Aconitum og clematis


Hvis man har et samlergen, kan stauder være et farligt bekendtskab. Uvist af hvilken grund er stormhat/venusvogn/ blå duer/ aconitum blevet et samlerobjekt for mig. De tidligtblomstrende står nu med frøstande, mens de høje, sommerblomstrende typer blomstrer løs. De lader ikke til at lide under tørken, som ellers har taget pynten af mange stauder rundt omkring i haven. For et par år siden investerede jeg i nogle klatrende aconitum, som allesammen står med knopper og vil springe ud i august, så dem vil jeg vende tilbage til i et senere indlæg.

Clematis viticella 'Venosa Violacea'

Clematis figurerer i mange af mine indlæg, har jeg fundet ud af ved at bruge funktionen Etiketter på Blogger. De ikke klatrende staudeklematis med de stive stilke og små finurlige blomster og knopper har jeg en ekstra blød plet for, og det er totalt umuligt for mig at udpege en favorit. Jeg er sprunget over navnene i dag, men spørg endelig, hvis der er en, der ser specielt fristende ud.


Kommentarer

  1. Den dillen har jeg ennå ikke fått, men jeg føler meg langt fra trygg... 😉
    Clematis har blitt en samlermani her, men den stopper seg selv pga. plassmangel. De fleste må jo ha noe å klatre i, og det er en utfordring å få til. De små ikke klatrende er veldig søte, og du har så mange fine av de.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har bestemt grund til ikke at føle dig tryg, for du er jo yderst modtagelig for den slags virus 😁 Det er nogenlunde den samme situation, jeg befinder mig i, når det handler om clematis.

      Slet
  2. Det er en stor fordel at have lyst og evner til at så selv. Du har mange fine planter, du selv har lavet. Jeg har mere eller mindre opgivet clematis og nøjes med dem jeg har. De nyplantede går ud for mig. I dag har jeg oplevet noget opmuntrende, unge haveinteresserede mennesker på besøg, de fik masser af inspiration. Vi skal jo have gang i nogle unge, vi andre lever jo ikke evigt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt en fordel at så planter selv, men lige disse to grupper har jeg ikke haft det store held med at så. Hvor har du ret i, at det er vigtigt at, det går op for unge haveejere, at havearbejde ikke behøver at være en sur pligt, men ligefrem kan udvikle sig til at blive en fornøjelse og måske endda en stor hobby.

      Slet
  3. Plantesamlervirussen er næsten lige så farlig som corona,,, men en hel del sjovere og sundere. hæhæ.
    De små clematisser er da ualmindelig yndige.. jeg har en enkelt hvid.
    Og venusvogn er osse ret sjove. Men jeg var ikke klar over der fandtes nogle klatrende...
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige så smitsom, ja, men langt sundere 😁 De små humlebier er vilde med venusvogn og smutter altid ind foran i kareten.

      Slet
  4. Hvis man skal have en mani, så er det ikke dårlig med en plantesamlemani!! Det er nogle usædvanlig dejlige blomster, du viser. Desværre må jeg nøjes med mine 2 x Clematis og 2 x Aconitum. Som ejer af en parcelhushave har jeg været nødt til at lære lære begrænsningens svære kunst.

    SvarSlet
    Svar
    1. En gang imellem ville jeg nu også ønske, at vores have havde en størrelse som en parcelhushave, selvom begrænsningens kunst virkelig kan være svær.

      Slet
  5. Begrænsning er vist svær, uanset hvor stor haven er, for når den givne grænse er nået, så... øv!
    De små staudeklematis er lækre hver især, og hvor er de dog forskellige. Er de snegleguf??

    SvarSlet
    Svar
    1. I sidste uge overhørte jeg et ægtepar på en planteskole forklare, at for hver ny plante, de købte, var de nødt til at smide en anden ud for at få plads til den nye. Så er der ved at være fyldt op. Nej, de små klematis tiltrækker ikke specielt mange snegle.

      Slet
    2. Jeg er helt enig med Lisbeth. Om så jeg havde en have på 2 ha, vil jeg kunne fylde den på ingen tid.

      Slet
    3. Så må jeg til at studere dem nærmere, tak :-) (Ikke ægteparret - staudeklematis'er)

      Slet
  6. Hei Marie.
    Nydelige clematis og de er så yndige disse små. Jeg skulle ønske jeg hadde mer plass for det er så mye jeg har lyst på. Men har avfunnet meg med at sånn er det. Manier har vi hagefolk, men jeg kunne ikke tenke meg å kvitte meg med noen for å få plass til andre. Manien min er roser og gress.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man ikke har ret meget jord til planterne, er løsningen jo at bruge krukker i stedet for, og så skal der jo vandes. Samtidig trives de små klematis godt med en form for stativ, og så begynder krukken pludseligt at fylde en del og koste en del.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Stormhattarna är mycket ståtliga, har varit på jakt efter en vinröd klättrande, men inte hittat. Dina klematis är mycket vackra, är den första i collaget Queen Mother?
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den klatrende wine red er fin. Den første klematis hedder Aljonushka

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?