Dovenskaben længe leve!




I dag har jeg ikke lavet noget som helst ud over at dalre lidt rundt med kameraet. Hvis det havde regnet, havde jeg kunnet omplante nogle planter og kultivere et par bede; men jorden er tør og stenhård, så det må vente endnu nogle dage.
De første to motiver er begge bladplanter, nemlig glaucidium og paraplyblad/ diphylleia cymosa.  Den sidste kaldes også skeletblomst, fordi blomsterne bliver gennemsigtige i regnvejr, men de fem dråber, vi har fået, gør hverken fra eller til.



Sumpkalla anses for invasiv; men vores plante, som vi købte i 2012, er kun oppe på en enkelt blomst, så den løber vist ingen steder.


Pagoda er en kraftig hundetandhybrid, som her har etableret sig midt i et bed med hasselurt, som jeg har arbejdet på at udvikle de sidste par år.

Vi har et enkelt espalieret æbletræ, og det langt foran alle de andre, hvad blomstring angår.

En collage med en enkelt anemone og fem forskellige slags anemonella.

Den eneste tulipan, som trofast vender tilbage år efter år og altid i form af sådan en lille buket.

Børstebregne/polysticum polyblepharum holder til i stubbedet, og dens runde nye skud danner en blød kontrast til de hårde stubbe.  



Til sidst en frøplante af pulsatilla Papageno. Har man en gang set dens fligede og delvist dobbelte blomster, kan man altid genkende den.

Kommentarer

  1. Det er jo helt ok å være lat innimellom. Men du fikk da tatt mange flotte bilder! Bregner er verdt et studie når de ruller seg ut. Jeg synes bregner er så vakre. Din doble pulsatilla var aldeles nydelig både i farge og utførelse 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi fokuserer helt naturligt på nyudsprungne blomster, men bregnerne kan nu noget specielt.

      Slet
  2. Hej Marie

    Bregner er egentlig oplagt til dit stubbed - der ser godt ud!
    Glaucidium er noget af en favorit - super flot blomst mod det lyse løv!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu har bregnen fået en størrelse, hvor den gør opmærksom på sig selv. Enig - glaucidium er en fin fin plante.

      Slet
  3. Nej den er fin den lille pulsatilla. Mine bregner er ikke i gang endnu, så har jeg i hvert fald glemt at holde øje, det kan jo ske. Vi er blevet lovet regn hele dagen i morgen, er I ikke det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, heldigvis, og det småregner allerede. Det er også langt fra alle vores bregner, der er i gang.

      Slet
    2. 2 mm indtil nu og voldsom blæst, det kan vi nu godt undvære.

      Slet
    3. Det har regnet hele formiddagen, og blæst - røvsygt vejr faktisk for alle andre end os havenørder.

      Slet
  4. Hvaæh, har I haft sol og sommer uden at fortælle det til os andre?? Mine planter er slet, slet ikke så langt fremme. Fx min glaucidium - den har 2 cm lange skud, så jeg forleden. Men den kommer da ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Njaa, ikke ligefrem sommervejr. Den her glaucidium er filtret ind i hjertetræets rødder, så den har det sikkert rimeligt lunt.

      Slet
  5. Det er nu dejligt med en doven dag engang imellem og at se dine dejlige forårsblomster især de fine anemonella er hyggeligt.
    Jeg elsker bregner og engang når jeg får lidt mere skygge vil jeg have et bregnebed:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skylder i grunden sig selv at tage en slapper en gang imellem, selvom der altid er ting, man kunne give sig til. Det går tilsyneladende hurtigt for dig at få haven til at vokse til.

      Slet
  6. Hæ, der er nogle ting der kaldes invasive i haverne. Men kun i nogle. Jeg har aldrig haft problemer men selvsåere. Så jeg tager det ofte med et gran salt.
    Ja bregneskud er så sjove. De er lige så dekorative som blomster faktisk.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Planterne skal måske have optimale betingelser for at blive invasive, og sumpkallaen står absolut ikke sumpet. Bregner er nok en gruppe, man bliver mere og mere glad for med årene.

      Slet
  7. Sikke mange fine forårsvækster du viser os. Jeg har aldrig set anemonella før og de er bare utrolig yndige. Bregner og stubber må virkelig passe godt sammen. Mine bregner er ikke gået i gang endnu, men jeg glæder mig. Fascinerende at følge med som de folder sig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det eneste minus ved anemonella er, at jeg er nødt til at have dem i krukker. Ude i havejorden forsvinder de for mig efter få år. Så er bregnerne meget mere tolerante.

      Slet
  8. Vi fik endelig regn i går og i nat, hele 22 mm, så nu er vi glade :-)
    Planterne er da godt nok noget længere fremme hos jer, end de er her. Glaucidium er bare lige dukket op og i mandags stod jeg og kiggede efter Paraplyblad, som jeg slet ikke kunne se, håber da ikke vinteren har taget den. Anemonella er så fin, jeg har prøvet den et par gange, men efter et par år forsvinder den igen. Papageno er så fin og sjovt, at de fligede blade næsten altid slår igennem hos frøplanterne.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en pæn slat regn. Vi fik ca det halve. Vi har to glaucidium, og den ene blomstrer, og den anden ligner din. Anemonella kan jeg kun holde liv i i krukker, men der går det glimrende. Ja, Papageno er speciel og også taknemmelig at så.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Vi har haft det väldigt torrt, men i natt har det regnat och det fortsätter idag, det behövs. Vilket fantastiskt collage med alla anemoner i olika färg och form, och en mycket vacker Pulsatilla Papageno. Har inte sett den förut, har du sått den själv?
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var på tide, der kom noget regn. Det gjorde godt. Ja, jeg har selv sået Papageno, og den er slet ikke vanskelig.

      Slet
  10. Din "dovenskab" har i hvert fald givet os andre noget smukt at kigge på, og det er godt på en dag med regn og kuling. Tak!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla. Det perfekte vejr lader vente på sig, men i det mindste gør regnen godt.

      Slet
  11. Det var en fin tur med kameraet. Du har virkelig mange spændende planter at vise frem. Børstebregnen er vældig dekorativ, når den ruller sig ud. De fleste af vore bregner ser fuldstændig døde ud, men jeg håber da, der er liv i dem.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. En enkelt af vores bregner ser helt død ud. De ansatte, nye skud smuldrer simpelthen mellem fingrene, men ellers tror jeg, de kommer før eller siden

      Slet
  12. Ibland är det skönt med lugna dagar med kameran. Vacker Glaucidium och det gäller att fånga den när den blommar - skönheten är kort.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Man når også at tænke mange tanker, mens man går rundt med kameraet. Glaucidium er heldigvis også en fin bladplante, når nu blomstringen er så kortvarig.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?