Aprilblomstring



Med et går det stærkt med blomstringen,  selvom vejret bestemt ikke er mildt og indbydende. Jeg starter i skovhaven,  hvor vores ældste kamelia storblomstrer.  Jeg ser også dens skinnende, mørke løv som en stærk kontrast til alt det nye, lysegrønne løv omkring den.

Akebia quinata

I år har vi observeret, at usædvanligt mange narcisser er blevet spist af af et eller andet dyr, vi gætter på snegle; for vi har allerede set mange småsnegle, både agersnegle og dem med hus. De svovlgule er de gået udenom. Mon ikke de har for kraftig en duft.  


I surbundsbedet står endnu en blomstrende kamelia. Dens vækst er lavere og mere udbredt end væksten hos den i skovhaven, og den har været så venlig at lægge en blomst op i kløften på sin overstander, så man rigtigt kan se blomstens fine, hvide striber 😊


Nu er den tidlige pæon sprunget ud. Det er vel en smagssag, om man foretrækker den med mørkt løv og mørke knopper, eller med grønt løv og lilla blomster.
Paeonia veitchii woodwardii

Hundetand er en af april måneds store glæder. Jeg kan ikke udpege en favorit, for de er allesammen utroligt smukke, men Hendersonii er nok den mest elegante.


Fyldte primula har det med at forsvinde med årene, men ikke denne her.

Jeg har tidligere vist, hvordan rådyrene har nippet knopperne af en  kobjælde i spaltebedet. Den hvide har de ikke rørt, sikkert fordi den står tæt på stuehuset.


En slags engkarse/ cardamine quinquefolia - den skal man nyde lige nu, mens den blomstrer, for til sommer er den visnet ned.

Det er ikke kun blomster, der fanger blikket. Tag nu bare de nye skud i denne bregne. de er da fantastiske. Vi danskere har ikke et specielt navn til dem; men på engelsk kaldes de croziers = biskopstave og fiddleheads, hvis man plukker dem for at spise. (Der vågnede den pensionerede engelsklærer lige op til dåd for en kort bemærkning, undskyld!)



Stjernemagnoliaen op mod en mørkeblå aprilhimmel er efterhånden blevet et standardmotiv på bloggen i april. Desværre er vejret gråt og overskyet i dag, så træet kommer ikke helt til sin ret.

Kommentarer

  1. Ja generelt er vejret gråt og overskyet, stormende eller regnfyldt, hvor vi savner solen. Hyggeligt at den pensionerede engelsklærer lige vågnede op :) Cardamine har jeg fra Anne, den er kun lille, så jeg skal passe på ikke at træde på den. Camelliaen er et hit, min klarer sig også fint, men den er ikke så stor som din. Jeg tror desværre, det er små snegleunger, de er slemme mod narcisserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hold op, hvor vi savner solen. Vores cardamine står inde midt i et bed, så den kommer jeg ikke til at træde på. Kameliaen er nok omkring 20 år gammel. Det er utroligt, så fint den klarer at være plantet ud I haven. Den blev efterhånden for stor til at blive flyttet ud og ind af drivhuset om vinteren. Måske bliver vi nødt til at gøre det samme med den gule.

      Slet
  2. Oh, jeg har skrevet det før, men igen: den er bare så flot den camellia..
    Akebia er sød og den dufter. Min er dog ikke så langt fremme endnu.
    Jo det må være sneglebæster der huserer. De sidste to-tre aftener har jeg været ude og hapset bittesmå snegle der sad og hyggede sig oppe i hovederne i narcisserne. Mindst en 100 stk hver aften er der taget. Det må da svinde i bæsterne engang.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Akebia har mange plusser, men dens voldsomme vækst er nu også et minus. Søren går også rundt og jagter snegle. Det er irriterende tidligt, at vi skal i gang med den sportsgren. Der er noget primadonna over kameliaen. Den står jo omme I skovhaven, så når vi går igennem den øverste bue i bøgehækken, står den pludselig foran os i al sin magt og vælde.

      Slet
  3. Dine camellia er bare helt fantastiske! Nydelig mørk rødfarge på den store. Din hage er som et eventyr, eller en stor godtepose! 😊 Hos deg er det noe for enhver smak.
    Har du noe navn på den fylte primula?
    Det er da godt at den pensjonerte engelsklærer våknet! Det er bare å komme med flere engelske hageuttrykk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er fælles om vores fascination af kamelier 😁 Godtepose er et fortrinligt udtryk for vores forårshaver. De rummer så meget lækkert, som vi har gået og savnet i vinterens løb. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at nævne de engelske gloser, for de passer så utroligt godt på bregneskuddene. Primulaen hedder Lilian Harvey.

      Slet
  4. Hej Marie,
    Dejligt med skønne forårs billeder fra din vidunderlige have, du har altid så mange spændende ting at vise frem. Kan se jeg ikke er den eneste som døjer med at snegle spiser mine stauder, øv!, jeg synes det er meget tidligt i år.
    Hvordan går det med armene? Er du klar til have arbejde? Har gødet mine rhodoer, fik dem talt til 843, det er mange at komme igennem, men der er gang i blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Dorte. Ja, det bliver et hårdt haveår, hvis vi skal bekæmpe snegle fra nu af. Det går fint fremad med mine arme, og jeg får ros af fysioterapeuten. Mit største problem lige nu er gigt I hænderne, især højre tommeltot. Den blev sikkert overbelastet , da jeg havde højre håndled i gips og heller ikke kunne bruge venstre arm. Derfor holder jeg lidt igen med havearbejdet. I guder hvor har du mange rhododendron - så jamrer du sikkert ikke lige så meget over al regnvejret som os andre.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Din trädgård bjuder på nya läckerbitar med varje inlägg. Vacker Hundtandslilja och pionen är riktigt fin. Jag måste rensa upp i rabatten med mina backsippor, de är så fina då de kommer upp iklädda sina lurviga pälsar. De har nog inte kommit så långt att de blommar. Rensade runt min Stjärnmagnolia idag, men den ser ut som en miniatyr jämfört med ditt stora träd. Fantastiskt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ta, Marika. Jeg har også bemærket, at kobjælden er lidt besværlig at rense for gammelt løv. Man er nødt til at bruge en saks for ikke at øve vold mod planten. Vores stjernemagnolia har vi haft i 40 år og er det første træ, vi overhovedet købte til haven.

      Slet
  6. Ja, din have er da stukket af for alvor, og det er så smukt med kamelia der slænger sig hid og did, og anbringer sig dekorativt og tilsyneladende helt skødesløst - som katte faktisk...
    Der er altid mange blomstrende sager jeg slet ikke kender, men det er dejligt at kunne nyde dem her på dine fine billeder, som nu den fine lille blå vårblomst, eller kobjælden der har fået fred. Her er der vist også gået snegle i påskeliljerne, navnlig dem der står i højt ukrudt i kanten af haven.
    Jeg synes din magnolie (det traditionsrige forårsbillede:) gør sig fint foran bøgehækken, og af til er hvide blomster faktisk næsten finere i gråvejr end stærk sol.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den kamelia gør, som den selv vil, og det skal jeg ikke lave om på. Vi er vel tilbøjelige til at være traditionelle i vores plantevalg, og så bliver planteskolerne udvalg jo også derefter. Jeg kan bare rigtig godt lide variation og at prøve noget nyt, og det kan Søren heldigvis også. Du har nok ret i, at lyset kan være helt specielt på en gråvejrsdag, mens solskin kan virke for skarpt.

      Slet
  7. Sikke mange flotte blomster i din have lige nu. Jeg giver dig ret i at kamelias mørke løv er en fantastisk kontrast til alt det forårsgrønne, der ellers præger haven. Hundetanden er så yndig som den svæver over jorden. Jeg har også set nogle spiste blomster men har ikke set en eneste snegl. Jeg skal måske på aftenjagt. Din magnolien (og omgivelserne) ser rigtig godt ud uanset vejret.

    SvarSlet
  8. Tak for kommentaren, Sydney. Vi har aldrig haft så mange småsnegle så tidligt. Deres gnav er så deprimerende at se på, og udsigten til evindelig sneglejagt er virkelig deprimerende.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.

plantetid