anemonopsis og sensommerbed

Sensommeren forbinder vi nok især med glødende, brændte farver og lette og graciøse græsser, der rasler i vinden; men den lette og luftige anemonopsis med hjemsted i Japan er i virkeligheden en af de allermest graciøse planter, denne årstid kan byde på.  Blomsterne beskrives oftest som voksagtige, stænglerne er stive, men vælter let, så som bedplante i traditionel forstand fungerer anemonopsis ikke perfekt. Det er desuden vigtigt at placere den sådan, at man let får adgang til at beundre blomsterne, altså forholdsvis tæt på, hvor man færdes. Vi har tre varianter: til venstre "White Swan", i midten og nederst til højre den fyldte "flora plena" og endelig øverst til højre selve arten "macrophylla", som i mine øjne også er den smukkeste.


Sidste år såede jeg frø af White Swan og havde fint held med det, så i år vil jeg forsøge lykken med de andre to, hvis regnen ellers tillader frøene at modne. Som jeg husker det, er det de frø, jeg såede friske i efteråret, der har spiret, mens dem jeg såede om vinteren, ikke har gjort det.

Sensommerbedet har vokset sig stort i år, og set på afstand er det de store molinia og elefantgræsser, der dominerer


Umiddelbart er bedet ikke fyldt af farver; men når man zoomer ind, får man øje på en del vellykkede plantesammensætninger.  Den første består af canadisk kvæsurt/ sanguinaria canadensis og lægekvæsurt/ sanguinaria officinalis

Den næste er gul solhat/ rudbeckia missouriensis sammen med en frøplante af indianermynte/agastache.

Her er det rudbeckia triloba prairie glow sammen med indianermynte.

Indianermynte har efterhånden etableret sig som en nøgleplante i bedet med sin ranke vækstform, sin evne til at så sig selv det helt rigtige sted og sin insektvenlighed.

Den sidste kombination kan også byde på en rudbeckia, nemlig den megahøje og vildt  selvsående laciniata sammen med hjortetrøst, en høj daglilje og rosen Shakespeare II, som blev forvist herom for en del år siden, fordi den ikke trivedes godt, hvor den stod. Selvom det er en forædlet rose, kan jeg godt lide at se den i de mere vilde og naturrige omgivelser.

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Flotte Anemonopsis, jeg er nu også mest begejstret for den rene art, men de andre er jo gode til ligesom at bekræfte det:)
    Super at de frøsår sig, det er vel myrer der klarer spredningen i naturen?

    Ja, flot kombi med rosen - synd at roser så ofte bliver henvist til at spille solister!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er myrerne, der spreder frøene i naturen, er det da i det mindste et forsonende træk ved dem. Vi har ellers nærmest været invaderet af dem i år både ude og inde. Sådan ser jeg også rosen.

      Slet
  2. Sensommerbedet er flot, men det er rigtigt, at græsserne dominerer, det er nok ikke til at undgå her i høsten, mine gør også. Anemonopsis er så fin, den kan jeg ikke få til at være i min have. Jeg kan også bedst lide den på 3. billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig også meningen, at græsserne skal dominere, og nogle af de stauder, der blomstrer lige nu, er blevet så høje i år, at jeg skal op på en trappestige for rigtigt at kunne se dem. Anemonopsis kan godt være besværlig at få i gang, det kender jeg udmærket.

      Slet
  3. En favorit som blommar i min trädgård just nu och jag håller med om att den behöver en upphöjd och framträdande plats. Fröerna ska sås färska då brukar de ha bra grobarhet. Mina blommar lite i år, torkan förra sommaren var förödande, så kanske kan jag skörda lite frö senare.

    Din gårdsplantering är sååå vacker :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. 2018 var bestemt ikke et år, der passede anemonopsis ret godt. Veldrænet humusrig jord og godt med regn er helt ideelt. Det bliver spændende at holde øje med, om der bliver frø, som kan høstes.

      Slet
  4. Anemonopsis er så vakre og grasiøse! Du har så mange fine sorter av de.

    SvarSlet
  5. Hej Marie!
    Vackra bilder från din trädgård. Du har lyckats fint med den stora rabatten, allt ser ut att höra ihop, både till färg och form.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Det var en sød kommentar.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Flott sensommerbed. Gress har jeg også sans for. Både store og små.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  7. Tak. Ja, på denne årstid viser græsserne virkelig, hvad det er, de er så gode til.

    SvarSlet
  8. Smukt bed både på afstand og tæt på.
    White swan har jeg set før, men har ikke selv. Jeg tror, det er favoritten :-) men de andre er nu også fine. De er lidt oversete, og det er synd.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Anemonopsis er lidt overset, ja, men også lidt besværlig at få etableret. Der hører ligesom noget solskin sammen med et sensommerbed, men det har vi desværre ikke ret meget af.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?