Allerede august



I haven kan man bestemt godt se, at vi er kommet ind i august måned; men når man bor på landet, er det især markerne og grøftekanterne, der vidner om, at skoleferien snart må være slut.
Jeg starter dagens indlæg med et bed, som jeg virkelig nyder i disse dage. Jeg gætter på, at det er kontrasten mellem mange lette og flagrende elementer og mere faste elementer som parasollen og den kraftige træstamme, der appellerer. Det er ris til egen rumpe at lade mosebunken/ descampsia blomstre, for den frøsår sig selv ret vildt.

Den hvide violfrøstjerne har kameraet svært ved at levere et skarpt billede af. Det går lidt bedre med den violette. Når man zoomer ind på den, hvad enten det er i mod- eller medlys, bliver det også tydeligt, at den har flere farvenuancer at byde ind med.



Det næste bed  består af fire hortensier, en floks og en hvid sommerfuglebusk i baggrunden, og dets højsæson er derfor også juli-august.

Foldblad/ veratrum er nok en gammelkendt havestaude for mange med plisserede blade og mørke blomsteraks. Den gamle staude har jeg smidt ud, fordi sneglene kastede sig over den, lige så snart den dukkede op. I stedet har vi veratrum niveum med hvide blomster og en uden navn med mørke aks, som har en mere opret vækst end den gamle. Mærkeligt nok er sneglene ikke vilde med disse to. Det er nogle flotte og arkitektoniske planter.
n



Månestråle/ kirengeshoma hører også til sensommerens flotte stauder. Der findes to varianter, og vi er så heldige at have dem begge. Denne her hedder kirengeshoma palmata koreana group og er mere opret i væksten end den, man oftest ser, og så har blomsten ligesom en opstoppertud.


Mon ikke det er en måned siden, at Lisbeth i Høneballehaven viste nye skud i sin rhododendron auriculatum. I dag kan jeg vise den første blomst i vores. Det ser ud, som om den trænger til vand for at udvikle en rigtig flot blomstring.

Kommentarer

  1. Ja, det er lett å se at vi nå er kommet ut i august.
    Kirengeshoma er så fin nå på sensommeren, og den lyser så flott opp. Spennende med rhododendron som skal blomstre nå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu er det nogle andre planter, der er kommet i fokus.

      Slet
  2. Ja bedene er så flotte nu, jeg finder også hele tiden nyt. Sjovt nok har jeg også foldblad med i mit næste indlæg, men er dog den sorte. Du har taget flotte billeder af din, jeg har forsøgt, men det er ikke så flot som dit billede. Den ene af mine R. auriculatum var ved at gå ud for på grund af vandmangel, jeg var ikke vågen. Nu har den fået vand og er ved at komme sig. Her er desværre knastørt overalt igen, skønt vi da har fået vand, men alt for lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var kun i modlys, at jeg kunne tage et ordentligt billede af den sorte foldblad. Ellers kom der alle mulige smågrene i vejen. Vi fik jo 21 mm, og det batter ingenting overhovedet især der, hvor der er mange træer og buske om buddet.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Så vackert med alla fina färger i augusti. Din violruta ser otroligt stor och fin ut. Jag skulle följa min blomma, det är för någon vecka sedan innan regnet, men hann aldrig med, det var slut i ett huj. Undrar över det ljusblåa på första bilden, är det en buske eller en stor perenn.
    Förstår att du njuter av dina rabatter, fint komponerade.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tørken har det med at sætte tempo på blomstringen. De lyseblå blomster på det første billeder tilhører den tofarvede staude aconitum Eleanor.

      Slet
  4. Det første billede er dejligt, og jeg forstår godt du sætter pris på netop det bed med de mange kontraster, men også Hortensia-bedet er flot nu! Foldblad er en statelig staude, som jeg aldrig har haft, men måske skulle man prøve. Den mørke er særligt tillokkende...
    Snegle er jo nogle underlige 'snegle', og lader visse Hosta stå, mens andre bliver spist, og måske er det ligeså med foldblad? Vi har efterhånden nakket en del dræbersnegle her, men i denne tørre tid har de nok gravet sig ned og venter på bedre tider.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Mellem to onder foretrækker jeg absolut regn og medfølgende snegleinvasion frem for tørke med ganske få snegle. Det er nogle mærkelige dyr. Flere steder har jeg læst, at de ikke kan lide grus, men jeg ser da jævnligt snegle på vej tværs over vores grusvej, så jeg har på fornemmelsen, at de såkaldte eksperter ikke er så kloge på emnet, at det gør noget.

      Slet
  5. De er lige flotte dine bede, syntes jeg, hver på deres måde.
    Ja sneglene gemmer sig nu, meen jeg har fundet en smart snegle fælde.. De snaskede revnede tomater fra drivhuset i en bunke under krattet tiltrækker monster fede snegle, så der klapser jeg adskellige hver aften.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Så snedig du er! Det er skønt med en sneglepause, men vi ved jo udmærket, at den får en brat ende, lige så snart det begynder at regne.

      Slet
  6. Hej Marie

    Kirengeshoma er da blevet noget af et hit i haverne - forståeligt!
    Nogen opfatter den koreanske som sin egen art, men de 2 lader sig jo nemt krydse....
    Rhododendron auriculatum er lækker, jeg har en lille en i haven i Sverige. Morsomt om du får frø fra den - med den sene blomstring?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. De to kirengeshomaer ligner hinanden meget, men hvad en DNA test vil vise, er ikke til at vide. Frø af auriculatum har jeg aldrig prøvet at høste. Mit gæt er nu også, at de ikke kan nå at modne i vores klima.

      Slet
  7. Sikke nogle dejlige billeder af dine fine bede. De er begge smukke på hver deres måde. Jeg kender ikke foldeblad - den mørke er utrolig flot. Den frister, men hvis den stortrives hos dig bliver den nok ikke glad for min solrig og tør have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Sydney. Nej, jeg tror heller ikke, foldblad vil trives i din sandjord.

      Slet
  8. Jeg kan godt forstå , du nyder bedet på det første billede - det gør jeg også... kontraster gør godt. Men det er nu din kæmpe frøstjerne, der fanger mit blik mest. Tænk at være så fin og spinkel og have så stive stængler, at det bliver en sky langt oppe over bedet.
    Derudover noterer jeg mig Veratrum niveum - jeg samler på sneglefrie stauder, så det er godt med en liste af muligheder. Men om den vil gro her? Her er fugtigst i skyggen - kan den lide skygge?
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde et forfærdeligt blæsevejr i forgårs, som tog fat i violfrøstjernen; men med noget støtte ser den heldigvis fin ud igen. Den hvide foldblad kræver fugt for at trives. Hvis den får det, kan den også sagtens klare noget skygge. Måske bliver blomstringen mindre; men den er jo heldigvis en fornem bladplante.

      Slet
  9. Det är vackert med kontrasterna i den första bilden. Här äter sniglarna alla veratrum men än så länge får plantorna vara kvar. Bladen är så läckra när de kommer. Hoppas att någon av mina R. auriculatum kommer blomma om några år. Du är lycklig som får se blommorna och uppleva doften.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Sneglene er virkelig en stor pljage, som desværre tager glansen af fornøjelsen ved mange af de flotte bladplanter, som ellers er nogle af de allerfineste haveelementer. Lige præcis - jeg føler mig heldig ved at opleve auriculatums blomstring. Nu er jeg begyndt at forvente en blomstring hvert år (fingers crossed).

      Slet
  10. Det ses tydeligt, at vi er kommet til august, hvordan det så skete, står hen i det uvisse :-)
    Foldblad er så fin og der er vist godt nok noget med, at sneglene er mere vild med den ene slags. Jeg har en mørk som sneglene ikke er så slemme ved, jeg har ikke navnet og så har jeg i år fået både en hvid og en grøn, så må vi se hvordan de klarer sig.
    Månestålen er så fin, en af de planter jeg ikke har held med, men jeg prøver igen :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tiden er bare suset afsted. Den sorte foldblad, som sneglene ikke kaster sig over, er jo desværre ikke den, planteskolerne normalt sælger, og den hvide og den grønne ser man heller ikke ret ofte. Det er interessant at læse, at månestråle ikke trives i din have, for hos os bliver den enormt stor.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?