god jul

Der kan næppe findes et mere passende tidspunkt  at ønske jer allesammen en god jul på end på denne dag, hvor lyset vender, selvom det bestemt ikke har set sådan ud. Gråt, mørkt og fugtigt har det været, og rosenknopperne rådner i stedet for at springe ud; men helleborus og peberbuske er allerede begyndt at levere, så selvom haven kan virke trist og grå, skal man ikke lade sig slå ud - næste års haveoplevelser venter lige om hjørnet.





Det milde vejr har skånet en del bladplanter, som f.eks. alunrod/ heuchera "caramel".

Når jeg fotograferer bærrene på sort slangeskæg/ ophiopogon, bliver de uvægerligt blå, selvom de er sorte set med menneskeøjne.


Til sidst en lille julegave, som jeg faldt over forleden, og som man kan kan bladre rundt i i en stille julestund, hvis man har lyst til det, nemlig et link til en digitaliseret version af de tidligere udgaver af Havehistorisk Selskabs årssskrift FRA KVANGÅRD TIL HUMLEKULE

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Ja, vi fik et enkelt kig på himmelen ved solnedgang, ellers har det været gråt i gråt, og nu er det sort...
    Men du har da flere nye blomster end hvad jeg kan vise
    Jeg tror da du kan dreje lidt på farvebalancen og få bærene i den rigtige farve?

    Ha en dejlig aften og god jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, totalt sort. De kønne blomster, du viste, kan vel beskrives, som nogle, der holder ud, mens dem, jeg viser i dag, hører til næste havesæson. Det kan godt være, at jeg ville kunne få bærrene frem i den rigtige farve, hvis jeg gjorde mig mere umage; det kan sagtens tænkes.

      Slet
  2. En God Jul till dig och din familj

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gunilla. Jeg glæder mig til at udveksle have- og planteoplevelser i 2017.

      Slet
  3. Bær på Ophiophigon har jeg aldri fått, og det skyldes sikkert at den omtrent ikke overlever her. Utrolig flotte bær enten de er svarte eller blå!
    Helleborus er flotte de også. Ja, endelig snur solen igjen.

    Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul, Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. De små bær lægger man ikke ret meget mærke til; men de skinner så flot, når lyset rammer dem. Snart er det helleborussæson for alvor, og det glæder jeg mig til. Også en rigtig god jul til dig, Marit.

      Slet
  4. Jeg har bær på min sort slangeskæg, jeg må prøve, hvad farve bærrene bliver hos mig, når jeg tager billeder.
    Tak for julegaven, den vil jeg studere nærmere.
    God jul til dig og Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er du og dit kamera dygtigere til at få den rigtige farve frem. Velbekomme og også god jul til dig og Bent.

      Slet
  5. The weather is here very changeable, we have the grey and gloomy days before Christmas but sometimes the sky turns bright and sunny, just for some hours and then there is mist.....
    Wish you a Merry Christmas with your family!

    SvarSlet
    Svar
    1. The beautiful Christmas snow that everybody is dreaming of seems very far away. Thank you, and a merry Christmas to you, too.

      Slet
  6. Hej Marie. Rigtig glædelig jul til dig også. Ja, det milde vejr er godt for mange planter. Jeg håber, det varer ved et stykke tid endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Birgitte. Personligt ville jeg nu lige så gerne have en let omgang frost med indbygget solskin.

      Slet
  7. Jeg vil også ønske dig en glædelig jul :-)

    Jeg har prøvet at så frøene fra slangeskæg og fik både sorte og grønne planter ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Gitte. Frøsåning er sommetider fuld af overraskelser.

      Slet
  8. Tak for julegaven! Den skal studeres nærmere, jeg har smugkikket, og det ser spændende ud.
    En smuk rød amaryllis, du viser. Så kan det næsten ikke blive mere julet.
    God jul!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg også tænkt mig at bruge julegaven. Den røde amaryllis er på sin anden blomst, og den holder nok ikke 100% til juleaften.

      Slet
  9. Tak, Marie, og i lige måde: God jul til jer! Og tak for julegaven. Den vil jeg bladre i i løbet af juleferien :-)

    SvarSlet
  10. God jul og sikke en masse skønne billeder. Savner min hvide Peberbusk som jeg fik af en veninde. Jeg ved ikke hvad der skete men den døde bare pludselig. Julegaven må der kigges i senere og med den julevejrudsigt bliver der vist masser af tid til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja, det bliver vist ikke ligefrem vejr til masser af udendørs aktiviteter, desværre.

      Slet
  11. Også god jul til jer - den hvide julerose lover og linker velsagtens til de mere forårsprægede påskeklokker - snart begynder en ny havesæson.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Ulla. Ja, julerosen indvarsler den nye helleborussæson.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid