Kugler og andre former

I sit ugentlige tirsdagsindlæg i denne uge fokuserede Lisbeth på alle sine svævende kugler i alle mulige  skønne farver, og det har inspireret mig til at spinde en løs ende i dette indlæg om nogle blomster og deres former.

En kugle er vel en kugle, indtil formen bliver opløst. Alliumhybriden Purple Rain opfatter vi stadigvæk helt klart som en kugle, omend den er løs i strukturen; men hvad med amsonia Blue Ice? Her er kugleformen for alvor ved at være truet, idet de fleste hoveder ligesom flader ud forneden.

Når kuglen åbner sig op, men stadigvæk er fast og samlet i formen, bruger man betegnelsen kop- eller skål-  eller bowleformet. Det er balkanpæonen paeonia  peregrina et godt eksempel på.


Det samme er blomsterne i stewartia, og det sjove er, at de fastholder kopformen efter at være faldet af træet, hvad enten de lægger sig i græsset eller i en rhododendron.





Sidste år leverede klematis Pacific Cup kun en enkelt blomst, og det skete først hen i november måned. I år er den derimod fyldt med blomster og knopper.  Knoppen er ellipseformet og danner ved udspring en kop, som navnet siger, og de kraftige kronblade fastholder kopformen i 14 dage, indtil blomsten er afblomstret.

Pacific Cup stammer fra New Zealand og er fremavlet af en producent med det hjemligt klingende navn Peer Sorensen. Hvordan han har skabt den, kan jeg ikke opsnuse; men jeg synes ikke, jeg kender til andre klematis, hvor både løvet og blomsterne er lige så faste og solide som på Pacific Cup.


Det kan være svært at finde den helt præcise betegnelse for en form. Vi har nogle salvieplanter af den type, der samlet ofte kaldes solbærsalvie. I mine øjne ligner blomsterne en skovl, mens Søren er mere romantisk og ser en hjerteform. Andre ser måske noget helt tredje.


Den gule aconitum lamarckii vil jeg mene er fakkelformet, mens den gule baptisia danner et spir.


NB I den forgangne uge har vi haft travlt med at få gjort klar til at få gæster, som kom i går, hvor vejret var perfekt, og haven struttede af velvære. Det har bevirket, at jeg hverken har fået lagt kommentarer eller lavet indlæg. Sådan må det bare være nogle gange.

Jeg vil slutte med en ganske enkel blomst, som sammenlignet med alliumkuglerne virker næsten vægtløs. Den slags simple blomster tror jeg, man lærer at sætte mere og mere pris på med årene. Den spinkle staude hedder ranuncuclus acris sulphureus eller citrinus.


Kommentarer

  1. Ja det er ikke nemt at få tid til at kommentere og få lavet indlæg, når man har besøg af familien, jeg troede liiige jeg kunne nå et indlæg, men det bliver først i aften. Sjovt og interessant indlæg om former. Jeg holder med Søren, jeg synes også, at den salvie i midten er hjerteformet :)
    God fornøjelse med familiebesøg, vores forlader øen igen i morgen, men først skal vi passe børnebørnene nogle timer, mens forældrene går ud og spiser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan blive nødvendigt at skubbe bloggen i baggrunden, og det går nok endda. Det er en god idé at at give de unge forældre mulighed for at hygge sig med et måltid god mad i fred og ro.

      Slet
  2. Tak for et dejligt indlæg med mange forskellige former. Sikke smukke dine Stewartia og Clematis Pacific Cup og samtidig så særprægede. Utrolig med de flotte kopper. Og din ranunculus er bare yndig - så simpel og så fin. Kan godt forstå, at du sætter pris på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sydney. Der er så meget derude, der fortjener, at man kigger det efter i sømmene.

      Slet
  3. Det er spennende med de forskjellige formene på de du viser. Jeg ble helt betatt av din flotte clematis. Clematis kunne jeg hatt mange flere av hvis jeg bare hadde plass.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pacific Cup er også en af mine favoritplanter. Det kan godt være besværligt at blive ved med at finde velegnede voksesteder til klematis, det vil jeg give dig ret i, og eventuelle stativer skal jo være mindst to meter høje.

      Slet
  4. Super opfølgning på mit indlæg om kugler :-) Dine cup-former er fine. Jeg er helt vild med de nedfaldne gule cup-blomster, og clematissen er eye catching.
    Den sidste ranunculus er aldeles yndig. Jeg er jo mest til de enkle blomster, selv om jeg anerkender, at de pompøse, fyldte kugler kan noget særligt. Om ikke andet er de perfekte til at frenhæve de andre ;-)
    Hyggeligt med familiebesøg i dette sommervejr.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kuglerne er jo så perfekt formede, og sådan en perfekt form kan kun imponere; men en lille ranunkelblomst med et centrum og fem kronblade er jo også perfekt på sin egen måde. Længe leve forskelligheden!

      Slet
  5. Hej Marie!
    Många fina former. Pacific cup är helt otrolig. Den sista lilla ranunculus är riktigt vacker, tänk vilken skillnad färgen gör, de som växer i det fria med en stark gul färg, är inte lika lockande.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Jeg oplever også, at ranunklens sartgule farve gør en enorm forskel. Ukrudtet, som vi her i landet kalder smørblomst, er da i grunden også en nydelig blomst, men stauden er nærmest måneskinssart.

      Slet
  6. Ja, det er jo imponerende blomster - allesammen - men jeg er lige ved at sige den sidste ligger nærmest mit hjerte.
    De kop-formede Stewartia og pæonen er jo meget smukke i faconen og de fine lysegule blomster der falder af med støvdragere og det hele, for at ligge og pynte videre i græsset er fine, men den kopformede klematis giver mig nærmest en følelse af krampe i hånden - hvis du forstår:)
    Der er selvfølgelig betegnelser for alle disse blomsterformer og -stande, og hvor er det bare dejligt de er så forskellige, så vi kan variere vores haver med flere forskellige former og farver. Endnu engang nyder jeg dine billeder fra haven, hvor så meget spændende vokser på den dejligste måde!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Pacific Cup havde præcist den samme effekt på min hånd, da jeg første gang så den på clematis-westphal hjemmeside. I går var vi til konfirmation den udslagne dag, så i dag er jeg spændt på at se, hvor meget gårsdagens voldsomme regnbyge har slået ned.

      Slet
  7. Det er sjovt at lege med blomsterformer. og tager man bladformerne med bliver der uendelige muligheder. De nedfaldne "cupper" er da mindst lige så dekorative som på træet, så søde.
    Som regel foretrækker jeg enkle og halvfyldte, men de helt fyldte kan nu osse noget.
    Som sædvandelig har du lavet spændende sammensætninger.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er nemlig uendeligt mange muligheder. Og det bliver endnu mere uoverskueligt, når man tager planternes vækstform med i ligningen, og den betyder i grunden også utroligt meget.

      Slet
  8. Det er nogle fine eksempler på blomsterformer, du viser.
    Jeg er helt solgt, når jeg ser den sart lysegule ranunkel - så jeg må være meget gammel😉.
    Nogle gange må man bare sætte bloggeriet på standby og hellige sig andre gøremål. Man kommer jo ikke udenom, at det tager tid både at lave indlæg og at kommentere.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så må du være tussegammel😏 Det ville være hurtigere bare at smække et par billeder op på bloggen, og det kan bestemt være fint nok; men de fleste af os kan jo bedst lide at lave indlæg med mere indhold, og så skal der afsættes noget tid til det.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?