It ain't no fit day out for man or beast

- for nu at citere W C Fields  med en let omskrivning. Sådan var vejret hele dagen i går, og derfor søgte jeg i ly i drivhuset, hvor kamelierne  Jury's Yellow og Nuncio's Cameo er begyndt at blomstre.



Fritillaria sewerzovii står også i drivhuset. I 2016 forsøgte jeg forgæves at redde to løg fra at rådne, fordi sommeren havde været for våd for dens smag, så da jeg så løg til salg på efterårets løgmesse, slog jeg til.

 I dag er vejret en kende mindre  ubehageligt, omend overskyet og råkoldt. Vi flyttede rosmarinbusken ud under udhænget, så det er lettere at manøvrere i drivhuset.

Først og fremmest trængte den opstammede  Leonardo da Vinci nemlig til at få en opfriskning. Vi har en enkelt gang plantet den om; men det var så besværligt at få den uskadt ud af potten, at vi aldrig gør det mere. Jeg har givet den en håndfuld RootBooster og topdressing i form af kompost samt lidt gødning. Så må det række.

Inderst i drivhuset står også den specielle og frostsarte rhododendron linearifolium. Min oplevelse er, at dens grene er helt utroligt skøre, så der ryger simpelthen en gren, hver gang jeg flytter rundt med planten. Min erfaring er også, at den om sommeren trives bedre i surbundsbedet end i en potte, så den skal nu engang i hænder engang imellem.

Jeg har læst mig til, at den er en sport af en ganske "almindelig" løvfældende rhododendron, som hedder stenopetalum.

Ude i haven har vi nærmest status quo pga det kølige vejr.  Og så dog. Umiddelbart ser trillium karabayashii uforandret ud.

Men ved nærmere eftersyn viser det sig, at flere af de mørke blomster er begyndt at vise farve.

Paeonia veitchii woodwardii har ligeledes udviklet sig lidt videre. Den må nu godt give sig god tid, for den er smukkere i knop end i blomst efter min mening.


Jeffersonia diphylla/ tvillingeblad holder jeg et vågent øje med, for inden man ser sig om, har den både sprunget ud og afblomstret.

De skakternede vibeæg lader sædvanen tro vente på sig, mens de store løg er godt i gang. Denne her var grøn, da den dukkede op, så jeg tror det er bleg vibeæg/ fritillaria pallidiflora og ikke raddeana, hvis blade er brune.
                   

Kommentarer

  1. Ja drivhuset er vidst det bedste sted at opholde sig i denne våde tid. Vi har regnvejr igen nu, så vi får ikke lige tørke. Det må også være dejligt at være i drivhuset, når cameliaerne blomstrer. Min linearifolium blomstrer ikke endnu, der er liv, men løvet ser lidt tørt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bestemt hyggeligt i drivhuset, selvom der ikke er plads til at sidde og nyde en kop kaffe eller noget andet lækkert. Linearifolium har behov for en enorm mængde vand, synes jeg.

      Slet
  2. Deilige bilder av dine cammelia! Det gjør godt å se noe som blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har helt ret i, Marit. Jeg fornemmer, at du stadigvæk er omgivet af sne.

      Slet
  3. Hvor har du mange spændende ting på vej, men ingen tvivl om at sådan et drivhus med kameliaer og andre lækre sager har været et godt sted i dag. Her har det ikke regnet heeele dagen, men det er koldt og ikke indbydende. Jeg har heldigvis nogle dejlige krukker på gårdspladsen, som jeg kan se ud på.
    Fortsat god weekend.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, sådan set er foråret nok vores bedste havesæson med de mange spændende planter, som har deres højsæson der. Der kom lige en irriterende regnbyge ind til aften hos os. Krukker er en god løsning, mens vi venter på varmere tider.

      Slet
  4. Jeg måtte lige google pæonen for at se blomsterne. Knopperne er smukke, men det synes jeg nu også blomsterne er. Din trillium er bestemt også smuk i knopstadiet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. I sig selv er pæonblomsterne nydelige, men fordi de kommer så tidligt, bliver de tit skadet af vejr og vind. I mine øjne er trilliummen en plante med wow faktor.

      Slet
  5. Uf, det regnvejr :)
    Cameliaen er så smuk og det bliver helt sikkert et hit når pæonen blomstrer, der er god gang i den.
    God søndag

    SvarSlet
  6. Ja, hvis bare vejret ville arte sig, var alting ganske godt.

    SvarSlet
  7. Växthuset låter som en fin plats att vara i. Nuccio's Cameo fyndade jag förra helgen men tyvärr hittade jag inte varken Jury's Yellow eller Brushfield Yellow. Tänker att det är lite för tidigt för F pallidiflora i knopp redan. Hos mig har den inte visat sig medan F raddeana är uppe och börjar veckla ut sig och den brukar blomma nån månad tidigare.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man er blevet glad for kamelierne, så udfylder de tomrummet i det tidlige forår rigtig godt. Måske har du ret, hvad løgplanter angår. Det vil tiden vise.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Mitt drivhus er fullt av ting og ikke har vi varme der heller.
    Skjønne camelia. En blomst jeg ikke har lykkes med. De er nydelige.
    Nå har vi fått nok regn og vi blåser nesten bort.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blæsten i dag er simpelthen enerverende. Hvis man er faldet for ikke helt hårdføre krukkeplanter, så er et drivhus til vinteropbevaring helt uundværlig.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Vi hade ett helt ok väder igår, men idag är det både regn och snöslask. Lockar inte att gå ut. Ditt växthus rymmer mycket fint, och dina Kamelior är mycket vackra.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. "Snøslask" er et fantastisk ord☺ Men vejret er derimod ikke ret fantastisk. Ja, vores drivhus er et det sjovt at besøge for tiden.

      Slet
  10. Jeg har også den finbladede rhododendron i koldhus, men de fylder for meget, så nu bliver nogle af dem plantet ud i skovhaven.Så må de gro eller lade være.Den er meget sprød i grenene men let at stikke.Vores 4 ha juletræer er fliset, så nu planter vi løvtræer ind i mellem bygerne (mest eg da der er rodfordærver i jorden).
    Når det står ned i stænger,prikler jeg i drivhuset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en vinter, som vi har haft i år, kunne den sikkert godt klare sig udplantet, især hvis den plantes et lidt beskyttet sted. Du har travlt, kan jeg forstå.

      Slet
  11. I sådan et vejr er et drivhus bare en superopfindelse.. Jeg troede engang at kamelie var sarte planter. Men jeg har lagt mærke til der er flere der har dem enten i haven et lunt sted eller osse i et uopvarmet drivhus. Den må da vist under overvejelse..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har kamelierne på begge måder og nyder den tidlige blomstring hos dem i drivhuset. Ude i haven er de tidligste af dem også begyndt at vise lidt farve.

      Slet
  12. Hej Marie

    Jeg måbede først over din Fritillaria sewerzowii men ok yes! Du har den i drivhuset:)
    Mine står trofast i højbedet, som jeg jo ikke vander i sommermånederne, og jeg har aldrig liftet denne.
    Trillium kurabayashii har jeg jo også lige vist - og må bare konstatere at du da er vildt længere fremme - med kurabayashii er der nok ikke forskellige kloner på markedet endnu, så dine må bare stå godt!

    Ha en dejlig solskinsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Fedt at se livstegn fra dig igen. Jeg må vist erkende, at sewerzovii fremover bliver nødt til at være en krukkeplante her på matriklen. Ellers kan jeg ikke opfylde dens behov. Vores kurayabashi har været enormt tidlig lige fra første færd. Den står meget lyst, vil jeg sige.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?