lørdag den 22. september 2012

Efter en uge med en del fødselsdagsaktivitet på programmet, gik jeg en frysende kold og våd runde i haven i formiddags. Resultatet blev en blandet samling billeder af planter, som jeg ikke har fotograferet før i år.

Først kommer der artiskokknopper i forskellige stadier. Mon de når at springe ud?

                


Ved indkørslen lyser dværgvinget benveds blade mere og mere op. Den hedder vist nok euonymus alata compactus på latin.


I skovhaven står helleborus argutifolius som en gråblå bladplante. Den får desværre altid svamp, så blomstringen står sjældent mål med løvet.


Ingefær - også i skovhaven

Gunneraen er Sørens ansvar.

Dens nabo er en kinesisk voksbusk, som er mit ansvar. Den er i familie med kanelbusken, men har meget større og utroligt friske blade.



I staudebedet kunne man tro, at rodgersia pinnata superba står og blomstrer; men det er frøstandene, som er så iøjnefaldende. Det er i det hele taget en fin, fin staude.





4 kommentarer:

  1. Det er store fine blade den kinesiske voksbusk har. Og flotte frøstande på rodgersia pinnata superba.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bladene er især imponerende, fordi busken blev flyttet i foråret.

      Slet
  2. Artiskokken er nu også fin uden at den er sprunget ud. Har du kardon i haven?

    Jeg havde rent glemt, hvor smuk ingefær er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vi har ikkw cardon, og jeg ved i grunden ikke, hvad forskellen er på de to. Ingefør er dekorativ, men breder sig også utroligt villigt.

      Slet