Tidligt forår?

Ja, så absolut. Når jeg kigger mine martsindlæg igennem, skal jeg tilbage til 2016 for at finde en tilsvarende blomstring. At kunne lave den slags sammenligninger er en af de store fordele ved at have en blog og lave jævnlige indlæg.
Fyldt vinteradonis med grønt hjerte

Erythronium dens canis snowflake

Kobjælde/pulsatilla er en af mine forårsfavoritter, som jeg sår frø af hvert år.  Hvis man har en plante i haven, som man gerne vil have flere af, skal man huske, at frøene skal sås, lige så snart de er modne. Så går formeringen helt problemfrit. Planten herunder minder mig om nyudklækkede fugleunger og står i spaltebedet. I det hele taget synes jeg, at kobjælde trives bedst i ret gruset jord og derfor passer dårligt ind i vores store staudebede.

De blomstrende kobjælder er frøplanter i drivhuset, som jeg skal have fundet et godt plantested til.

Fritillaria raddeana

Linselusen euphorbia ascot rainbow.

Det er ved at være højsæson for lærkesporer, som findes i alle mulige farvenuancer.


Vårlathyrus / lathyrus vernus roseus  har stået i stampe den sidste måned, men nu ser det ud, som om den har besluttet sig til at springe ud.

Lungeurt er en gave til forårshaven, og pulmonaria Diane Clare er en af de allerbedste med den flotte kontrast mellem den sølvgrå blade og de mørke blomsterknopper.

Pickwick er en halvsen, stribet og temmelig stor krokus, som breder sig stille og roligt.

Her om foråret bliver man lige så glad for at se de planter, der er på vej , som for dem, der allerede  blomstrer. Blodurt/ sanguinaria har sådan en pudsig, beskyttende måde at starte sin cyklus på, hvad enten blomsten er enkelt eller fyldt.

      

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Ja, det har du ret i - forventningens glæde er indimellem den bedste:)
    Flot dens canis - med dens marmorerede bladværk!
    Og raddeana! - den kroger sig da lidt, er det et nyt løg? Min nye ser også noget anderledes ud end jeg husker den.
    Og blodurt ja, det er nu en lækker sag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, raddeana er desværre lidt krum. Det er et gammelt løg. De kan godt variere i farven, er min erfaring. Blodurt er en af forårets mest spændende planter, synes jeg.

      Slet
  2. Ih hvor har du altså mange lækkerier her i foråret - både vinteradonis og lærkesporerne er så smukke, ja og blodurten - jeg har slet ingen af de planter og kobjælderne trives ikke her. Måske jeg skulle plante nogle i lidt mere sand/grus go forsøge mig igen, for de er virkelig skønne.
    Hurra for tidligt forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. De her forårsplanter visner jo ned efter blomstringen, og så lægger vi nok ikke mærke til dem på hylderne på planteskolen. Ja, kobjælde er da bestemt et nyt forsøg værd.

      Slet
  3. Ja det er tidligt i år, det må vi sige. Min blodurt er først lige begyndt at stikke næsen op, så her er du meget tidligt på den i forhold til her. Mine kobjælder står i ørkenbedet og sår sig selv, det må de gerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt perfekt, at dine kobjælde sår sig selv. De må kunne lide forholdene.

      Slet
  4. Der er godt nok gang i den hos dig, jeg synes og så at tingene er tidlig igang her, men slet ikke som hos dig. Jeg er helt enig i, at det at kunne gå tilbage og sammenligne, er en af de rigtig gode ting ved at blogge.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Med skam at melde så glemmer jeg utroligt hurtigt, hvordan haveåret har forløbet, og så er det fint at kunne tjekke efter på bloggen. 2018 tror jeg dog godt, at jeg vil kunne huske.

      Slet
  5. Det er jo bare så deilig å se på alt som kommer opp hos deg nå! Erythronium er en stor favoritt hos meg. Jeg synes at de er så fine. Blodurt er også så vakker. Jeg skulle bare ønske at de varte litt lengre når de først blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig. Det er nogle lækre ting, der begynder at vise sig.

      Slet
  6. Man kan rigtig fornemme foråret nu, hvor det pibler op af jorden, og du har da i særdeleshed meget at kigge på. Det bliver vist koldere i næste uge, så det stopper nok væksten lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, foråret bevæger sig fremad i ryk. Det må vi nu engang finde os i.

      Slet
  7. Tack för härliga vårbilder och visst är det roligt att se hur olika det är år från år. Nu ser jag igen att ni bor lite sydligare - en del av dina perenner har kommit längre :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Ja, lige nu er vores planter længere fremme, men det udlignes snart.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Det er tidlig i år. Også her. Kubjeller og lerkesporer har ikke begynt å vise seg her enda. Det er meldt kaldere vær i neste uke. Da stopper nok veksten litt.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er foråret simpelthen på godt og ondt. Bedst som blomsterne vælter frem, kommer frosten og bremser det hele.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Har börjat rensa bort löv i rabatterna och det kommer fram lite grönt, här och där. Än så länge är det snödroppar, blåsippa och krokus som blommar. Din vinteradonis är fin med det gröna i mitten, pulsatilla är favoriter, de trivs inte riktigt hos mig, men hoppas de visar sig. De skall bli befriade från sitt lövtäcke idag.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan se, at foråret er forskudt i vores haver. Det er så livsbekræftende, når man begynder at rydde op i bedene og får øje på de første grønne skud.

      Slet
  10. Hei Marie!
    Det er bare å nyte bildene dine:-)Og merker det er mer jeg får lyst til å ha i hagen.
    I går var det rene sommerdagen, frost i natt igjen, og det er meldt kjøligere dager igjen. Da blir det kanskje litt mer tid til å nyte vårblomstringen.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kender jeg godt. Heldigvis kan vi stadigvæk fristes af nye planter. I april går vi altid rundt og frygter for nattefrost.

      Slet
  11. Hej Marie!

    Jag tycker också det är tidigt, minns inte att Erythronium dens canis någonsin visat sig i mars men det gör de nu.

    Du har så mycket fint i din vårträdgård och jag delar din förtjusning över Pulsatilla. Bara lite jobbigt att klippa fram plantorna på våren, man får vara försiktig så man inte klipper de nya skotten. Jag tar en Pulsatilla/dag, det kostar på ryggen.

    Njuter av dina vackra vårbilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt med en en kommentar, Gunilla. Så mange pulsatilla har jeg nu ikke, at det gør ondt i ryggen at rense dem. Gid jeg havde☺

      Slet
  12. Der er sandelig gang i din have :-) Jeg holder meget af lærkesporer og kobjælder. Det er sådan nogle rigtige forårsbebudere i naturen. Hvor er det en fin lyslilla farve dine frøplanter har. Og lungeurten med de lyse blade og mørke knopper er vældigt smuk og elegant. Men de er nu alle dejlige - foråret er en dejlig tid med både blomster og skud. Og med snarlige tocifrede varmegrader bliver det helt forrygende.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man bliver nærmest opløftet af at gense forårsblomsterne. Bortset fra påskeliljerne er langt de fleste vel sarte og diskrete i farverne.

      Slet
  13. Ih ja det kribler og krabler frem alle vegne. Din vårfladbælg er meget langt fremme. Mine er først ved at titte op af bladdækket. Men generelt er du meget længere fremme end her, Midtsjælland.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi tror, at Limfjordens nærhed bidrager til at holde temperaturen lidt oppe og derved får planterne tidligere i gang, for sådan er det faktisk hvert forår. Vårfladbælg er en nydelig lille staude.

      Slet
  14. uha... så er det gang i haven... flotte nye spirer og blomster ;)
    snart god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Til. Husk sommertid 🙃

      Slet
  15. Som det myldrer op af jorden hos dig med små forårslækkerier. Jeg falder navnlig over lungeurten, hvor er den smuk. Kobjælder hører også til mine favoritter, navnlig efter at bladene stod så friske under hele sidste års tørkeperiode.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en dejlig årstid med alt det, der myldrer frem.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid