blå blomster i oktober

Jeg er helt sikkert ikke den eneste, der nyder de blå blomster specielt meget her i oktober, hvor løvets grønne farve begynder at bevæge sig over i det gyldne. Ensianen Eugens Allerbester og busken caryopteris er to gode eksempler.

Gyldent og blåt ligger som kontrastfarver på farvehjulet og forstærker gensidigt hinanden, og derfor er de nedfaldne blade fra hjertetræet med til at forstærke ensianens dybblå farve.

Caryopteris kræver mere dræn, end vi umiddelbart kan levere, og der, hvor den eventuelt kunne stå, ligger der forårsløg i jorden.

Et par blå mere: oktoberstormhat/ aconitum carmichaelii og astersen Little Carlow

Rød grønkål er en raffineret plante, synes jeg, og jeg tvivler på, at vi kommer til at spise ret meget af den, selvom vi spiser grønkål i salaten hver dag. Dens mørkviolette farve er en kontrast til de orange og gule nuancer i de andre planter i krukkerne.

Olieplanten er også raffineret farvemæssigt, og sådan set er det lidt trist, at den bukker under for frosten og skal sås på ny. Jeg ved ikke, om man kan overvintre frostfrit, men har aldrig hørt om nogen, der har gjort det.

I flere år har jeg arbejdet med at få hakonegræs/ hakonechloa macra `Aureola´ til at brede sig, og i år er det lykkedes. Den har oven i købet blomstret.

Augusta Luise er en af de roser, der har dannet flotte klaser i remonteringen.

I nogle haver er det svært at få månestråle/ kirengeshoma til at trives, og i andre går det strygende. Vi tilhører heldigvis den sidste kategori. I år synes jeg oven i købet, at blomstringen varer utroligt længe.

Buskmynte/  leucosceptrum japonicum Golden Angel er en anden kraftig staude, hvis blade sjovt nok starter gule og bliver grønnere henover sommeren.

Den står ved det samme stakit som en anden staude med samme løvfarve, nemlig aralia cordata Sun King.  Flot er den som bladplante, selvom blomsterne er minimale, og vi endnu ikke har set dens små, sorte bær.


Tropaeolum speciosum har blomstret hele sommeren; men det er alligevel, som om den lige nu sætter en slutspurt ind.
                                                       

Fredag morgen, før det var blevet rigtig lyst, fik jeg øje på Himlens Syv Sønner, der stod og lyste op på gårdspladsen. Det måtte jeg have et bilede af.

Kommentarer

  1. Den kommer godt efter det, himlens 7 sønner, godt I også har fået den, den gror egentlig ret hurtigt. Jeg er en af dem, der ikke kan få månestrålen til at fungere.
    Araliaen har jeg også, den er flot hele sommeren og også nu.
    Den røde grønkål havde jeg sidste år, nu står den med frø, spændende om den sår sig og kommer til næste år.
    Augusta Louise er nr. 2 hos mig, den er endnu ikke kommet ordentligt i gang, den første døde efter mange år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, at himlens syv sønner nu er et lille træ, for i starten lignede den lige så meget en busk. Alligevel er den langt bagefter Anne Maries store træ i Lønbæk. Araliaen bliver jeg mere og mere glad for. Det ville være sjovt at få små frøplanter af grønkålen.

      Slet
  2. åhåh himlens 7 sønner, du viser den osse, suuk.
    Månestrålen kæmper for at overleve hos mig, For flere år siden var den nu ret flot, men det er gået ned af bakke. Jeg delte den forrige år, og satte den flere andre steder, så nu håber jeg den kommer sig. Den er så fin på denne årstid.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må have fat i et eksemplar af træet hos Anne Marie i Lønbæk. Det er overhovedet ikke vanskeligt - skal bare ikke have blæst. Måske har du pludseligt månestråler over hele haven 😉

      Slet
  3. Hej Marie

    Blå er unægtelig også en favorit hos mig - egentlig uanset årstid:)
    Din Kirengeshoma er da et flot og stort eksemplar!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blåt er en lækker farve. Månestrålen bliver nogle cm bredere hvert år, så jeg må nok snart til at begrænse den.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Den intensivt blåa färgen är vacker. Oljeplantan har en mycket vacker färg och fin form på bladen, synd att den inte klarar vintern. Försökte googla på den, men hittar inte mycket information.Den kan inte vara så vanlig. Rosen har en härlig färg, så fint med rosor som blommar fortfarande. Mina blommar allt mindre för varje år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Almindeligvis sår jeg olieplanten, men i år købte jeg en frøplante på et plantemarked. Nu har jeg vænnet mig til, at jeg skal have dens eksotiske look i haven. Måske er det på tide at udskifte roserne, de kan vel godt blive for gamle 🤔

      Slet
  5. Den Gentiana 'Eugens Allerbester' er så fin med den fylte blomsten. Det er jo bare å prøve å overvintre oljeplanten, for kanskje du er heldig og får det til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du er jo ikke bange for at overvintre planter, og i grunden har du helt ret. Der sker ikke noget ved at forsøge.

      Slet
  6. De syv sønner er jo som en forårsblomstring. Imponerende.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig fin, og så har den scenen helt for sig selv.

      Slet
  7. Blått er flott også på denne tiden, og jeg ble minnet på at vi må få oss oktobersolhatt igjen,
    Vår månestråle har vært preget av at den frostskadene den fikk i mai, så vi håper den blir like frodig som din igjen neste år.
    Mener å huske at en venn av oss på Midt-Jylland overvintrer oljeplanten inne:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forestille mig, at frosten har svækket jeres månestråle, men forhåbentligt kun midlertidigt. Tak for info om olieplanten.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Blåfargen er nydelig. Kunne tenke meg å ha litt flere med den fargen.
    Månestråle har også vært flott hos meg i år.
    Da fikk vi vår første frostnatt i natt.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt huske, at du har vist en flot månestråle. Vi har også haft en lille smule rim i græsset, så temperaturen må også have været på minus her.

      Slet
  9. Jeg har forsøgt at have både ensian og stormhat, men de ville ikke gro her. De gik begge til efter en sæson.
    Så har jeg bedre held - håber jeg - med de efterårsblomstrende blå/lilla krokus. De fleste af dem jeg har købt i år er begyndt at spire og jeg glæder mig sådan til de springer ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ensianen har jeg også problemer med, men stormagten trives helt vildt. Jeg er også begyndt at snuse rundt efter de efterårsblomstrende krokus. De er så hyggelige at have i haven.

      Slet
  10. De blå färgerna är så vackra så här på hösten med alla höstfärger :) Kirengeshoma är en av de jag måste begränsa den växer lite för bra men knopparna, blomfärgen och ja egentligen hela växten är så fina. Jag håller på med samma som du fast med Hakonechloa 'Aurea' fast den blommade i år så den kommer nog breda ut sig vad det lider :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo et luksusproblem, du har med kirengeshoma:-) Mon græsset sår sig selv? Det kunne være morsomt, efter at den har været besværlig at få godt i gang.

      Slet
  11. Jeg har kikket efter efterårsblomstrende stauder med lysegule blomster. Jeg kender ikke buskmynte ‘Golden Angel’,men efter at have set den på dine billeder er jeg blevet lidt forelsket. Din hakonegræs er også smuk, og sikkert fin sammen med blå blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg lavede indlægget, kom jeg også til at tænke på, at de blå blomster førte over til sartgule planter. Buskmynten er efter sigende elsket af insekter, ikke at jeg selv har lagt mærke til det.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed