en våd og kold majweekend




I disse coronatider er intet, som det plejer; men dengang jeg underviste gymnasieelever, handlede maj måned år efter år om at kombinere eksamensforberedelser med fester og solbadning.  Solbadning er jo desværre helt udelukket med det majvejr, vi bliver budt i år, og vilkårene for fester og eksamen er set udefra også ret så vanskelige at overskue. Derimod trives sneglene gevaldigt i det fugtige vejr. I de seneste 8 dage har Søren plukket omkring 50 snegle med hus fra vores tamariskbusk, og på min gåtur i går talte jeg 41 dræbersnegle langs med landevejen på kun små 400 meter. Det lover ikke godt!


I haven forløber maj derimod, som den plejer, dog måske med lidt forsinkelse. Den lille, spinkle  amurmaackia står som sædvanligt med sit smukke, sølvgrå majløv. Endnu er den nok for ung til at kunne blomstre i højsommeren. 


De sædvanlige stauder blomstrer ganske nydeligt, og i spaltebedet er der min sandten allerede en blomst i denne lillebitte daphne (Arnold cihlarz), selvom den kun består af en enkelt kvist.

Nøkketunge/ ligularia og snegle er en utroligt dårlig cocktail. Se bare bladene på elefantøre/ ligularia gregynog gold. Sådan kommer den lynhurtigt til at se ud, så nu har jeg besluttet at klippe alle blade af og så drysse ferramol omkring den med jævne mellemrum. Sidste år flyttede jeg den væk fra sin oprindelige placering; men det lader til, at sneglene kan snuse sig til, hvor den befinder sig, og det gælder både dem med og uden hus.


Weigela middendorffiana bliver pænt stor, hvis den ellers får lov. Vores busk skal nok beskæres lidt, så den ikke ender med at blokere skovstien.


På gårdspladsen, hvor der oprindeligt lå en mødding, har vi anlagt en græsplæne med en lille samling træer og buske, og her er det blomsterkornellen cornus Eddies White Wonder, der tiltrækker sig mest opmærksomhed. Busken har i flere omgange mistet grene på grund af stærk blæst, og i den ideelle verden burde den sikkert stå mere beskyttet; men det kommer nu ikke til at ske.


Kommentarer

  1. Vacker Cornus som du avslutar med. Jag sprider snigelmedel nu och tänker att de blir åtminstone inte fullvuxna och könsmogna.. Sen plockar jag alla jag ser. Men det är den trista sidan av en blöt vår.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Carina. Sådan gør vi også, og det er stressende hele tiden at skulle være på vagt.

      Slet
  2. Hej Marie

    Ja, de snegle de snegle...
    Sådan et år kan man glædes over de planter de ikke går i gang med!
    Din Daphne 'Arnold cihlarz' tænker jeg klarer frisag - en lille lækker flot sag.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det handler om at tænke positivt! Sådan en hård lille daphne tror jeg heller ikke, de er interesseret i.

      Slet
  3. Jeg har netop gået og kigget efter blomster på mine korneller, de er der, men det varer noget inden de blomstrer. Hvor er det ærgerligt, at I også har fået snegle nu, vores er ikke store endnu og har ikke lavet så mange skader, men de er der, så vi slipper nok ikke.
    Jeg har klippet for meget i min middendorffiana, der kommer vist ingen blomster i år, men den lever da.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eddies White Wonder er altid den kornel, der indleder deres blomstring. De andre er ikke klar endnu. Det kan jo netop være nødvendigt a beskære weigelaen, og det kan jo desværre ikke undgå at påvirke blomstringen.

      Slet
  4. Ja, din 'Eddie's White Wonder' var helt i min smak. Så flott den er! Det er masse snegler her også i alt dette regnet. Jeg gikk nå nettopp en tur ute i regnet og tok 60 stk. på gangveien oppe ved hovedveien. Der er det store mender av de og jeg går gladelig den turen hver dag for å bekjempe de der. Min nabo er bonde/yrkesdyrker så han får kjøpt et middel som heter Sluxx. Det er tre ganger som sterkt som Ferramol, og tåler enda mer regn. Det er det beste middelet vi har i denne kampen mot de forhatte brunsneglene, og i tillegg kappe de i to. Jeg hater disse slimete ekle sneglene 🤮

    SvarSlet
    Svar
    1. I efteråret blev der også sprøjtet mod snegle på markerne omkring os, og måske hjalp det lidt. Lige nu står rapsen og blomstrer og gør det umuligt for landmanden at sprøjte, og jeg ved ikke, om han gør det,efter at rapsen er høstet. Måske kan sneglene slet ikke lide rapsmarker - man har da lov at håbe.

      Slet
  5. Mange fine sager du viser os. Din Cornus er meget flot. Selv om den måske mister en gren i ny og næ, står den bare flot der hvor den står. Jeg har aldrig set den Weigela sort med lyse blomster. Den er smuk som den lyser op foran den mørke baggrund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Sydney. Begge de to buske, du nævner, er jeg rigtig glad for. De lyser nemlig meget op, som du skriver.

      Slet
  6. Snegle er rigtig trælse, og når der er mange af dem, kan de godt tage lidt af glæden fra havearbejdet.
    Din Weigela blomstrer smukt, og hvor har den en fin farve.
    Hvor ville det være dejligt med lidt sol og varme. Jeg gik en tur rundt i haven lige før det blev mørkt. Det var hundekoldt, så nu sidder jeg inde og klaprer tænder. Nå, men det kan kun blive bedre.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er især deprimerende, når de ødelægger bladene på bladplanterne. For et par år siden besøgte vi en kæmpestor have, hvor der var utroligt mange hostaer, og de var allesammen gennemhullet af snegle. Det var virkelig et trist syn.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Du visar så många fina växter med vackra blommor. Blev speciellt förtjust i din Weigela middendorffiana, Gullprakttry. Dottern har en i rosa, visste inte att den finns i gult. Den är mycket vacker. Men så tråkigt med alla sniglar. Stackars elefantöra, inte ser det trevligt ut. Förstår din förtvivlan, det blöta vädret gör inte det hela bättre. Jag har snäckor, och de är också fler än de brukar i år.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Det er i grunden lidt mærkeligt, at den gule weigela ikke er så kendt, for den er lige så robust som de røde. Jeg håber, vi får en lang periode med tørvejr, så sneglene trækker sig tilbage.

      Slet
  8. Der er et stykke vej fra eksamenslæsning og solbadning til sneglebekæmpelse og regntøj, men vi tilpasser os jo tilsyneladende udmærket:) Dine stauder står flot i det kølige vejr og gårdspladsen med de mange forskellige træer og buske er en rigtig god idé! Det er vel kun jer der kan se der mangler en gren her og en kvist der, vi andre kan bare nyde de fine billeder.
    Den første lille busk/træ du indleder med (amurmaackia) har jeg aldrig set, men den ser spændende ud, med de sølvfarvede skud. Spændende at se hvad den udvikler sig til!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Coronaepidemien har jo også vist, at vi danskere er særdeles tilpasningsvenlige. Sølvtræet så vi første gang og faldt for i en åben have, hvor sønnen var gartner og brugte forældrenes have som eksperimentarium.

      Slet
  9. Hei Marie.
    Eddie's white wonder er helt nydelig. Har notert meg navnet. Den hadde passet flott her i min lille hage. De sneglene er til besvær. Finner mange her også. Ikke noen behagelig jobb å klippe de i to, men hva skal man gjøre.
    Ønsker deg en fin mandag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen tvivl om,at Eddie's White Wonder vil passe fint i din have. Du har jo en forkærlighed for hvide blomster, og busken bliver ikke voldsomt stor. Saksen er også mit favoritvåben mod sneglene.

      Slet
  10. uhff ja snegle, jeg har haft snegle fælder sat siden marts og det lader til at ha lagt en dæmper på mængderne. De er der, men ikke i tusindvis. Og dem der vover at vise sig bliver klippet, .
    Smukke fine træer,, dem går sneglene da ikke i.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, træerne holder de sig dog fra. Vi bruger nogle gummimåtter som fælder, men de rammer kun en brøkdel af alle sneglene. Saksen bruger jeg også flittigt, og det gør helt sikkert en forskel. Så drysser vi Ferramol de mest hjemsøgte steder, men med den regn, vi har for tiden, forsvinder det alt for hurtigt.

      Slet
  11. Dit lille arboret er så fint med Eddies White Wonder som en lysende perle i forgrunden. Ellers er jeg meget begejstret for din lysgule weigela.
    Vi har været på familiebesøg i pinsen, og jeg har sammen med børnebørnene betragtet de mange 'fine' snegle. Der er pænt mange, ja :-( Og jeg har pisket op og ned ad en villavej for at holde i ældstebarnebarnet, der skulle lære at løbe på de rulleskøjter, vi har givet hende. Det var så koldt søndag, at selv hun gav op efter et stykke tid og ville ind. Så er det altså koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Det lyder, som om din skridttæller har været på overarbejde i pinsen 😁 Vejret er simpelthen så forfærdeligt 😡

      Slet
  12. Her har vi heldigvis få brunsnegler i år ( har kun sett noen små ) men de med sneglehus gjør stor skade, og det er mange av dem, så det er bare å klippe ned blader og bruke ferramol:-)
    Vi beskar vår Gullklokkebusk ( Weigelia kraftig sist sommer, og i år leverer den masser av blomster, og vokser og vokser )
    Den tidlige Cornus er vakker!!
    Nå kommer varmere vær/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. I er heldige ikke at have mange dræbersnegle. Her i Danmark har jeg på fornemmelsen, at mange haveejere undervurderer den skade, som de små snegle med hus kan forårsage. Her i haven fylder de alt for meget. Ja, varmen kommer, men vist desværre kun for en kort bemærkning.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring