meconopsis og oprydning i grønsagsbakken

Meconopsis forbindes typisk med en stærk blå farve, måske lidt over i det turkise; men som det ses på collagen herunder er der ofte et tydeligt islæt af purpur i deres farvesammensætning. Knoppen kunne således antyde, at der er en purpurfarvet hensol violet på vej; men jeg ved, at blomsten bliver blå.


Hensol violet har jeg sået frø af og er spændt på, om afkommet får samme farve som moderplanterne.


Den hvide er 100% farveægte og desuden en stabil haveplante..

Meconopsis x cookei sætter frø, selvom den er en krydsning, men meningerne er delte om, hvorvidt de er spiredygtige eller ej. Den er nok min favorit.


  
Dens nabo er den løvfældende rhododendron camtschaticum.

Grønsagsbakken har siden starten af september været opholdssted for frø af pæonerne mlokosevitchii og cambessedesii og skæl af liljerne kushi maya og pardalinum. Begge dele har været opbevaret i fugtig vermiculite. I dag tømte jeg plastikposerne og pottede både de spirede og ikke spirede frø og skæl. Er det ikke fedt allerede at kunne se de bittesmå røde blade på pæonerne?

        

Nomocharis er en af de løgplanter, som jeg dyrker i krukker og overvintrer i drivhuset. Andre kan godt få dem til at trives i haven; men jeg har desværre ikke fundet det rigtige sted endnu. Denne prikkede sag er en krydsning og hedder finlayorum.


Træpæonen er med igen, fordi dens blomster viser en lækker farvevariation.

Rhododendron campylogynum er helt sin egen både i farve og blomsterform.

To små ranunkler til slut for at ikke alt skal være pink og rosa.
 




Kommentarer

  1. Det er bare nogle fine, delikate blomster - så yndige :)

    SvarSlet
  2. Smukke smukke blomster - faktisk faldt jeg næsten mest for for smukke gule ranunkel. Så sjovt, som gul igen har fået plads i havehjertet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gult har haft en omtumlet tilværelse.

      Slet
  3. Hej Marie - Dejligt med alle dine Meconopsis. Her er kun de almindelige blå som ikke er sprunget ud endnu, selv om det er tæt på, og selv om vi selv har sået de blå, er det helt sikkert at Hensol Violet og Cookei skal hentes hjem fra England til sommer. Også som sædvanlig tak for alle andre fristelser du viser. Det er også rigtig spændende med dine fascinerende eksperimenter. VH Else.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er altså også en af dem, som holder af meconopsis. Tak for din kommentar.

      Slet
  4. Sikken en grønsagsbakke med indhold, hold da op. Din lilla Meconopsis ligner min, men jeg har kun selv købt den :)
    Campylogynum har jeg også, den er meget sød, men næsten afblomstret. Den er købt på et plantemarked.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores campylogynum står skyggefuldt, og blomstringen er på sit højeste lige nu. Jeg er spændt på, om den violette meconopsis også får violet afkom.

      Slet
  5. Hej Marie

    En flot samling Meconopsis du der viser - Det er en klar favorit! - min første springer først ud idag, tror jeg da.

    Pæonspirer super! Det er meget nemmere end hvad mange tror - og der er så mange måder,
    Du har fået flotte pæonspirer!
    de Kushi Maya jeg har her i Danmark stammer fra skæl jeg bare "lod være" i jorden, de var faldet af under transporten fra Hyde.
    Din Nomocharis er bare lækker!
    Flot billede af din frodige Træpæon!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dejlig nemt bare at lade skællene ligge i jorden; men det er jeg sikker på, at vores jord er for tung og leret til. De ville simpelthen rådne.Når man lader pæonerne spire i køleskabet, skulle man kunne snyde frøene, så de ikke det første år udelukkende udvikler sig under jorden.

      Slet
  6. Meconopsis så smukke og delikate. For mange år siden fik jeg en almindelig blå af mine kolleger i fødselsdagsgave..... den levede ikke så længe, så jeg tror ikke at det er en plante, jeg kan finde ud af at dyrke.... æv osse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok bare det, man skal regne med, altså at den ikke lever så længe. Er man heldig, så sår den sig selv, og ellers synes jeg, at frøene spirer villigt, hvis man selv sår den.

      Slet
  7. Hei

    Jeg fikk en link av Karsten til bloggen din, fordi jeg skrev om Meconopsis x cookei i går. Så mange flotte Meconopsis du har! Jeg liker de veldig godt alle sammen, men den M. x cookei er min favoritt også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt, at du har fundet ind på min blog. Karsten har jo selv en meget interessant blog og lægger gode kommentarer hos os andre. Fint at han formidler forbindelsen. Nu må jeg over og gøre genvisit på din blog.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid