Store stauder


Mens mit forrige indlæg om mine bonsaiovervejelser handlede meget om de små detaljer, er jeg i dag gået i den modsatte grøft og har fokus på nogle store stauder, som for alvor træder i karakter i sensommerhaven. 
De fleste finder vi i vores såkaldte sensommer- eller græsbed. Græsserne er lige på nippet til at blomstre, men danner stadigvæk en grøn kulisse for stauderne, og den mest iøjnefaldende af dem er uden sammenligning hjortetrøsten.

Hjortetrøsten har selskab af to gule stauder, hvoraf min favorit er solhatten Henry Eilers, som jeg kan se trænger til at beskyttes mod de andre stauder fremmarch.



Når den samme gruppe ses  fra den modsatte side, danner den baggrund for en rød pileurt.


Med et par skridt til højre kommer elefantgræsset Morning Light i fokus.


Et par skridt mere, og det er kvæsurten Blackthorn, der nu er i fokus

Samme sted, men med retning mod nordøst er der først et stort parti med forskellige slags pileurt og bag ved det igen er det canadisk kvæsurt i selskab med indianermynte og en lyserød pileurt.


I bunden gemmer sig en soldagøje, som jeg nok burde have bundet op; men det har jeg gjort meget lidt i år.
soldagøje/heliopsis helianthoides Summer Nights 

Yderst mod græsset er der et mere afdæmpet parti med en hvid pileurt, en hvid træasters/ eurybia divaricata og i baggrunden helianthus lemon queen, som ikke er helt udsprunget.



Nu forlader jeg sensommerbedet i min videre min jagt på store stauder og standser op ved selinum wallichianum, som for første gang efter en del år står rigtig flot med sine farvede stilke, fligede løv og hvide skærme. Den har ikke noget dansk navn, men englænderne kalder den mælkepersille, og det passer i grunden fint, synes jeg.

Den vinterhårdføre begonia evansii fylder også ganske meget. 

Så må jeg ikke glemme månestråle, som efterhånden har fået gigantiske proportioner.

Det er ikke kun blomster, der kan imponere. De to sidste planter har imponeret ved at komme aldeles uskadt gennem den lange tørkeperiode, vi havde i foråret. Det kan vi sikkert takke vores lermuld for. På sandet jord havde de sikkert set anderledes ud.
Japansk fjerbregne/ athyrium nipponicum Godzilla

Kommentarer

  1. Det er virkelig store stauder du har hos deg! Imponerende størrelser på de. Den fjerbregnen er så fin. Det er også derfor jeg har så mange hosta. Der er det bladene jeg er tiltrukket av. Flott solhatt!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er kæmpestore, ja. Uden bladplanter til at skabe ro ville det hele blive et virvar af farver.

      Slet
  2. Der er gang i stauderne hos dig, her er de små endnu, så er det nemmere at passe, så det passer mig fint, der skal nok komme gang i dem. Månestrålen havde jeg glemt, dem har du god succes med i modsætning til dem jeg havde før. Nu har jeg ingen, det tror jeg heller ikke, jeg skal have. I det indlæg der kommer i morgen har jeg et spørgsmål til dig, det håber jeg, du vil svare på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan må det jo være, når man starter op et nyt sted. Heldigvis er mange stauder hurtige til at få en vis størrelse, men der er da også nogle, hvor der går en del år, inden de vokser til.

      Slet
  3. Jeg er med tiden blevet mere og mere begejstret for store stauder. Man ser blomsterne (og bladene) på en helt anden måde, når de bliver hævet fra jorden. De højeste af dine stauder er vel næsten i øjenhøjde.
    Jeg var ikke klar over, at man kan få en begonia, der er vinterhårdfør i vort klima.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  4. De højeste er vel over 2 meter, så I selskab med dem føler jeg mig virkelig lille. Begonien er faktisk en stabil staude, som i hvert fald har boet her i over 10 år. Det eneste minus er, at den er meget sen til at dukke op.

    SvarSlet
  5. Hej Marie,
    Flotte store stauder du viser, min yngling er månestråle, ville ønske jeg havde sådan er klump, jeg har kun 1 plante, og sneglene er vilde med den, men jeg har reddet den et par gange.
    Hjortetrøst er også en skøn staude, jeg kan godt lide de ikke behøver at blive bundet op.
    Pileurt trives godt i skoven ved søen. Græsser er jeg ikke rigtig kommet i gang med, kun nogle enkelte, nogle synes jeg næsten er invasive og andre kommer ikke rigtig i gang.
    Vi fælder småtræer i øjeblikket og graver rødder op så der bliver plads til nye planter som er på vej fra Holland og Tyskland. Jeg har slået mig lidt ind på egetræer, der er mange forskellige at vælge imellem.
    I går gennemgik jeg alle mine træer/buske i min have journal og fik skrevet hårdhedsgrad ind så jeg ved hvilke planter som SKAL ind til vinter, min erfaring siger at H5 godt kan klare at blive ude måske med lidt beskyttelse, der er pt 18 stk som skal ind til vinter, sidste år blev de jo ret afprøvet med -18-19 grader.
    Det er dejligt at være lidt på forkant med tingene for inden længe kan den første nattefrost jo komme, det er underligt at tænke på. Det bliver tidligt mørkt nu, men i aftes nåede jeg lige at få aflivet 75 dræbersnegle i skoven, jeg var chokeret over der var så mange men godt jeg så dem, de kan udrette stor skade, heldigvis ser de ud til at spise sig mætte i svampe.
    Ha en god dag.
    KH
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Din skov ville være den perfekte kulisse for sådan nogle store stauder, hvis der da var fugt nok i jorden. Nogle af græsserne breder sig bestemt meget, men det afhænger selvfølgelig også af forholdene.
      Det lyder mere end spændende med sådan en samling egetræer af alle mulige forskellige slags. Min kompliment for, hvor velorganiseret du er i forhold til overblik over planternes hårdførhed.
      En enkelt aften oven på noget regnvejr fandt jeg 100 snegle. Ellers ligger det typisk på 10 - 20 stykker. Det skal siges, at jeg går omkring 1 kilometer, når jeg jagter snegle.

      Slet
  6. Så er det giganternes tur, og de er jo meget interessante - både stauder og græsser. Man kan hævde at de hører naturligt hjemme i en stor have som din, men faktisk synes jeg også de har en rolle at spille i små haver, hvor de bringer ro og orden ind i mylderet, som ellers kun buske kan. Jeg er som altid meget begejstret for sensommerbedet, hvor planterne væver sig ind imellem hinanden i skønne farver, og de mange græsser giver lethed til staudernes vælde.
    Skærmplanter er også gode til at give lethed, selv din store 'mælkepersille' har noget svævende over sig, og et vidunderligt løv. Her i haven dukker den vilde kørvel op i små lommer, men får ikke mange chancer, så i år forsøger jeg at etablere nogle sødskærm i skyggebedene. Håber de får fat og vil blomstre næste år.
    Det mest fantastiske ved de store stauder er den enorme grokraft som bringer dem fra 0 til 100 i løbet af få måneder. Bare se din allersidste gigant!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig! Teorien, der siger, små haver små planter, store haver store planter, holder slet ikke. Store planter kan give noget ro, som du skriver, og samtidig noget rumfornemmelse, hvilket også er vigtigt. Variation er også vigtig. Selvom skærmplanterne giver noget lethed, synes jeg, deres flade hoveder har behov for naboer med en anden struktur for virkelig at komme til deres ret.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Din sensommar rabatt är imponerande med alla höga växter. Det ser fint ut då de höga växterna får stöd av varandra. Jag har blodtopp och en pilört, söm blir hängande över de andra lägre perennerna, speciellt då de tyngs ner av regn.
    Den Japanska fjäderormbunken har en fantastisk färgskiftning.
    Riktigt fint hos dig.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har jeg ladet de store stauder hænge ind over hinanden, og tørken I foråret sørgede for, at de ikke er vokset slet så vildt, som de har gjort nogle år. Derfor bliver det kun tilpas kaotisk 🫤

      Slet
  8. Wow nogle flotte bede du har nu. Jeg er vild med hjortetrøst, men er lidt bange for den er for fugtkrævende til min have.
    Månestråle kan jeg lige holde i live. Den blomstrer, og jeg var så stolt indtil jeg så din... Den er jo fabelagtig. Det er vist rigtig nok mange af de store staude er ikke helt så voldsomme som "normalt".
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedene er lidt overvældende lige nu. Månestråle må kunne lide vores lerjord, og der, hvor den står nu, var der hønsegård i gamle dage, så måske er der ekstra næring i jorden🙂

      Slet
  9. Your tall perennials are fabulous. I have many of the same in my garden (in New Zealand), and the anticipation of watching them grow so tall over spring and summer is so much fun. Gives me something to look forward to over summer.

    SvarSlet
    Svar
    1. How wonderful to get a comment from the opposite side of the globe only to find out that we share exactly the same gardering experiences only at different times of the year.

      Slet
    2. Absolutely, Mary! The internet can be wonderful at opening up the globe. Although some of the plant name translations to English are a little odd sometimes!! I thoroughly enjoy seeing your garden, and we share many of the same plants, but we do not get nearly so cold where I live (above Wellington, in the Wairarapa) Snow only maybe once or twice a year, and never settles around the house for longer than a day.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En våd og kold rundtur.

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Aprilblomstring

plantetid