Bispehuer/ epimedium


Hvis man kan lide bispehue, er det nu, man skal holde øje med dem. Nogle få er allerede afblomstret og står med det flotte løv, som holder hele havesæsonen; men langt de fleste blomstrer nu eller om kort tid. 
Jeg har valgt at starte indlægget med nogle eksempler på  tæppedannende epimedium, og den første (Amber Queen) er en af vores favoritter.

Den næste er Orange Queen

Så følger rubrum, som undtagelsesvis viser blomsterne frem, sådan at de er lette at fotografere. Som regel forsvinder de ellers blandt bladene.


Den sidste tæppedannende er Lilafee, som er tæt på at være afblomstret. Som alle de andre har den det flotte løv, som vi så kan glæde os over.


Blandt de klumpdannende starter jeg med davidii, hvis blomst er en speciel kombination af gult og rødt.


Selvom Bandit har kønne, hvide blomster, er der ingen tvivl om, at dens mest iøjnefaldende træk er de bløde, grønne blade med den mørke rand.

Kaguyahime og Wushanense er også først og fremmest bladplanter. Begge har læderagtige, plettede blade med skarpe kanter. Her fornemmer man tydeligt, at bispehue tilhører berberisfamilien.

Merlins blomster er tofarvede og mere afrundede end de fleste andre bispehueblomster. Det er en fin og forholdsvis ny krydsning.


Wudang Star er også en fin plante. Den blev indsamlet i Kina i firserne.


Til slut et rhododendronbed, hvor russatum i forgrunden allerede så småt er begyndt at falme. Vi nyder dens  blomstring ekstra meget i år, fordi busken sidste år havde mange visne grene og undtagelsesvis kun få blomster. 

Kommentarer

  1. Du har virkelig mange flotte epimedium. 'Bandit' har jeg også. Den vokser dessverre så sent her. Gjør den det hos deg også?
    Ja, der er lett å se på noen av artene er i slekt med berberis. De som er taggete er helt annerledes enn de som har mer "vanlige" blader. Wudang Star var helt nydelig 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har rigtig mange forskellige bispehuer. Bandit var en langsom starter i begyndelsen, men er nu vokset fra det.

      Slet
  2. Ih, du godeste en masse forskellige bispehat. jeg var ikke klar over der var så mange forskellige. jeg har en gulblomstrende ret grovillig og en rød, den er mere rolig i sin vækstrate. den minder om din rubrum i blomsten. Men da de er stiklinger af venner fra tidernes morgen, aner jeg hvilke sorter de er.
    Den hvide Wudang Star er da ualmindelig elegant.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De gule og grovillige skal man holde øje med, for de har en vis tendens til det invasive. Det kunne sagtens være rubrum, du har. For det er en god, gammel plante - og rigtig køn.

      Slet
  3. Det var dejligt at se dine forskellige epimedium. Jeg er enig med jer, at Amber Queen er meget smuk. Jeg har E. rubrum, som jeg er glad for netop fordi den danner tæpper meget hurtigt og pga. løvet. Jeg har også E. youngianum 'Niveum', men er ikke helt så begejstret. Den har fine hvide blomster, men løvet er ret intetsigende og de tager tid at etablere sig. Men jeg har selvfølgelig forventet tæpper - måske er de netop klumpdannende. Jeg tror jeg er blevet lidt klogere! Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Youngianum niveum har jeg også haft og oplevede også, at den var længe om at etablere sig. Den er helt klart klumpdannende, så det nytter ikke, at vi forventer, at den vil danne et tæppe.

      Slet
  4. Jeg siger også, hold da op hvor har du mange forskelige - dejligt at se.
    Jeg har også en enkelt klump af Rubrum, den er nu meget fin og slet ikke invasiv som de gule og orange åbenbart er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rubrum er jeg bestemt også glad for. Min erfaring er, at de orange ikke er så invasive som de robuste gule former, selvom de også danner tæpper.

      Slet
  5. Ja hvor er det flot, tydeligvis et samleobjekt, mon du sår dem selv?
    Jeg har også en del, men de er stort set ens alle sammen, det er en, jeg har fået foræret af Ida, den lader sig gerne dele, den står nu med flotte blomster, der ligner små påskeliljer i nærbillede. Jeg har forsøgt at købe flere, men de nye forsvinder for mig. Forleden fandt jeg dog Lilafee, den var blevet væk i græs. Jeg fik den flyttet til en bar plads, så må jeg holde øje med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg har ikke sået en eneste bispehue. Mange af dem er jo krydsninger, så jeg ved ikke, om man kan regne med, at de er frøægte. Den gule, der ligner narcisser, kunne være sulphureum. Dens løv er rigtigt fint. En lille nyindkøbt plante kan uden tvivl nemt forsvinde, hvis græsset breder sig ind omkring den.

      Slet
    2. Tak for navnet, det er sikkert rigtigt, løvet er i hvert fald flot. Den forsvandt så ikke helt, det er en del år siden, jeg købte den, så den var sejlivet.

      Slet
    3. Velbekomme. Godt du fik reddet lilafee.

      Slet
  6. Bispehue er en dejlig og ret varieret plante. Fx er blomsterne på min Orange Queen allerede dækket af bladene - dine blade ser noget lavere - og mere praktiske - ud. Rubrum har jeg også, og her breder den sig sjovt nok ikke.
    Davidii er godt nok flot i farvekombinationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er stor variation. Alligevel er man ikke i tvivl, når man står foran en bispehue. Rundt omkring produceres der for tiden masser af nye krydsninger, men i mine øjne ligner de fleste hinanden for meget med nogle få undtagelser.

      Slet
  7. Hej Marie

    Alletiders portræt af denne fantastiske slægt.
    Har man først fået øjnene op for den finurlige og fine blomst bliver det nemt en interesse! og løvet er jo så ofte en flot sidegevinst!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en speciel blomst og måske også en lidt krævende plante, selvom den egentlig er robust nok. Det, jeg tænker på, er, at den ikke er velegnet i et almindeligt staudebed. De klumpdannende forsvinder let i mængden, og de tæppedannende invaderer deres naboer.

      Slet
  8. Du altforbarmende en samling!
    Nu er jeg vist nødt til snart at indføre bispehue i haven, for jeg anede ikke der fandtes så mange skønne sorter. Variationen er jo enorm. Tak for et dejligt indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har skam flere endnu😁 For år tilbage samlede jeg vel på dem og gik benhårdt efter nogle af de mere specielle. Så holdt jeg en pause; men i de seneste er der kommet nye varianter på markedet, som frister over evne.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid