukt er det. Jeg er ved at have en teori om, at planten skal være forholdsvis tør eller indtørret, for at rimfrosten vil lægge sig, og så må det selvfølgelig ikke blæse.

      Slet
  9. Der fik ham Kjørmes Knud så hatten passer:) Hvor er det dog vanvittigt smukt både på ruden og de fine græsser, fyrren og de små vinterstandere!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Ulla. Ja, vores omgivelser er noget smukkere i disse dage med sne og rimfrost, end når det regner og er gråvejr. Det er godt for humøret!

      Slet
  10. Det er fint med et lag rimfrost i haven. Jeg har aldrig tænkt over at nogle planter afviser rimfrost det er jo interessant!
    Isrankerne på ruden er virkelig smukke og de er fascinerende at studere:-)

    SvarSlet
  11. Rimfrost ser fint ud på billeder, men jeg er ikke særlig glad for al den kulde vi har lige nu og som desværre ser ud til at holde fast længe endnu.
    Blomsterne på ruderne findes heldigvis ikke så meget længere, kun på udhuse, men jeg husker dem godt fra min barndom.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget frostvejr har jeg ikke noget imod, men derfor behøvede det jo ikke være SÅ koldt. Ja, frostfigurerne fører os tilbage til barndommens vintre.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid