gårdspladsen og blomster hist og pist

Der er vist generel enighed om, at oktober i år har været usædvanligt flot, når det handler om løvet.  Nu begynder de flotte farver dog så småt at forsvinde, og den næste store opgave bliver at få de visne blade anbragt der, hvor man synes de gør bedst gavn. Jeg venter lidt endnu, indtil de sidste blade er faldet af. 

Mit første billede er fra skovhaven, hvor flisgangene er helt skjult under de nedfaldne blade. De følgende billeder viser det lille arboret på gårdspladsen. Hovedaktørerne er ginkgo biloba og tulipantræet/liriodendron tulipifera. Det er ikke mindst de flotte bladformer, der, gør de to træer til noget specielt. Også fligetbladet tørstetræ/rhamnus frangula 'Asplenifolia'  kan være med, når det handler om bladformer.



Cryptomeria japonica rasen får man først rigtigt øje på, når de løvfældende træer har smidt bladene. Da den var ny, skulle den have en støttepind for ikke at dratte omkuld. I dag har den en betydeligt fastere rygrad. Den bliver flottere og flottere for hvert år, der går.

Pinus contorta Chief Joseph er godt på vej til at udvikle sin gule vinterfarve. Den overlevede sidste vinter i sin krukke, så jeg tager chancen igen i år.

Der er jo heldigvis stauder, som blomstrer på denne tid af året. Jeg viser to asters, den bunddækkende snow flurry, og en lav, der hedder Prince. Høststenbræk ser sart ud, men hører også årstiden til.



Asarina scandens præsterer en lille genblomstring. Selvom den beskrives som etårig, har jeg almindeligvis held med at overvintre den frostfrit.

Andre planter leverer en enkelt blomst ind imellem, f.eks. undtagelsesvis clematis pacific cup, som normalt står med sine specielle frøstande på denne årstid.

Red Eden har en fin rose for tiden, og rundt omkring danner storkenæb små farveklatter.

Kommentarer

  1. Dit første billede er bare indbegrebet af denne årstid. Så flot! Cryptomeria japonica rasen har jeg ikke set før. Formen er fantastisk - holdes den skulpturelle form med årene? Lækkert at kunne gå rundt i haven og se nogle lysende farvepletter, som stadig minder os lidt om sommeren. Blomsterne er fine på C. Pacific Cup men jeg kunne finde på at købe den udelukkende for frøstandenes skyld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også det, jeg så i det første billede. Vores cryptomeria har vi haft i to år, så den er slet ikke færdigudviklet, men jeg har set billeder af ældre træer, som stadigvæk har den flotte søjleform. Det er lidt af et kup, når haveplanter har flere forskellige ting at byde på som klematissen.

      Slet
  2. Skøn bænk på det første billede, og skønne efterårsbilleder iøvrigt.
    Ja nu lyser ginkgoen gyl, flot.
    De er yndige de fine små efterårsblomster. Det er sjovt når der stadig er fine blomster i have lang hen på året.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så mange flotte trær, og en oppdager hvor verdifulle de er nå på høsten. Høsten i år har vært helt fantastisk både med temperaturer og farger. Ginko Biloba har jeg aldri prøvd her, men det frister å gjøre det. Den har så fine blader.

      Slet
    2. Til Gunvor og Marit: Tak for jeres kommentarer. Mon ikke ginkgoen kunne trives i Norge. Det er i hvert fald et robust træ, men virkelig langsomtvoksende.

      Slet
  3. Ja det er lækre træer, I har på gårdspladsen. Hvilket træ står yderst til venstre? Himlens 7 sønner står den ikke også der? Høststenbrækken står så flot, heldigvis er der også blomster i min nu, men den er ikke så stabil som din. Der går lidt tid endnu, inden du skal til at rive blade sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, himlens syv sønner står der også. Træet længst til venstre er styrax japonicus/japansk sneklokketræ. Jeg mener, vores høststenbræk havde gavn af at blive delt og omplantet for et par år siden. Ja, der går lidt tid endnu, før jeg går i krig med bladene.

      Slet
    2. Nå det er der sneklokketræet står.
      Jeg har også delt min høststenbræk, desværre hjalp det ikke.

      Slet
  4. Billederne med efterårsløv på både træer og jorden er vidunderlige - og bænken er jo bare prikken over i'et. Var det ikke den, Søren lavede?
    Det har ganske rigtigt været et usædvanligt flot efterår, men det dratter godt nok hurtigt af i disse dage, synes jeg. Eller er det mon bare fordi jeg synes, de skal blive siddende. Heldigvis bliver det stille vejr, de næste par dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, bænken er Sørens værk - den er desværre for våd at sidde på i denne tid. Nu kommer bladene unægteligt raslende ned om ørerne på os i store mængder.

      Slet
  5. Hej Marie

    Ja det er bare flot, når efteråret kan diske op med sådan nogle scenarier på jeres gårdsplads!

    Morsomt med genblomstringer - Kan godt forstå nogen får Geranium-dille.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gårdspladsen er især fin forår og efterår. Geranium-dille led jeg vist af for årtier siden og er stadigvæk glad for de forskellige varianter.

      Slet
  6. Dejlige træer I har i arboretet, og nu står de som lysende fakler inden løvet falder. Du har virkelig sans for krukker og laver sådan nogle fine opstillinger, og den sene blomstring nyder man ekstra meget synes jeg. Flot indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag, hvor solen rammer de gule træer, står de virkelig som brændende fakler. Når solen dukker med bag laden mod syd, bliver slagskygger derimod meget tung. Jeg tror egentlig, at det at have en blog hjælper en til at få øje på det, der småblomstret derude.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Det ser ut som ditt träd dansar en glad höst dans med sin gula kjol fladdrande för vinden. Både eken och lönnarna har tappat sina blad, och gräsmattan ser ut som att ingen har krattat bort ett enda löv, trots att maken har krattat flera gånger. Så du gör helt rätt med att vänta. Pacific cup har en vacker blomma och alla nävorna är fina. Din aster är speciell, har inte sett den hos någon annan. November har börjat med grått och blött väder.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min oplevelse, at tempeltræet har iført sig sin fineste balkjole😊 Det er heldigt, at jeg synes, det er hyggeligt med sådan et lag blade overalt. Ellers ville jeg komme alvorligt på overarbejde. Vi har tværtimod det fineste solskinsvejr i dag.

      Slet
  8. Wow! Hvor er det smukt på jeres gårdsplads. Det må være spændende at følge de forskellige træer året rundt. Men jeg giver alligevel førstepladsen til krukkesamlingen ved den røde mur. Det er en meget smuk helhed.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Elna. Det lille fyrretræ er blevet krukkeplante nærmest af nød, for indtil nu har jeg simpelthen ikke kunnet finde en egnet placering til det. Måske passer det bedst ind i skovhavens rolige miljø, men jeg spørger bare mig selv, om det får lys nok deromme.

      Slet
  9. Fantastisk flot !
    Efteråret har været helt vidunderligt i farverne og jeg tænker igen og igen at oktober MÅ være en af mine yndlingsmåneder.
    Forundres til stadighed over hvor mange planter I har :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I år oplever jeg det, som om afslutningen på sommertiden og de tidlige aftener virkelig markerer en stor overgang i årets forløb, og jeg tænker som dig tilbage på oktober med stor glæde. Det er vist rigtig nok, at vi har mange forskellige planter - det nyder vi.

      Slet
  10. Så fina träd på gården och höstfärgerna hos Ginkgo är magiska. Jag har ju mina små frösådda och det går långsamt uppåt när det gäller höjden hos dem. Vacker blomning hos höstbräckan!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Carina. Hvis du er interesseret i at få tilsendt frø af aconitum hemsleyanum, kunne du måske lægge et svar her, hvor du oplyser din adresse. Derefter vil jeg omgående slette dit svar af hensyn til dit privatlivs fred og sende nogle frø.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid