mere oktoberstemning



Hjertetræet har førertrøjen på her i haven, når det handler om efterårsløv. Mens de fleste andre træer og buske først lige er begyndt at få efterårsfarver, er hjertetræet nu godt i gang med at smide bladene. Når den er færdig med det, skal vi selvfølgelig have ryddet op, men indtil videre nyder vi egentlig  synet af det gyldne tæppe på fliser og gange og de spredte blade, der har lagt sig på naboplanterne.








Måske er det lidt svært at se, men det næste billede viser faktisk en nydelig efterårsblomstrende staude.  Det er en japansk staude, som jeg for et par år siden købte hos Thyboesminde. Etiketten siger chenolopsis Japan Beauty, et navn, som dog ikke figurerer ret mange steder på internettet. Dens lange, mørke ranker er ganske stive og hænger graciøst ud over kanten af græsplænen. Jeg må finde en placering til den med en mørk baggrund, så staudens blomster og vækstform vil komme mere til deres ret.


En anden efterårsblomstrende staude her i haven er impatiens omeiana ice storm. 
Den står yderst i staudebedet i et hjørne op til græsplænen og en pikstensbelægning, hvor den fungerer fint som bunddække. De gule blomster er dekorative og ret specielle; hvis man har springbalsamin i haven, kan man sikkert sagtens se slægtskabet.


Anemone Pradesh er ikke efterårsblomstrende som de foregående to stauder, men blomstrer spredt henover hele sæsonen.


Søren syntes, vi skulle forsøge os med halloween græskar i år, og det har været en pæn succes, selvom vi uden tvivl ikke kan være med i konkurrencen om landets største græskar.

Kommentarer

  1. Jeg holder meget af et helt almindeligt typisk dansk efterår, herunder blade på jorden, og inden jeg læste noget, faldt jeg helt i staver over det første billede. Hvor er det smukt, når jorden bliver dækket af farve.
    I en helt anden liga er Japan Beauty - hvor elegant...
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det på præcis samme måde med efteråret. Man får sådan en lun fornemmelse, når man går rundt omgivet af sådan et lag blade. Det glæder mig, at du har kunnet se Japan Beautys elegance, for den er forbistret vanskelig at fotografere.

      Slet
  2. Jeg har set frem til at se efterårsfarver fra jeres have, jeg ved fra havebladet, hvor flot der er. Mit hjertetræ eller mine hjertetræer har desværre ikke så flot løv, heldigvis er der andet, som har det. Bærmisplen er jo altid smuk både forår og efterår. Jeg har ikke springbalsamin, men et andet sted, hvor vi har boet, var hele gårdspladsen dækket af dem, så jeg kan godt se ligheden. Jeg håber også, at vi får din Stewartia at se, den er fantastisk.

    SvarSlet
  3. Efterårsfarverne lader lidt vente på sig i år, synes jeg. Hvis vi er rigtigt uheldige, når bladene at blæse ned og væk, inden de når at blive rigtigt flotte, så man skal være klar med kameraet med det samme, når farverne er der.

    SvarSlet
  4. Jeg elsker når bladene lægger sig. Dog bliver de revet fra græsset og gange, og puttet ind i bedene der luner de, og ser osse godt ud. Vores hjertetræ går i efterårshumør allerede i august. jeg tænker det er tørken. Men det er ikke helt så hyggeligt med tørre blade på gangene i august som nu.
    Den ser fin og elegant ud den Japan Beauty. dejligt med efterårsblomstrende stauder.
    Hæ, skal du i gang med at skære græskarhovder til halloween? Men de er nu osse flotte bare sådan i flok.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan bruger jeg også bladene, men håber, der kommer noget blæsevejr, som kan sende mange af dem ud på de omkringliggende marker. Ellers ender det med, at jeg bliver nødt til at fjerne mange af bladene fra bedene til foråret, og det synes jeg ikke, der er meget sjov ved. Græskarrene har Søren planer om at køre hen til landevejen med et gratisskilt.

      Slet
  5. Hjertetreet er fint hele sesongen, men det er ekstra flott nå om høsten. Det er en imponerende avling av gresskar dere har fått frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt. Hjertetræet er et godt bud på et allround træ. Halvdelen af græskarrene voksede på komposten, og jeg må tilstå, at det er rart endelig at have fri råderet over komposten igen.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Ser helt fantastiskt ut i höstträdgården, med mycket fint som blommar. En härlig samling med pumpor.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marika. Vejret har været gunstigt for havesysler og for at kunne nyde det smukke efterår.

      Slet
  7. Din have er så smuk i løvfaldet. Jeg vil sandelig også lade oprydningen vente og nyde synet et stykke tid. Japan Beauty er utrolig fin, men det må være svært at placere den hvor den rigtig kan nydes. Jeg er bange for at den vil forsvinde lidt i min have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Sydney. Du har fuldstændig ret i, at Japan Beauty let kan forsvinde lidt i sine omgivelser, så jeg må tænke mig godt om, når jeg skal flytte den.

      Slet
  8. Træer i efterårsfarver er smukke. Men bladene er fuldt ud lige så smukke, når de ligger på jorden.
    Jeg kan godt lide det sidste billede. Det virker så hyggeligt med græsstien der går ned til den lille hytte. Til højre for stien (efter drivhuset) vokser nogle lysegrønne buske eller stauder. Hvad er det for buske, de er så smukke sammen med det grønne græs?

    hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna. Jeg synes også selv, der er sådan en hyggelig efterårsstemning over det sidste billede. Den lysegrønne hæk er en ambrahæk. Vi startede med en enkelt plante købt på et åbenhave arrangement, og siden har jeg delt planten og lavet stiklinger i flere omgange. Det er så lækkert at lade hånden glide igennem hækken, dels på grund af den bløde fornemmelse og dels på grund af duften.

      Slet
  9. Jeg holder meget af det gyldne drys overalt, og elsker at trave i knitrende blade i skoven. Dine hjerteblade giver et poetisk udtryk og de første billeder er bare smukke. Bladene gør god gavn i bedene når de er klasket sammen og blevet våde, og på faste belægninger fjerner jeg dem, men ellers er blade egentlig bare en del af det almindelige kredsløb.
    Fine små stauder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Bladene gør god gavn i bedene, ja, men bliver laget for tykt, ender man med at skulle fjerne det igen til foråret, i hvert fald når man har lagt løg i bedene. Nu får vi først se, hvor meget der lbæser væk.

      Slet
  10. Ih, hvor er det smukt, det hele :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?