plantning af kamelia

Vores ældste kamelia (Les Jury) er blevet for stor til vinteropbevaring i drivhuset, som jeg tidligere har været inde på, og egentlig havde vi besluttet, at den skulle pakkes godt ind og tage chancen i læ af stuehusets østgavl; men efter flere ture rundt på matriklen blev vi enige om, at der var en god plads til den i skovhaven.

Den voldsomt tunge krukke blev bakset op på en sækkevogn, og så gik den besværlige tur ellers ad fliser, grus, brosten og grus igen; men da vi kom til skovhavens flisbelagte gange, gik alt i stå, fordi de er gennemtrukne af regnvand, og sækkevognens hjul gravede sig dybere og dybere ned. Derfor besluttede vi at smadre krukken, som i forvejen havde en revne.

Derefter blev planten bakset over på en solid sæk, som vi trak den rundt på stierne på. På næste billede holder den en velfortjent frokostpause.

Lidt i to stod den på sin nye plads. Søren havde i forvejen gravet et stort hul ud, og vores lerjord var blevet skiftet ud med en blanding af spagnum, kompost og bøgemuld. 

Til sidst dryssede vi et tykt lag nåle rundt over rødderne og fandt en fleecepose, som skal planten skal pakkes ind i, når nattefrosten bliver en realitet, hvilket  godt kunne gå hen og blive i starten af næste uge.

Vi synes selv, de skinnende, stedsegrønne blade passer godt ind i skovhaven.

Der er allerede to knopper, som er tæt på at springe ud; men vi skal jo nok ellers forvente, at blomstringen vil starte senere, end vi har været vant til.

Det morer mig hvert år, når julen begynder at lure i horisonten, at sammenligne min egen "opstilling" med andre bloggeres overdådighed. Jeg kan lige finde ud af at købe en flot julerose og finde en dekorativ krukke til den.

Kommentarer

  1. Se der ja, det blir nok bedre for den! Jeg trodde at den egentlig ville klare seg hos deg? De vokser jo i hagene i England. Til og med i Bergensområdet klarer de seg ute. Jeg ville tro at med ditt milde klima så ville det gå bra. Men hos dere kan også bli noen kuldegrader, så å pakke den inn er nok en ekstra forsikring. Den er veldig flott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har i forvejen tre kameliaer ude i haven, og de har aldrig taget skade; men denne her har indtil nu kun stået ude i sommerhalvåret. Derfor beskytter vi den med noget vinterdække, så knopperne ikke bliver frostsvedne.

      Slet
  2. Hej Marie

    Det ser rigtig tungt ud, den er stor! Alletiders at i fik den på plads som planen var.

    Spændende hvor stor den vil gå hen og blive nu?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke forestille mig, at den bliver ret meget større; men det kan man jo aldrig vide.

      Slet
  3. Hei Marie.
    Den ser tung ut. Litt av en jobb tenker jeg. Den bør ha større sjanse for å klare seg når den er plantet i jorda. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har helt sikkert bedre odds, nu hvor den er plantet ud - og så skal den ikke flyttes mere, det bliver rart.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Flot camelia,-sikke en dyb rød blomst.Planter bliver med tiden for store til indendørs opbevaring.Jeg har også plantet en camelia på friland for et par år siden og den trives!
    Godt der er hjælpemidler i form af sækkevogn m.m.En resolut beslutning at knuse potten,men det var nok også den mindst belastende løsning for jeres rygge!
    Smuk og enkel vinterdekoration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rart at høre, at du har haft gode erfaringer med at plante en kamelia ud. Det var nok mere skånsomt over for planten at smadre krukken i stedet for at hive den ud af krukken.

      Slet
  5. Ja det har vi det rigtigt sjovt med, altså ikke at kunne finde ud af at pynte op, heldigvis er vi lige lykkelige uden pyntegenet, jeg er i hvert fald :)
    Godt I fik plantet camelliaen, så I er fri for at bakse mere med den, den pynter bestemt der i skovhaven, men sikken et arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg savner heller ikke pyntetingene, men kan tydeligt se, at andre har virkelig stor glæde af pynte op. Ja, det var et kæmpearbejde, og jeg ved ikke, hvorfor jeg altid har lidt svært ved at fatte, præcist hvad det er, Søren vil have mig til at gøre i den slags situationer.

      Slet
    2. Det er vist typisk kvindeligt, jeg kender det godt, man føler sig så hjælpeløs :)

      Slet
    3. Er det ikke mærkeligt, at man efterså mange års samarbejde stadigvæk ikke kan gætte, hvad hinanden tænker🤔

      Slet
  6. Där i skogen tror jag den kommer trivas och utvecklas alldeles utmärkt. Grattis till ett rejält jobb.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver spændende at se busken til foråret forhåbentligt med masser af blomster.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Det låter som ni fick kämpa ett tag, det var nog tungt.
    Skönt att ni fick den på plats, och håller tummarna att den kommer att trivas bra.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hårdt arbejde var det, ja, men forhåbentlig med et godt resultat.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?