ingefær

Lige nu er vi mange, som kan nyde synet af de orange kolber på den plante, vi kalder italiensk ingefær. For nogle år siden efterlyste en haveejer navnet på planten i vores lokale avis, og jeg kan godt forstå, at man bliver overrasket, hvis den en dag dukker op i ens have som en gave fra en forbipasserende fugl, og man aldrig har set den eksotiske plante før.

Store dele af året står den med de flotte marmorede blade og pynter på steder, hvor andre planter giver fortabt.

Vores står i skovhavens tørre jord og slås med skovfrytle og star om at få mest muligt vand.  Mange af os har erfaret, at det er en invasiv plante, som ikke skal have lov til at så sig selv, for rødderne går så dybt ned, at den virkelig er vanskelig at udrydde. I virkeligheden burde man nok klippe kolberne af; men det nænner jeg ikke.

Grunden til, at jeg laver et indlæg om ingefær, er, at jeg i år har investeret i tre forskellige typer af roscoea, som på dansk kaldes buddhablomst eller falsk orkide, og som tilhører ingefærfamilien.
roscoea auriculata

Umiddelbart ligner roscoea og italiensk ingefær jo ikke hinanden, og minsandten om det da ikke også viser sig, at den, vi kalder ingefær, slet ikke er en ingefær, men tilhører aloe-slægten - et plantenavn, som jeg især kender fra krydsogtværser. Efterhånden ser man den også mere og mere blive kaldt italiensk arum.
roscoea Beesiana i dag


roscoea Beesiana i juli

Mens den italienske ingefær er helt ukompliceret, er der flere udfordringer forbundet med buddhablomsten, og det er sikkert en af grundene til, at den for nogle har udviklet sig til et samlerobjekt :-} Da de kommer fra områder med monsunregn, kræver de vand om sommeren og relativ tørke om vinteren; her regner det nærmest hele året, så i vores tunge lerjord består udfordringen især i at sørge for at skabe et godt dræn, så de ikke rådner om vinteren.


Red Ghurka med den flotte, røde stilk dukker først frem af jorden et stykke ind i juni, så for at beskytte den mod mine brutale støvler og haveredskaber har jeg valgt at beholde den som potteplante.
roscoea Red Ghurka

En pudsig frugt at slutte af med, nemlig den jordbærlignende frugt i cornus kousa China Girl. Jeg er blevet spurgt, om frugten kan spises, og det kan den godt; men smagen er temmelig anonym og skallen temmelig sej.

Kommentarer

  1. Så lærte vi noget nyt om ingefær, det var interessant, Beesiana ser spændende ud. Der var ikke mange frugter på min cornus i år, og de forsvandt hurtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gik også ud fra, ingefærren var en ingefær, men jeg blev klogere. Det er heller ikke sådan, at vores kornel vrimler med frugt, men der nok omkring 30, og det synes jeg er pænt.

      Slet
  2. Hej Marie!

    Italiensk munkhätta heter den här i Sverige och jag tror att den är giftig. Hur som helst är de färgstarka kolvarna en prydnad i trädgården vid denna tid på året.

    Ljuvliga frukter på `China Girl´ . Här blommade Cornus kousa `Schmetterling´ rikligt i år men har aldrig sätt några frukter på den.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt, at ingefærplanten er giftig i alle elementer, men dekorativ er den jo også. Kornellen planter vi jo nok især for blomsterne og høstfarven, så frugterne er en ekstra bonus.

      Slet
  3. Du har så mange spennende planter! Den ingefærplanten har jeg aldri sett til salgs her dessverre. De har så fine tegninger på bladene. Her tror jeg den også kalles arum ja.
    Roscoea har jeg prøvd, men den overlevde dessverre ikke. Den var lysegul tror jeg.
    Jeg kjøpte en Cornus kousa 'Milkyway' i sommer, og den har også disse fine fruktene. Jeg ble veldig overrasket når jeg så de, for de er jo så fine og dekorative.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan man bare se, det er ikke kun i min have, at roscoea kan være en udfordring. Ja, frugterne på kornelbusken kommer altid som en behagelig overraskelse.

      Slet
  4. Hej Marie

    Spændende med dine Roscoea, jeg kan se jeg har Roscoea tibetica på min ønskeliste, nu må jeg vist til at kigge igen;)
    Arum italicum har jeg haft - og også erfaret hvor invasiv den er...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Fordi deres vækst starter sent om foråret, kan man ikke købe dem ret længe og forholdsvis sent. Der er ingen tvivl om, at fuglene sørger for, at italiensk ingefær dukker op rundt omkring i haven, så det må man holde øje med.

      Slet
  5. Jeg forsøger at slippe af med arum italicum - pludselig dukker den op steder, hvor den slet ikke er ønsket. F.eks. midt i mit jordbærhøjbed!
    Den er flot med den orange farve, men den er jo ikke til at slippe af med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har du fuldstændig ret i.

      Slet
  6. Spændende indlæg. Du har ret i, at man oftere ser navnet Arum. Det er fordi det simpelt hen er blevet forbudt at kalde den ingefær for at undgå at nogen tror, de kan spise denne giftige plante.
    Jeg er vild med de orange frugter her i efteråret og begrænser den ved løbende opgravning. Den er meget ihærdig.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver god mening at ændre navnet, så folk ikke spiser planten. Jeg har vænnet mig til at fjerne bladene, hver gang jeg ser den et nyt sted, og det sker i grunden ret tit.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Såg Ingefära för första gången på Kew Gardens i palmhuset. Den lyser verkligen upp.
    Du fortsätter att överraska med spännande växter. China girl är riktigt dekorativ.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de orange kolber gør virkelig opmærksom på sig selv, mens kornellen frugter hænger mere diskret.

      Slet
  8. Jeg har igennem flere år ihærdigt prøvet at tage livet af italiensk ingefær, men det er endnu ikke lykkedes. Men så trøster jeg mig med, at bladene i grunden er meget fine. Roscoea er smuk og spændende, men jeg kan forstå også lidt af en udfordring. Men du er jo altid villig til at tage udfordringerne op.
    Jeg så for nogle år siden i Geografisk Have i Kolding en Cornus fyldt med store røde frugter. Det var et meget flot syn.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Genstridig er italiensk ingefær helt sikkert. Frugterne på en cornus hænger under grenene på en særdeles dekorativ måde, og på et stort træ kan jeg godt forestille mig, at det har været et flot syn.

      Slet
  9. Intressant inlägg! Här i zon 4, Småland är den italienska ingefäran inte invasiv utan överlever med nöd och näppe. Vacker!
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Interessant. Så er den jo en fin haveplante.

      Slet
  10. Hej Marie. Jeg holder også meget af italiensk ingefær, og det ville da være synd at fjerne de orange stande. Den breder sig godt nok, men jeg synes ikke, det har været et problem indtil nu. Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er jo så heldige at have god plads i haven begge to, så hos os bliver den nok aldrig et reelt problem.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed