løst og fast fra den sidste dag i april

Det kan godt være svært at følge med billedmæssigt med udviklingen i haven i disse dage. Jeg starter alligevel med genvalg til den sartgule pulsatilla albana lutea, for de to planter i spaltebedet har vist sig at være forskellige.  Blomsterne på den til højre er mindre med mere afrundede kronblade og har en mørk skygge på ydersiden. Nu har jeg undersøgt sagen og er nået frem til at den til højre er den rigtige, mens den til venstre  formentligt er en variant, der hedder pulsatilla alpina apiifolia. Den slags nørderi er jeg bare vild med, selvom mine læsere sikkert ikke er det.


De næste billeder er fra skovhaven. Først en mørk glaucidium og trillium vaseyi.


Dernæst to billeder af den anden runding, hvor bunddækket består af en mørkerød småhjerte og den brogetbladede kærmindesøster/ brunnera mac. Jack frost.


Den gule busk der er ved at springe ud, er weigela middendorffiana.

Og den højere, blomstrende staude er vedvarende måneskulpe/ lunaria redivia. Herunder ses ses den i sit smukkeste stadie med kontrasten mellem knopperne og de udsprungne blomster.

De næste billeder er fra surbundsbedet, hvor der er kommet gang i trillium grandiflorum, både den enkelte og den dobbelte.


Den opmærksomme billedkigger har måske observeret, at bladene ikke ligner trilliumblade. Forklaringen er,  at den fyldte trillium slås om pladsen med den fyldte blodurt, som nu er afblomstret. Hvad man ikke kan se, er, at stjernemagnoliaen hvælver sig over bedet, og at en pikstenssti snor sig foran det.  Begge dele tror jeg bidrager til at skabe et godt mikroklima til stauderne.

Persisk vibeæg/ fritillaria persica green dreams er voldsomt imponerende. De store fritillarialøg har jeg i øvrigt lagt i den tørre jord foran træer efter at jeg på efterårets løgmesse hørte, at kejserkrone godt kan lide at stå tørt, f.eks. ind under en hæk.

Kæmpedøvnælde eller kæmpetvetand/ lamium orvala i to farver er en nydelig haveplante, hvor  man ved nærmere eftersyn bliver overrasket af de smukke blomster. Den er klumpdannende i modsætning til de fleste lave døvnælder, der breder sig uhæmmet og danner brede tæpper.

I går havde jeg ondt i halsen, feber og snotnæse, så det var ikke meget, jeg bevægede mig udenfor. Sidst på eftermiddagen sad jeg dog lidt og vegeterede på en bænk ved husgavlen, og der fik jeg øje på noget forandret ved denne trækrone.

Nok har det været meget tørt, men at duetræet/ davidia involucrata skulle være begyndt at visne, var alligevel lige voldsomt nok.

Sandheden var heldigvis, at træet er startet på en enorm blomstring. Den har blomstret før, men altid yderst beskedent.

Blomsterbladene, som jo er dækblade og ikke kronblade, er stadigvæk temmelig grønne. Når de bliver helt hvide, bliver blomstringen endnu mere iøjnefaldende.

Kommentarer

  1. Morsomt mrd trilliumblomster og bladene til blodurt :)
    For første gang ser det ut som jeg har fått til fylt trillium. Jeg ser knoppene nå. Den er i alle fall merket som det.
    Trillium er så fine nå. Er det bare lyset som gjør glaucidiumen så mørk eller er den sånn i fargen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det første år efter, at jeg havde købt en fyldt trillium, som jeg havde hentet hele 200 km væk, dukkede den slet ikke op over jorden, så jeg kender godt følelsen. Ja, den glaucidium er usædvanligt mørk i farven.

      Slet
  2. Ja det er svært at følge med at vise al det der sker i vores haver. Der er godt nok sket meget hos dig. Min middendorfiana er først lige ved at starte blomstringen. Sejt at Duetræet blomstrer så meget. Det er et af de træer, jeg aldrig har fået fat i, jeg regner med, at det nok er for sent nu, det tager jo mange år, før det blomstrer.
    God bedring

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er det vist for sent. Sådan tænker jeg desværre også ind imellem, når jeg falder for et spændende træ. Nu holder vi skarpt øje med, om tulipantræet også kan finde på at blomstre.

      Slet
    2. Ja vi holder også øje med tulipantræet, men efter 14-15 år er der ingen tegn til blomster endnu.
      Det er lidt trist, når noget er for sent, men sådan er livet.

      Slet
    3. Ja, det er virkelig trist, men det er jo nu engang et livsvilkår, at livsperspektivet bliver kortere og kortere. Vigtigheden af at nyde nuet bliver også mere og mere tydelig.

      Slet
  3. Jo jo, der skal være styr på navnene.
    Der sker virkelige meget hos dig. Lækre ting, du har.
    Weigeliaen er skøn. Jeg falder altid for de lysegule farver. Og tvetanden ser dejlig frodig ud.
    Og hvor er dit duetræ fantastisk. Det glæder jeg mig til at se mange flere billeder af.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den gule weigela er jeg også vild med. Den purpurfarvede tvetand vil jeg have flyttet om i skovhaven, men det har lange udsigter med det tørre vejr, vi stadigvæk har. Jeg plejer ikke at vise den samme plante flere gange, med mindre særlige forhold gør sig gældende; men det er duetræets blomstring bestemt også.

      Slet
  4. Vilken fantastisk tur runt i trädgården med allt vackert som blommar. Jag fotar men hinner inte med att redigera bilderna inemellan och sen känns de plötsligt för gamla.

    Ditt näsduksträd är helt magnifikt. Och nörderiet med namnen på Pulsatillorna förstår jag mer än väl :)

    Krya på dig! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kender jeg godt. Det tager tid bare at sortere billederne og gemme de bedste. Ja, du hører også til dem, der skal have styr på navnene😊

      Slet
  5. Interessant med alle disse lidt specielle planter. Fantastisk duetræ, og hvor skønt at de blomstrer så flot i år. Hvor gammelt er jeres træ? Jeg har også et, men der går vist mange år endnu, før det blomstrer. God bedring:)

    SvarSlet
    Svar
    1. I grunden er det mærkeligt, at lamium orvala ses temmelig sjældent, for det er både en nem og dekorativ plante i min optik. Måske skyldes det, at de andre døvnælder er så invasive. Vi kan ikke huske, hvor gammelt duetræet er, men gætter på omkring 20 år, og den blomstrede første gang for to år siden.

      Slet
  6. Godmorgen Marie

    Spændende med de 2 forskellige varianter af Pulsatilla. Morsomt med Trillium og blodurt sammen.
    Og duetræet - imponerende! "Blomstringen" bliver noget af et syn, håber de klarer omslaget i vejret!

    God bedring

    Og ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig fristende at flytte en af kobjælderne, men de hader vist at blive flyttet, så jeg må hellere lade være. Mon ikke blomsterne er forholdsvis robuste. Og nattefrost igen har jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Din trädgård med alla fina växter ser ut att må så bra, här är det väldigt torrt. Vi har fått några regndroppar i natt, men det var inte mycket. Hoppas du kryar på dig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er virkelig også tørt. Her til formiddag har jeg flyttet rundt med en del planter i et bed, og nu vander jeg, for jorden var fuldstændig tør.

      Slet
  8. Hej Marie!

    Jag förstår mycket väl ditt stora intresse för detaljer när det gäller växter så fortsätt gärna berätta om det du ser.
    Tänk att ha ett blommande näsduksträd i trädgården, jag har flera ggr stått med en kruka i plantskolan men sedan insett det hopplösa, det är för kallt här. Men nu när det blivit så mycket längre somrar och vinterkylan inte längre når de högsta minusgraderna kanske, kanske..

    Ha det så gott i din ljuvliga samlarträdgård!

    /Gunilla

    SvarSlet
  9. Tak i lige måde, Gunilla. Måske er klimaet nu blevet så mildt, at du kan vove forsøget. Alt efter hvordan man planter træet, kan man vel også selv gøre noget for at give træet et skånsomt miljø indenfor havens rammer.

    SvarSlet
  10. Åhh, et duetræ i blomst, det er bare så smukt. Jeg så et på Gavnø for mange år siden, så smukt. I lørdags var der ikke spor af det, mystisk.
    Nu lover de nattefrost i weekenden, av av.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, av av! Forhåbentligt tager vejreksperterne fejl. Vi synes, vi er privilegerede ved at have et blomstrende duetræ i haven.

      Slet
  11. Det med kubjellene skjønner jeg du syntes er morsomt å finne ut av!
    Du har utrolig mye fint i hagen.
    I morgrn må jeg ut å lete etter den brokbladet kærsmindesøster, kan ikke huske hvor jeg plantet den, men vi utsetter fortsatt å rydde bedene på grunn av fasanene...
    Ellers, duetreet er praktfullt!! ser fram til bildene når blomstene blir hvite:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første gang, jeg hører om fasaner, der hærger haven. Duetræet er ligesom en gave, selvom vi naturligvis selv har købt det i sin tid.

      Slet
  12. Som altid viser du så mange spændende planter 😀
    Sikke en farve din Glaucidium har, jeg har en lille forsigtig en, der er noget lysere.
    Sjovt med de kraftige blade til Trillium. Jeg har set en slags Kæmpedøvnælde i en have i Sverige og købte en selv, jeg tror det er den du har, men den jeg så i Sverige var meget højere, hvor høj bliver din?
    Dejligt med blomster i Duetræet.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har to blå glaucidium, og denne her er faktisk nogle grader mørkere end den anden. Den purpurfarvede døvnælde er nok 70-80 cm høj. Den står op ad et kirsebærtræ, som sikkert stjæler det meste af vandet i jorden. Under optimale forhold kan det da godt være, at den kan blive endnu højere, men nok ikke voldsomt meget.

      Slet
  13. Jeg synes nu begge dine pulsatilla er fine...og synes forøvrigt det er sjovt at læse dit "nørderi" :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, at du synes det, Esther.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid