frodighed

I dag har jeg valgt at vise en række billeder, som jeg synes viser, hvor frodigt julihaven står i år. Måske virker frodigheden ekstra overvældende oven på og sammenlignet med den sommer, vi oplevede sidste år, og som bestemt også havde sine store fordele, selvom frodighed absolut ikke var en af dem.
Magnolia grandiflora Goliath har leveret sin første blomst og har yderligere tre knopper, som sikkert også når at springe ud.

Dens nærmeste nabo er en mørkeblå ridderspore, som blomstrer flot. Den er vi virkelig stolte af, da vi ellers ikke har haft succes med riddersporer - mærkeligt nok, for vores lermuld burde passe godt til dem.
            

Her ses de to planter sammen i deres fælles miljø.

Acanthus Hollard's Gold har en enkelt blomsteraks og har fået besøg af clematis durandii. Begge planter er kraftige og frodige.

Allium globemaster blomstrer senere end de fleste andre prydløg og er markant højere og større. Selvom der kun er fire blomsterhoveder, dominerer de alligevel i prydhaven.


Den klassiske hydrangea macrophylla havde det rigtig slemt sidste år; men efterhånden er jeg ved at have lært, at tørkeskader ikke nødvendigvis er synonymt med en dødsdom.

Sensommerbedet i juli måned domineres af baltisk persille/ cenolophium denudatum, som for resten er nem at så.



Her ses russisk mandstro/ eryngium planum og den spinkle solhat echinacea paradoxa i forgrunden.

Salvia bulleyana har udviklet sig til at danne fodpose for brogetbladet etagekornel/ cornus controversa variegata. 


De blå planter er honningurt - et nemt og selvsået bunddække, som kommer år efter år, selvom jeg fjerner planterne efter blomstringen

Her ses vestsiden af det samme bed.

Og til sidst bedet med især buskroser. Det lille træ er en hanesporetjørn. Der ser så ryddeligt ud på billedet, synes jeg, og jeg tror det skyldes de forholdsvis mange lige linjer, der kan ses rundt omkring.




Kommentarer

  1. Hej Marie

    Ja, det må jeg sige det ser super frodigt ud.
    Acanthus arterne ser måske umiddelbart ens ud - men sikken en varieret slægt. Din har så store blade.
    Det tror jeg vi er mange der har konstateret, uventet mange planter har klaret sidste års ekstremtørke imponerende godt.
    Flotte og velkomponerede bed du har!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, acanthus er en ret varieret slægt; men ikke alle de spændende varianter er hårdføre på vores breddegrader. Den, jeg viser, får mere og mere gyldne blade, efterhånden som vi kommer længere og længere ud på sæsonen.Tak for din kommentar til bedene.

      Slet
  2. Ja der er stor frodighed i de fleste haver i år, jeg har lige stået og undret mig over et træ, sidste år var det en busk, det er altsammen vokset utroligt i år.
    Flot bed - jeg kan godt have ridderspore, de gror ret godt her, jeg forstår godt,at I er stolte af jeres, skønt med overraskelser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Frodigheden er jo næsten overvældende i år, og det er der mange havebloggere, der giver udtryk for. Nej, riddersporer er ikke problemfri hos os. Jeg har flere gange prøvet mig frem med de gule - både sået og plantet; men det er yderst sjældent, at de har overlevet vinteren, så nu tror jeg, vi skal holde fast ved, at denne her er tilstrækkelig.

      Slet
    2. Jeg vidste ikke, at den findes i gul. Jeg har den også i hvidt.

      Slet
    3. Den gule ses heller ikke ret tit, men desto mere interessant er den jo så, sådan er det jo😏

      Slet
  3. Hej Marie!
    Ser verkligen frodigt och fint ut. Gillar dina stora rabatter med plats för växterna att breda ut sig. Riddarsporren är en favorit, men de blir olika fina i olika rabatter hos mig, och alltid finast hos dottern. Hm!
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rart sådan et år, som vi har i år, at have bede, der er så store, at planterne kan få lov til at udfolde sig (næsten) helt frit. Din datters have har vist en særdeles gunstig lokation.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Alt er frodig og flott i år. Flotte rabatter hos deg. Misunner deg all plassen din.
    Riddersporer trives ikke hos meg. Hvorfor vet jeg ikke. Nydelig blåfarge på riddersporen fin.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi oplever vist allesammen, at haven er frodig i år. Det er ikke altid, at man kan finde en forklaring på, hvorfor den og den plante ikke trives, selvom man virkelig gør sig umage med at give den de bedst mulige forhold.

      Slet
  5. Det er virkelig flott og frodig i deres julihage. Jeg sliter også med å få til riddersporer. Har noen få nede i hagen, men har plantet mange som ikke kommer igjen. Kan noen av de være ettårige?
    Den blå hos deg er veldig fin.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der findes da bestemt etårige riddersporer, men ikke blandt den type, jeg viser i indlægget. Jeg synes nu også, det plejer at stå på planteskiltet, hvis det er tilfældet.

      Slet
  6. Du har ret. Der ser virkelig frodigt ud. Bare det var min have. Men rundt omkring Ebeltoft er der åbenbart faldet en del regn. Jeg holder liv i det med vandslangen, men det bliver ikke rigtig det samme.
    Din tjørn ser ud til at være et fint lille og åbent træ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er så heldige, at vi netop har fået ok med regn, selvom det var lige ved at se tørt ud en overgang. Det er en enorm lettelse at slippe for at skulle vande. Tjørnen blev til overs, da vi fornyede læbæltet for snart en del år siden. Navnet er velvalgt, for tornene er enormt lange.

      Slet
  7. Jeg bemærker også de lige linjer på det sidste billede, jeg synes de giver ro.
    Baltisk persille kender jeg ikke, men den pynter i bedene, og det er da en fordel, at den er nem at så. Den bliver skrevet på min frøliste.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  8. Ja, nemlig. Uden tydelige rammer ville frodigheden sandsynligvis virke alt for overvældende. Sådan er sommeren i år. Det er nu så tilfredsstillende selv at have lavet nogle af havens planter.

    SvarSlet
  9. Hei Marie.
    Takk for vakre bilder av julihagen! Det er nesten overveldende frodig:-)
    Flott med stramme linjer som rammer inn frodigheten. Har aldri sett gul ridderspore, men du har jo mange litt spesiellle planter:-)
    Nyt julihagen/Eirin

    SvarSlet
  10. Tak for din sommerkommentar. Det er svært ikke at sammenligne med sidste års julegaver, og det er påfaldende, så tydelig forskellen er, når det kommer til frodighed.

    SvarSlet
  11. Dejligt frodigt 😀 Det virker som om mange ting gror ekstra godt i år. Vores Riddersporer er blevet alt for høje og er næsten ikke til at holde oppe så tunge som de er. Vi er begyndt at vande, her hos os begynder mange ting, at hænge på grund af vandmangel og sikker også fordi især stauderne er ekstra store i år.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg oplever også, at stauderne vokser sig usædvanligt store i år. Jeg kan godt forestille mig, at riddersporerne bliver enormt tunge. Vi er også lige på nippet til at mangle vand rundt omkring.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?