Weekendmotiver

Den blomst, der blev mest beundret af børnebørnene her i weekenden, var denne store træpæon.

Ludlowii er ikke lige så overdådig, men selve busken slår andre træpæoner med en vid margin. Desværre har kameraet svært ved at skelne mellem busken og bøgehækken.


I dag er rockii træpæonen sprunget ud - det er nu også en flot og stor, mere bredtvoksende busk


De næste to blomster var jeg nok den eneste, der lagde mærke til:  paris og en ganske almindelig storkonval.


Solen ramte de fuldt udsprungne meconopsis, og det synes jeg, der kom noget delikat ud af.
                     

Rhod. everred med sit nye løv.

Bjerghulsvøb/ chaerophyllum hirsutum roseum er yderst populær i cottagehave sammenhæng i England. Personligt kan jeg godt lide selve planten, som holder hele sæsonen, men er  ikke fuldstændig vild med farven, synes, der et gråligt eller blåligt skær over den. Det ville sikkert pynte på farven med nogle mørke alliumblomster som nabo. Derimod er jeg yderst  tilfreds med, at jeg har haft succes med at så den selv.

Blå rapunsel / phyteuma nigrum faldt ikke i børnebørnenes smag, mens jeg selv finder den yderst raffineret. Det er også en plante, jeg selv har stået.

Når børnebørnene besøger en over flere dage, er det lidt af en kunst at inddrage dem i de daglige gøremål og samtidig gå ind på deres ideer.

Eva insisterede på, at vi skulle sy en pung, og så måtte symaskinen findes frem, smøres, have nålen skiftet ud og trådet, og så var det ellers bare at krydse fingre for, at den gamle maskine opførte sig ordentligt.


Her er der kommet post til træhuset.

Kommentarer

  1. De er meget imponerende dine Pæoner - Paris er der ikke så meget ramasjang i, så det er nok derfor den må leve lidt ufeteret - Det ser ihvertfald ud til at børnebørnene har plads nok at røre sig på, så mon ikke de synes, at det er dejligt at komme på besøg

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, ramasjang er der ikke meget at over Paris. Vi har en sød lille have ifølge Eva😊

      Slet
  2. Hej Marie

    Det er da en flot Paris, hvad kan det være for en?
    imponerende P. ludlowii, bare størrelsen!
    Og flotte billeder af Meconopsis!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved desværre ikke, hvad for en paris det drejer sig om.Oprindeligt skar jeg ludlowii tilbage hvert år. Nu har jeg indtryk af, at den er ved at have nået sin max højde, den er i hvert fald over 2 meter høj.

      Slet
    2. Kunne det mon være Paris thibetica? (!)

      Slet
    3. Det ligner min plante, ingen tvivl om det.

      Slet
  3. Delikat er da bare et perfekt udtryk om dine smukke Meconopsis, helt pergamentagtige og fine.
    Pæonerne er vildt flotte.
    Hvor er du kreativ sådan lige at sy en pung sammen med barnebarnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er utroligt, hvor stor betydning lyset har for, hvordan de meconopsis opleves. Jeg følte mig nu ikke specielt kreativ, var mere spændt på, om Evas forestillinger kunne føres ud i livet. Heldigvis var hun glad for resultatet.

      Slet
  4. Jeg er også vild med træpæonerne og beundrer mine egne hver gang, jeg går forbi. Rapunsel synes jeg også er flotte, en skøn mørk farve. Meconopsis er virkelig delikate i det lys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er godt nok ikke meget, der slår træpæonernes blomster, men planterne i sig selv er jo ikke spændende at se på uden for sæsonen. Rapunzel måtte gerne så sig selv, men har ikke gjort det endnu.

      Slet
    2. Nej og sæsonen for træpæoner er ikke lang. Sådan er det gerne, det der må sår ikke sig selv.

      Slet
    3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    4. Så vi skal huske nyde træpæonerne hver dag, og det gør vi jo også 😊

      Slet
  5. Du har som vanlig så mye fint å by på! Vakre rockii og meconopsis. Den lyseblå fargen er helt nydelig. Everred hadde spennende farge på bladene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Både den blå meconopsis og everred gør virkelig opmærksom på sig selv på hver sin måde.

      Slet
  6. Meconopsis...i dén grad delikat.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sollyset gør virkelig en forskel.

      Slet
  7. Hej Marie. Det var et supergodt indlæg:) Det må være det rene slaraffenland for jeres børnebørn og så få brev også:) Jeg kan godt forstå, at du er glad for dine frøplanter, de er også bare spændende og meget flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Børnebørnene synes, vi har en 'sød lille' have😀 ja du kender jo selv fornøjelsen ved at lykkes med frø.

      Slet
  8. Jeg tror virkelig, de hygger sig på den plæneklipper.
    En ganske almindelig storkonval har nu også noget smukt at byde på. De små klokker er da bedårende.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Underbara pioner men precis som du ser jag oftare och oftare de där växterna som man måste stanna upp och titta nära på. Tror det är en resa man gör i livet. Detaljerna blir intressantare och det stora och svulstiga förlorar lite av sin charm.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sikkert rigtigt, at ens smag udvikler sig i den retning med årene. I det hele taget er det fascinerende, så mangfoldig planternes verden er.

      Slet
  10. Hold da lige op, hvor sådanne træpæoner er smukke....og store. Anede ikke de blev så store. Må hellere undlade at købe en så. Det er da ikke plads til. Men smukke er de altså.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selve busken fylder nu ikke nødvendigvis vildt meget. Det største problem med dem er for mig at se, at de er langsomme til at udvikle sig.

      Slet
  11. Så flotte trepeoner, dem har jeg ingen av selv, men på ønskelisten er de. Maiblomstringen er flott nå, men i dag er det skikkelig regnvær, så det spørs hvordan det går med det japanske kirsebærtreet. Ha en fin dag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja, majblomstringen er så frisk. Alligevel ville jeg gerne have lidt af dit regnvejr.

      Slet
  12. Fantastiskt fina meconopsis och pioner. Så vackert.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?