Farvejagt


Her på falderebet for havesæsonen jagter vi allesammen farverne i bær og blade for ligesom at mætte øjnene med farver og fastholde fornemmelsen af  lys og liv og dermed udskyde den uundgåelige grå sæson, der nærmer sig. Om farverne er kraftigere eller svagere end de tidligere år, ved jeg såmænd ikke; men når jeg tjekker mine gamle oktoberindlæg, er det i hvert fald tydeligt, at vi her på matriklen er senere på færde i år. 
 Til dagens indlæg har jeg gået en runde startende ved indkørslen og sluttende ved vores sensommerbed. Lige nu er vores indkørsel nemlig stedet, hvor farverne fornemmes mest. Bærmisplerne har næsten smidt alle bladene, men bidrager til gengæld fint, synes jeg, med deres mørke grenstruktur.

Bagved indkørslen ligger skovhaven, og indgangen er markeret med en sten sammen med den lave fjerbusk aruncus Horatio, som er en staude, jeg holder meget af.

Lige i nærheden er troldnødden sprunget helt ud. Blomsterne skuffer lidt, idet Jelena normalt får rustfarvede blomster. Jeg gætter på, at årsagen skal findes enten i den unormalt tidlige blomstring eller i den kendsgerning, at busken står temmelig skyggefuldt.
Når man vender sig om for at forlade skovhaven, skal man passe på ikke at støde hovedet ind i den sjove frugtstand i akebiaplanten, som nu har åbnet sig op. Gad vidst om vi nogensinde får det at se igen.


I det store haverum har jeg valgt at vise glasbærbusken, som blev kraftigt beskåret sidste år. Det er ikke hvert år, den viser løvfarver og bær på samme tid.


Åkandemagnoliaen står med viburnum mariesii i baggrunden, to vidt forskellige buske både i vækstform og høstfarver.


På vej om til sensommerbedet kommer jeg forbi blåbærbedet og  den brogetbladede etagekornel. Den sidste ændrer ikke sin løvfarve; men den røde farve på grene og nye skud og de lyserøde bladstilke er til gengæld blevet mere tydelig.




Sensommerbedet domineres af de store elefantgræsser. Stierne i bedet er blevet svært tilgængelige; men sådan må det nu engang være. Det pynter ikke at binde græsserne op; tværtimod skæmmer det deres skødesløse elegance, for nu at bruge et modeudtryk.



Til slut en asterscollage. På et tidspunkt forsøgte jeg mig med et astersbed med asters i forskellige farvenuancer - det havde jeg set i et engelsk haveprogram og  forelsket mig i  - men forsøget mislykkedes, så nu står vores tilbageblevne asters spredt rundt omkring i bedene, hvor der nu er plads.

Kommentarer

  1. Ja, alt er senere i år her også. Sesongen har blitt lengre og det gleder meg. Din glassbærbusk er så vakker både med det gule løv og de lilla bærene. Jeg tror jeg må prøve den på ny her. Din etagekornell er også så fin. Den har jeg prøvd, men den overlevde dessverre ikke her. Dens bladverk lyser så fint opp nå, og du får sikkert beholde bladene en stund til. Her har vi hatt nattefrost flere netter, men likevel er det fortsatt mange blader på trærne. Det er jeg glad for, for da er fargene der en liten stund til. Det blir så grått og dystert når alle bladene har falt av.

    SvarSlet
  2. Der har også været nattefrost et par gange nogle steder i Jylland, men ikke her heldigvis. Måske var det en god idé for dig at prøve at så glasbær. Sommetider bliver planter mere robuste og akklimatiserer sig bedre, hvis de starter fra frø.

    SvarSlet
  3. Flotte scenerier, du har i haven. Gul-lilla glasbær er fræk, og ja min tabte også altid bladene, inden bærrene for alvor var der.
    Prisen i dag går suverænt til akebiaen. Fed, fed farve.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gælder om at nyde bladfarverne. Da jeg kom tilbage efter en gåtur for lidt siden, syntes jeg ligefrem, at se kunne se, at en del blade var forsvundet i mellemtiden. Ja, akebiafrugten er virkelig spektakulær

      Slet
  4. Sensommerbedet sammen med bedet i indkørslen tager prisen i dag, men glasbær og akebia er også flotte. Stewartiaen var ikke med, har den allerede tabt løvet?
    Troldnøden blomstrer hos mig både efterår og forår, det har jeg undret mig over, det viste sig, at det er en podning, der blomstrer først, kan det ikke være det samme for din troldnød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal undersøges i morgen, om det er grundstammen, der blomstrer. Jeg har faktisk ikke været OBS på, at busken er podet. Podede planter har Søren i øvrigt aldrig været vild med. Vores stewartia bliver ikke vildt farverig, men jeg skal nok vise den, når den er på sit højeste. Det varer lidt endnu.

      Slet
  5. Wow en velkomst i jeres indkørsel, sikke farver.
    Men ja her syntes vi osse farverne har været senere på den. Men de er igang nu, dog noget slidte af tørken.
    Det er da tidligt med troldnødblomster. Hvis mine er tidlig på den, er start omkring jul.
    Altså glasbær, den farve , pragtfuld. Men hvor kan jeg få plads til en, suuk.
    Søde asters, de lyser sådan op rundtom. Jeg har forresten fundet en "ny" i år. En hvid halvfyldt, halvhøj, der står et meget mystisk sted. Midt i nogle sten, og jeg har aldrig haft sådan en før. Sandsynligvis er det et frøbarn, men hvorfra? Jeg har et par andre selvlavede, men dem tager man ikke fejl af, de er krydsninger. Spændende.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan sige, at indkørslen er en perifer del af haven, men det er nu hyggeligt at blive modtaget hjem af noget kønt. Glasbærbusken kommer med tiden til at fylde pænt meget, og om vinteren er der ikke meget pynt ved den, så jeg forstå udmærket, at du tøver med at anskaffe den. Asters er en smuk blomst i al sin enkelhed.

      Slet
  6. Din jagt rundt i haven har da ført dig til nogle rigtig gode farveklatter! Græsbedet - med sin skødesløse elegance - er super fint, og det ville være en skam at binde noget op her. Der er jo også rigelig plads rundt om bedet. De mange smukke blad-planter bidrager hver især med deres udtryk til din flotte høstfest, og du må endelig nyde det mens det varer.
    Her holder bladene også længere i år end de foregående, og jeg tror det skyldes mere regn end de tidligere har fået. Her er det meste jo nyplantet stadigvæk, og har måske endelig fået fat.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fint for alle jeres nyplantede ting, at i har fået godt med regn. Tilbage i efteråret før den store tørke, vi havde i 18, plantede vi nogle løvfældende rhododendron, og de er sådan set ikke rigtig kommet over den hårde omgang endnu. Ja, vi er heldige, at vi har masser af plads, når vi nu engang godt kan lide de store planter.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Blir alldeles till mig över hur fint det är i din höstträdgård, både växter och färger. Akebiaplantans frukt är helt otrolig, ser ut som ett monster som öppnar sin mun . Etagekornellen är mycket fin och alla dina astrar. Den mörklila i vänsterkanten av collaget har jag inte sett förr, mycket vacker.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, Marika, og tak for den søde kommentar. Den mørke asters hedder 'Marina Wolkonsky', hvis du skulle få lyst til at jagte den..

      Slet
  8. Meget smuk bed ved indkørslen. Hvis jeg var dig vil jeg tjekke postkassen flere gange om dagen! V. mariesii er også en favorit i min have - glæder mig til at den bliver så stor som din. Fantastisk som dit sommerbed pynter i så mange måneder. Enig med dig at skødesløs elegance er at foretrække til stive soldater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med opbinding er virkelig en balancegang, for sommetider er man jo nødt til at holde stauder og græsser væk fra bedkanten af hensyn til græsslåningen. På den anden side er der vist ikke mange i dag, som kan lide de stive soldater, som du kalder dem.

      Slet
  9. Älskar bilden med de olika gräsen och visst måste de få växa fritt och elegant. En asterbädd låter spännande men jag har nog för få sorter för att kunna testa. Annars brukar de vara vackra bland gräs. Vackra höstfärger och kontrasterna i glasbäret är läcker.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring