Krukker, magnolia m.m.

Der var engang, hvor  fuchsia var den helt store krukkeplante, som folk opbevarede frostfrit og havde i mange år, så de undertiden udviklede sig til små, dekorative træer. Personligt havde jeg ikke det store held med dem; men i år faldt jeg for denne lyserøde plante, som nu står og pynter oven på regnvandstønden, og den er fyldt til bristepunktet, skulle jeg hilse og sige.

Ananasblomsten eucomis vandermerwei er måske mere sjælden end køn; men jeg synes personligt, den passer fint til sin krukke.

Pinus contorta Chief Joseph har så småt taget hul på sit farveskift fra grønt til gult. Det ses især tydeligt, når man går tæt på nålene.

Her ses den sammen med sine makkere, mahonia Sweet Caress og rhododendron Koichiro wada.

Hvis den stedsegrønne magnolia grandiflora Goliath bukker under i vinterfrosten, har vi heldigvis krydsningen Maryland  som har klaret sig igennem to vintre helt uden skrammer og helt uden beskyttelse.

Vi har plantet den i et læfyldt hjørne mod vest, så den slipper for morgensolen tidligt forår, og det har den kvitteret for ved at trives og blomstre fra allerførste færd. Den grønne baggrund, som træet nærmest forsvinder i, er tobakspibeblomst.

Vi har været hjemsøgt af blæsevejr i den senere tid, og det bryder hverken planter eller mennesker sig om. Hewitt's Double, den fyldte frøstjerne, lagde sig heldigvis dekorativt henover en hortensia i stedet for at knække.

Sanguisorba blackthorn hedder denne kvæsurt, som er ny i samlingen. Den har en opret vækstform a la den hvide canadiske kvæsurt og et smukt farvespil i de forskelligt udsprungne aks.

Jeg gætter på, at den lave prydallium (carinatum pulchellum) er den allersidste allium, der blomstrer. Den ser lidt sart ud, men er det overhovedet ikke.

Almindeligvis forbinder man sensommeren med brændte og gyldne farver, men vi har nu mere blåt og pink, har jeg konstateret. Jeg holder af begge dele, så det skyldes bestemt ikke et fravalg. Herunder er det selvsåede violføstjerner, der dominerer i bedet bag høstanemonerne.

Kommentarer

  1. Blått og rosa er fine farger, og det gjør jo ikke noe å like litt av hver farge :)
    Veldig fint det siste bildet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, bestemt ikke! Violfrøstjernerne bliver ved med at give noget farve, selv efter at de er afblomstret. Det er en god ting.

      Slet
  2. Hej Marie

    Sikken en masse lækre sager du viser!
    Magnolia slægtens blomster er noget af det mest finurlige:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, magnoliablomsten er så sjov og fin.

      Slet
  3. Det var spännande växter du visar... Jag har ett antal fuchsior men de sista två säsongerna har de växt åt fel håll, min skötsel har inte varit tillräckligt bra. Mahonian var läcker och Maryland likaså :) Jag håller på och bär sådder av M grandiflora ut på våren och in på vintern. Undrar om de nånsin kommer kunna klara sig ute.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan går det sommetider - sådan er det med vores dahliaer i dag. Spændende om du lykkes med magnoliafrøene. Et år såede jeg 30 frø af magnolia stellata, og nu har jeg to små træer.

      Slet
  4. Er din fuchsia en af dem, der skal ind om vinteren, den minder nemlig om min havefuchsia, som har samme farve.
    Jeg har klippet mange rosenknopper af i dag, fordi de var skadet af blæsten, når de rammer tornene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fuchsiaen skal ind, hvis den skal overvintre. Så blæsten er også nået ind til Samsø. Her til morgen er her dejligt stille.

      Slet
    2. Her blæser det stort set altid også her til morgen.

      Slet
    3. Det er bare SÅ trættende 🙁

      Slet
  5. Den Sanguisorba bliver du glad for. Jeg har haft min i 3-4 år og den er bare fantastisk. Min er så først lige begyndt at springe ud.
    Sjov Fyr... hvis ikke man kender den vil man jo tro den er ved at blive syg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er allerede glad for kvæsurten og glæder mig til, at den bliver tre gange så stor. Ja, lige nu ser fyrren måske lidt syg ud, men snart er den helt gul og fin.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Mycket fina växter. Sanguisorba Blackthorn, så fin och vackra färger. Den sista bilden med höstanemone är fantastisk, tänk att jag inte får den att trivas hos mig.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Blackthorn er jeg selv rigtig glad for. Når først høstanemonerne har etableret sig, bliver næsten invasive her i haven, men det tager lidt tid for dem at gøre det.

      Slet
  7. Du viser mange fine ting, men jeg kan slet ikke stå for ananasblomsten i den lille potte :-) Den er da bare nuser.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, ananasblomsten er nuser, selvom andre måske finder den underlig.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Her har det blåst mye i hele år. Tydelig at klimaet forandrer seg.
    Fuksia har aldri vært min greie. Din var flott, likte fargen.
    Kjøpte høstanemone ifjor. Foreløpig har det ikke kommet blomster på den.
    Ha en god dag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor vi bor, har der faktisk altid været masser af blæsevejr. Vores høstanemoner er gamle, men jeg synes godt, jeg kan huske, at de var nogle år om at etablere sig.

      Slet
  9. Spændende at se lidt andet end de traditionelle krukkevækster.
    Jeg hader blæsevejr. Nogle gange overvejer jeg, om vi kun skal have krybende planter i haven, for jeg synes, det er svært at binde planter op, så resultatet bliver godt. Din Sanguisorba er utrolig smuk - men den skal vel også bindes op?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blæsevejr er så enerverende og ødelæggende. Nej, kvæsurten er tværtimod helt opret, så den skal ikke bindes op.

      Slet
  10. Hei Marie.
    Her har det blåst såpass at planter som står i stativ knekker.. Men de som har sterke rette stengler står like flotte., bl.a.duehode og sangustorba.
    Det siste bilde var utrolig vakkert! Fiolfrøstjerne og hvit høstanemone er mine favoritter nå:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?