Mens vi venter på regnen

- har vi kunnet  nyde det utrolige påskevejr og alle de smukke planter, som er sat i verden for at forsøde vores tilværelse 😉  F.eks. har paraplyblad/ diphylleia aldrig været smukkere i blomst, end den er i år.  Det er en fascinerende plante at følge henover sæsonen, der er ender med nogle iøjnefaldende små, mørkeblå frugter på nogle korte, røde stilke oven over de store blade.

Anemonella (og jeg nægter at kalde den thalictrum thalictroides😞) er en nuttet lille forårsstaude. Nogle har succes med den ude i haven, andre har ikke. Desværre hører jeg til den sidste gruppe, så alle mine planter står i krukker.
Green hurricane



Amelia

Clematis Pixie synger på sit sidste vers. Så har den haft sin month of fame og bliver placeret et diskret og skyggefuldt sted, hvor den kan samle kræfter til næste års blomstring. Bemærk krukkens smukke, grønne patina.

Og nu til en berigtigelse (som de siger på tv, når de har kvajet sig): I forrige indlæg flashede jeg et billede af hundetanden herunder og kaldte den Joanna. Det er imidlertid naboens navn. Denne her hedder Craighton Cover Girl.

Den rigtige Joanna kommer herunder og udmærker sig ved at være gul med abrikose spidser og bagside. Begge planter kan bestemt anbefales. Skotske Ian Young, hvis gratis e-bog Erythroniums in Cultivation jeg linker til her, anbefaler, at man deler og omplanter sådan en gruppe hvert år og forkæler den med frisk kompost, hvis man gerne vil have flere planter.


Pagoda har vi to forskellige grupper af. Den første gror mellem hjertetræets rødder, og derfor er blomsterne temmelig små, mens de er dobbelt så store på den anden, som står frit i et bed uden konkurrence fra tørstige rødder. Dekorative er de begge to.


Et par træer eller store buske til sidst. Først vores største camellia.Den plejer først at starte sin blomstring en uge ind i maj men den forskydning har vi jo allerede set en del gange efterhånden.


Til sidst bærmisplen amelanchier laevis ved indkørslen med den blå aprilhimmel som baggrund.

Kommentarer

  1. Jeg er bange for vi kommer til at vente længe på regn, desværre.
    Det da en mega Camelia du har. Den ser rigtig stor ud på billedet? Og så alle de andre forårs lækkerier du viser. Det er bare en pragtfuld årstid, ofte kunne jeg ønske foråret varede lidt længere, så man kunne nå at nyde det endnu mere.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det frygter jeg sådan set også. Cameliaen er nok to meter høj, så det er da en slat. Enig, der er en særlig friskhed over forårshaven, som gerne måtte vare noget længere.

      Slet
  2. Wow for en masse fine ting, du viser (også i dag) og en god oplysning om hundetanden. Craighton Cover Girl er virkelig fin, en helt anden farve.
    Paraplyblad kendte jeg ikke, den ser fin ud. Pixie afblomstret, min er ikke en gang begyndt endnu, den står med store knopper, jeg håber da, at den springer ud.
    Får dine camelia ikke brune blomster af vejret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er mange lækre ting i haven om foråret. Nej, vi døjer egentlig ikke med brune knopper. Lige denne her camelia dækkede vi med fleece efter den første nattefrost, da vi hørte, at frosten ville blive hængende. Da stod den med store knopper, som sikkert ellers ville være blevet brune.

      Slet
  3. Hej Marie

    Alletiders spændende link til Ian Youngs værk om Erythronium. Det virker helt opdateret med meget af det nyeste!
    Ja vi venter på regn - og i prognoserne bliver tidspunktet hele tiden skudt foran os - vi får se!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse med bogen. Måske får vi virkelig regn som annonceret. Det skulle give ret meget regn i weekenden, hvis vinter heldige.

      Slet
  4. Åhhhh, nå fikk jeg en ny plante å lete etter, nemlig diphylleia ;)
    Det første spørsmål er: vet du noe om den tåler kulde?
    Spørsmål nr.2: kan den såes fra frø?
    Den var utrolig vakker 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den kan sås, men selv har jeg ingen erfaringer med det. Den bliver ikke beskyttet om vinteren her i haven, men en enkelte klase af knopper tørrede ind pga den sene nattefrost. Den står utroligt flot lige nu.

      Slet
  5. Jeg glemte å kommentere dine flotte erythronium. De er så vakre!

    SvarSlet
  6. Hei Marie.
    Så mange flotte planter du viser.
    Craighton cover girl er helt nydelig. Hundetenner er ikke lett å få tak i her.
    Har en sort. Til nå har det bare kommet blader, ikke blomster.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er hundetand vinterhårdfør, måske kniber det med det oppe hos dig. Her er de nu heller ikke så lette at opdrive, hvilket bl.a. skyldes, at løgene uhyggeligt let tørrer ud.

      Slet
  7. Hej Marie!

    En spännande genomgång av vårens skönheter i din trädgård. Alla Erythronium är attraktiva växter, Craighton Cover Girl ser otroligt läcker ut, en helt ny sort för mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Craighton Cover Girl er en krydsning, der er opstået spontant i Ian Youngs have i Skotland. Ikke mærkeligt, at han har sat den i produktion.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Så mycket fint du har. Nya spännande växter i varje inlägg. Är speciellt förtjust i dina vackra anemoner och hundtandsliljor. Det fina vädret fortsätter.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, Marika. Anemonella er virkelig en fin forårsplante, og jeg ville ønske, at de kunne trives i et bed, men der gør de desværre ikke - måske i et spaltebed, men så skal jeg have lavet et nyt.

      Slet
  9. Hej Marie
    Jeg har set Pixie i en anden have, hvor den står i et drivhus. Står din ude hele året?
    Paraplyblad lyder spændende, men er ikke til at købe i DK - med mindre man åbenbart er på det rette plantemarked, som du var :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vores Pixie flytter ind i drivhuset ud på efteråret. Da vi havde besøg af nogle haveinteresserede mennesker for snart tre år siden, fik jeg foræret en frøplante, som manden selv havde frembragt. Den trives også fint, men har ikke blomstret endnu. Jeg så ingen i Kiekeberg, så den nok ret vanskelig at få fingre i.

      Slet
  10. Sikke en masse spændende ting du har i krukkerne, sådan nogle som jeg også ville kunne falde for fx på plantemarkeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, de fleste af dem er købt på plantemarkeder.

      Slet
  11. Våren har virkelig kommet langt hos deg. Så mange skjønnheter som blomstrer. Green Hurricane var riktig så fin. Aldri sett den før.
    Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen tvivl om at vi har forår. Mange af de smukke forårsblomster blomstrer desværre alt for hurtigt af i det varme vejr.

      Slet
  12. Det er helt fantastisk med alle de spændende planter du altid viser 😀
    Paraplyblad mener jeg ikke at have set før, den ser fin ud. Sikke en farve på Hundetanden, den er da helt speciel.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Lene. Efter at jeg lavede det her indlæg, har jeg undersøgt, om eller hvor paraplyblad forhandles, og det ser ud, som om Thyboesminde har den.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid