Augustmotiver




Noget af det første, der møder eventuelle gæster her på matriklen, er magnolia grandiflora Maryland, som lige nu har gang i sin typiske spredte blomstring. Spredt blomstring er også karakteristisk for åkandemagnoliaen, hvis blomst hænger, mens grandiflorablomsten ligger som en skål.

Inde i haven har den opstammede Goliath gang i det samme stunt. Her må vi nøjes med at nyde blomsterne på afstand og nedefra.

De næste billeder viser motiver, jeg kan  kigge ud på fra min yndlingsstol i køkkenet. Det er liljen Black Beauty foran en hvid violfrøstjerne, en kombination af  en rød salvie og høstanemone sammen med echinacea Pretty Parasols og endelig lobelia Compton Pink sammen med echinacea Fatal Attraction.




Hot chocolate er startet på sin remontering og har skiftet alt sit løv ud.

En anbefaling: Selvom nabodahliaen får bladene ødelagt af sneglebid, har jeg kun set en enkelt snegl i Labyrinth. En snegleresistent dahlia er da noget af en sensation 👍

Viticella klematis er blandt mine favoritter, idet de skal klippes helt ned hvert år og derfor aldrig får trælse, nøgne ben. Den første, jeg viser, hedder Blue Angel. Blomsten skifter på en måde karakter, når man kigger op i den. Så ligner den en rigtig viticella. Den røde hedder Carmencita.



Asters macrophyllus twilight står i sensommerbedet, hvor den kæmper om pladsen med  store græsser og stauder. I et regulært staudebed ville den  blive for invasiv til at fungere godt.

Kommentarer

  1. Jeg er alltid så imponert over dine sentblomstrende magnolia. De er så fine, og alt som blomstrer så sent som i august er jo en bonus. Ja, disse viticella clematisene er så fine, og de tåler jo omtrent alt. En s negleresistent dahlia er en sensasjon ja! Du har også flotte solhatter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtigt, at de sent blomstrende magnolier opleves som en bonus, og at viticellaerne er utroligt nemme at have med at gøre. Solhattene frister mig sommetider over evne, og hvis de overhovedet skal have en chance for at overleve, har jeg gjort den erfaring, at de skal i jorden så tidlig som overhovedet muligt.

      Slet
  2. Skønne august billeder. Og det er en dejlig udsigt du har fra køkkenet. Super sammensætninger. Mon det er solhat år? Mine er ualmindelig fine i år. De "plejer" at være lidt slukøret, men i år er de bare flotte.
    Ja der er visse asters der er ret så vildsomme. men søde er de alligevel.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, solhat er aldrig fine hos os. Dvs. det første år blomstrer de udmærket, men året efter er det fifty-fifty, om de dukker op igen eller ikke. Og derefter er der meget lidt sandsynlighed for et gensyn; men de er jo simpelthen så fine. Man skal lige finde det rigtige sted til asterserne, men jeg synes også, de er kønne.

      Slet
  3. Ja også her har Hot Chocolate smidt alle bladene, jeg har desværre en del stråleplet. Jeg venter spændt på, at min magnolia sætter blomster, jeg håber på næste år.

    SvarSlet
  4. Stråleplet er ligesom dræbersnegle, synes jeg, nemlig et kedeligt "fact of life". Spændende om din magnolia er klar til at blomstre allerede næste år.

    SvarSlet
  5. Smukke magnolier her i august. Blomsterne er jo imponerende og næsten porcelæns-agtige, og løvet ikke mindre smukt! Et fint træ at have som velkomst til haven.
    Din udsigt fra køkkenstolen er også dejlig, og jeg kan forstå du har afstemt både farver og former her. Jeg holder også meget af de småblomstrede klematis, og de giver trods størrelsen et vægtigt bidrag til sensommerhavens farveskala.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Da vores datter så magnoliaen, der stod og ventede på at blive plantet, spurgte hun, hvad planen var med den gummiplante 😏 og det lignede den nok også lidt i starten. Der undrer faktisk mig selv, at de to grupper ser farveafstemte ud, for det er ikke noget, jeg har planlagt. Jeg ville bare gerne plante solhattene, hvor de kunne ses og fik masser af lys.

      Slet
  6. Imponerende magnolia. Blomsterne er fine men jeg må indrømme at jeg har altid være mest bidt af det flotte løv. Flotte blomster du kigger på fra yndlingsstolen. Dejligt med alle de friske farver her sidst på sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, naturen er dejlig frisk stadigvæk, selvom vi er i begyndelsen af august. Magnoliaens blomster holder desværre kun en dag til halvanden, så det er godt, at løvet også er dekorativt.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Det ser helt fantastiskt ut med bilderna på allt vackert som du ser från ditt köksfönster. Vilka fina kombinationer, skulle nog bli sittande där i stolen och bara njuta. Jag har en lila Viticella klematis som blommar nu, den ser så spröd och fin ut. Men jag klipper inte ner dem, borde jag kanske göra det, för att få en större blomning.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Især når jeg sidder og laver mine morgensudokuer, nyder jeg at kunne kigge ud i haven ind imellem. Dit klima er jo anderledes end vores, og derfor er det svært at vide, om du har fordel af at skære klematissen ned.

      Slet
  8. Hvor har du mange smukke sensommerblomster. Skal jeg vælge en favorit må det blive den smukke lyserøde lobelia. Når man sammenligner med naboplanterne, ser det ud, som om den er blevet meget høj. Overvintrer du den i haven?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Lobeliaen har nu klaret 3 overvintninger ude, hvilket jeg egentlig slet ikke havde forventet. Den er ca 1 meter høj. Nu har vi haft et par dage med regn og blæst, og det er slet ikke guf for vores høje stauder.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

Hvad sker der i september?

Den er god nok -