Småprojekter sidst i januar


I forrige uge havde vi gang i de store armbevægelser, da vi beskar det store æbletræ.  I denne uge er det nogle mindre krævende opgaver, vi har fået fra hånden. Ved den første opgave var der også et æbletræ  involveret, idet søjletaksen på det første billede var ved at vokse ind i æbletræet oven over det, så taksen blev forkortet ca 40 cm., og de nederste smågrene på æbletræet blev fjernet.

Den næste opgave var at udskifte et primitivt stativ til en klatrende stormhat, som var ved at rådne op. Jeg benytter lige lejligheden til at flashe vores største kamelia.

Så var turen kommet til surbundsbedet, hvor nogle af planterne havde vokset sig for store til deres placering, hvilket gav anledning til noget, der alligevel endte med at blive en ret stor rokade. Bureavii, som ses herover, var begyndt at rage ud i græsplænen og blev rettet op og flyttet længere ind i bedet. Dens nabo fandt vi et helt nyt sted til et andet bed, hvor der I forvejen stod flere surbundsplanter.

I surbundsbedet blev der nu plads til en nyindkøbt edgeworthia/papirbusk. Den har jeg luret på i flere år, men har altid fundet den for dyr. Nu kunne denne store plante fås med 60% rabat, og så slog jeg til. 


Vi ved ikke, om blomsterknopperne er guf for rådyr, så for en sikkerheds skyld har vi  gemt busken bag et net.

Det sidste job hørte til i den nemme afdeling og  gik ud på at gøre den store fuglerede indflytningsklar.  Jeg brugte lianer fra tobakspibeplanten, og de var behageligt fleksible og nemme at forme.


Når solen skinner på denne tid af året,  bliver jeg grebet af en ubændig trang til at fjerne visne græsser og staudetoppe, og så dukker der hjemmelavede stativer i forskellige størrelser op rundt omkring i bedene. De er helt uundværlige. 

Mit allersidste miniprojekt blev at fotografere pilebusken til bloggen. Det viste sig at være en uventet besværlig opgave, fordi busken er så gennemsigtig, at baggrunden hele tiden  kommer til at forstyrre og udviske det egentlige motiv. Jeg endte med et billede i modlys, og så må man mere eller mindre tænke sig til gæslingernes fine farve.


Salix gracilistyla mount aso/ pink pil

Kommentarer

  1. Ja, noen ganger så vokser planter i hverandre, og da må de enten beskjæres eller flyttes. Rådyr er vel sultne hos deg og som her, så det er smart å pakke nye planter inn. Nydelige bilder av mount aso, og den er så vakker.

    SvarSlet
  2. Ja, pludselig kan man få øjnene op for, at planterne har vokset sig uhensigtsmæssigt store eller ranglede, og så må man have gang i sav og saks. Mount Aso skal også beskæres,når blomstringen er overstået.

    SvarSlet
  3. Surbunds-vækster har jeg ikke, men nikker alligevel genkendende til rokaden der bliver større end man lige havde tænkt sig. Dejligt at få den slags gjort mens man stadig har et vist overblik!
    Det er skønne billeder fra haven, og gæslingerne er faldet fint ud i modlys. Jeg undrer mig over den store fuglerede. Venter du på storken eller er det en større rovfugl? Eller er det ganske enkelt et dekorativt indslag? Uanset kan jeg godt se de lange ranker er ideelle til dit redebyggeri:-)

    Det er skønt man nu kan komme ud og lave lidt fornuftigt igen!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Din sidste bemærkning er som talt ud af mit hjerte. Da vi begyndte at lægge tid i haven, var surbundsplanter min store interesse, og Askjær havde en helt fantastisk planteskole med surbundsplanter ikke langt herfra. I dag ville jeg nok tænke lidt anderledes, selvom jeg stadigvæk er glad for mine planter. Fuglereden er mest for sjov og en måde at genbruge et lille jernhjul, men det er dog sket et par gange, at småfugle har slået sig ned der.

      Slet
  4. Den ser velnok stor og flot ud den kamelia. Tænk de kan blive så store i "fridressur" herhjemme.
    Ja når man begynder på lidt flytte rundt, griber det om sig, så det hurtigt bliver et større arbejde. Men egentlig syntes jeg det er sjovt at flytte rundt. Det giver et nyt "billede" i haven.
    Sjov ide med de lianer-ranker. Og hvis småfuglene bruger den er det super. Jeg har lavet flere runde bolde af akebeia ranker. Den trænger gevaldig til en ordentlig omgang. Så en gang imellem tage jeg og hiver en håndfuld løbere op og ruller sammen som et garnnøgle. De kommer hen i mit ministubberi. Det ser faktisk fint ud og hvis jeg lægger nogle højere op kan det da være gærdesmutten vil se det an som en grundform til rede.
    Det er så dejligt nu at kunne nå en times tid i haven om eftermiddagen. Men det er om at styre sig, for vi er jo kun lige først i februar.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det morer også mig at rokere rundt med planterne, og Søren og jeg er enige om, det er en stor forbedring, hver eneste gang vi flytter rundt med nogle planter 😏 God idé at bruge akebialianer, for, som du skriver, trænger den jævnligt til at blive trimmet. Jeg håber det ikke, men vi kan jo sagtens nå at få frostvejr igen, før det endeligt bliver forår.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Härliga bilder från din trädgård, det är bra att få friserat växterna innan all grönska gör det omöjligt att se. De röda små videkissarna på sälgen ser mjuka och mysiga ut.
    Här har vi fortfarande snö och isfläckar, har inte varit runt och tittat så mycket ännu. Några växter ser jag nog inte än.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Sne og is forsvandt ret hurtigt herfra, og så begynder der jo så småt at komme forårstegn derude. Du må være mere tålmodig 😟

      Slet
  6. Hej Marie,
    Jeg skal da love for I allerede har travlt i haven, men med så stor en have som jeres er der jo altid nok at se til. Flot stor Camelia og spændende med jeres nye Edgeworthia busk. Jeg har forsøgt 2 gange men de er begge døde om vinteren, så jeg skal i hvert fald have den indenfor om vinteren, hvis det skal prøves igen. Salix mount aso er vel nok flot, jeg glæder mig også dagligt over mine, selvom de er små endnu, og rådyr har været i den ene af dem.
    Jeg skal da ellers love for det er et frygteligt blæsevejr vi har for tiden, men heldigvis 5-6 graders varme.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været rart at komme lidt i gang igen, selvom det er tidligt. Vi har i forvejen en lille edgeworthia, som ikke har flyttet sig ud af stedet i de 4 år, vi har haft den, men i det mindste er den ikke gået ud. Det kan godt undre mig, at rådyrene ikke har været i gang med pilebusken, for der er fodspor efter dem omme I den afdeling af haven.

      Slet
  7. Dejligt at benytte denne årstid til at flytte rundt og beskære. Man gik hele sommeren og lurede på planterne og lavede planer. Nu er det gjort, og man kan glæde sig over det hele næste sommer! Haven ser fin ud i "vinterdragten", men jeg bliver især vildt glad af at se de fine gæslinger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige præcis skønt at få ordnet nogle af de opgaver, man har gået og samlet sammen i baghovedet i løbet af haveåret. Ja, gæslingerne er bare nuttede.

      Slet
  8. Jeg sidder og beundrer det første billede. Det er smukt at kikke fra terrassen ned over græsplænen til den gyldenbrune hæk i baggrunden. Betonfliserne på terrassen brydes så fint af de tilhugne granitsten, og de store træer rammer haven så fint ind.
    Jeg giver dig ret i, at stativer er helt uundværlige, og så er de nemme og hurtige at stille op. Når I kan lave dem selv, kan I jo få dem, i de mål, I har brug for.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for beskrivelsen af motivet i det første billede, Elna. Når man går i sin egen have dag ud og dag ind, synes jeg godt, man kan ende med at blive mere eller mindre blind for de store linjer. Stativerne er lavet af harvetænder og i forskellige højder. De når at komme i brug allesammen i løbet af havesæsonen.

      Slet
  9. Kære Marie
    Du er savnet i blogverdenen, og jeg har tænkt over, hvorfor der ikke kommer indlæg fra dig. Men så læste jeg på Lisbeths blog om dit slemme uheld. Hvor må man være hjælpeløs, når man ikke kan bruge sine arme. Jeg håber, det går planmæssigt. Lige nu hvor det kribler i fingrene efter at komme ud og få jord under neglene, må man næsten kunne blive helt desperat af at måtte nøjes med at være "tilskuer". Men du kan da heldigvis nyde alle de smukke forårsblomster, du har i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.