Klædt i hvidt

 

Det er fascinerende at følge, hvordan de forskellige farver afløser hinanden i haven i løbet af vinteren og foråret. Vi starter i hvidt med vintergækkerne; så følger de små, blå løgplanter og de gule narcisser, og her i april er farvespektret med et blevet meget mere varieret, og pink og orange blander sig mere og mere. Alligevel slog det mig forleden, at hvidt har haft en form for renæssance, og nogle af de hvide blomster har så kort et liv, at man virkelig skal være hurtigt ude for at nå at tage et billede. I dagens indlæg er det kun dem, der er blevet plads til. Nogle af dem har kun ganske få blomsterstilke, andre danner store grupper, og atter andre fylder store flader.

Epimedium Wudang Star



   Dicentra cucullaria                                                                 bergenia Bressingham White


Skeletblomst/diphylleia grayi



Hvidblomme/ Leucojum aestivum

Trillium albidum


Iberis/ snepude/ sløjfeblomst


Rudeanemone/anemonella thalictroides double white

Til sidst nogle forskellige skovanemoner.
NB! Hvor var det dog koldt at tage billeder i dag. Blæsten gik gennem marv og ben.



Kommentarer

  1. Så mange flotte hvite blomster du har, Marie! Jeg er veldig glad i hvite blomster, de passer så godt til andre blomster også. Det er så kaldt ute her også, og det går nesten ikke an å være ute uten å være kledd for vintervær.

    SvarSlet
  2. Det var nemlig det, der gik op for mig selv. Jeg fandt også vinterfrakken frem, da jeg skulle ud.

    SvarSlet
  3. ja, jeg fortrød osse at det var forårsjakken jeg cyklede med og ikke vinterjakken, brr.
    Skønne hvide blomster du har fanget. Nogle af anemonerne er vist mere sjove end kønne, hihi.
    Jeg opdagede i dag, at min hvidblomme blomstrer. Den overrasker mig næsten hvert år. Eller osse gemmer den sig mellem alt det andet og viser først sine yndigheder når blomsterne er helt klar.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, hvor har det været koldt! Smag og behag osv. gælder nok også anemoner. Hvidblomme er fin fin, synes jeg, og nem at passe ind fordi væksten er så opret.

      Slet
  4. Ja enig det er frygtelig koldt i dag, her var der 3 grader i morges, og så den vind, jeg har taget mange billeder. Per og jeg var på tur. Jeg kan se, at Iberis blomstrer nu, godt jeg kan glæde mig over den hos dig. Hvidblommen købte jeg på løgmarked, den er også sød. Det var nu hovedsageligt påskeliljer jeg købte der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her til morgen er det desværre stadigvæk koldt. Hvidblomme har vi efterhånden flere steder i smågrupper, og det pynter I alt det grønne. Iberis pynter også. Den var en del år om at komme I omdrejninger, men nu er den nydelig.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Det är kallt hos oss också, gick en runda i trädgården precis men det kändes inte skönt. Solen skiner så det borde vara lite varmare. Har tittar efter växter i mina rabatter, och det ser ut att finnas en hel del. Har inte rensat bort alla löv ännu men det får vara till en varmare dag. Det finns många fina hos dig, vitt är vackert ser så fräscht ut ihop med grönt. Riktigt vackra anemoner, här börjar de blåa och röda se ut som att de har blommat klart och nu blir det de gulas tur. Det är bra att inte alla slår ut samtidigt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, at du ikke har fjernet alle bladene endnu, for det har jeg heller ikke, og måske lader jeg de sidste blive liggende. Det er klart det letteste og er vel også en form for jordforbedring.

      Slet
  6. Ja, kulden er slem lige nu, og jeg var lige ved at begynde at strikke trøjer til nogle små lam, der stod og skuttede sig på marken med krum ryg. Gys!
    Men dine planter ser ikke ud til at bekymre sig og nu vælter det jo frem af jorden! Dejlige billeder, selvom jeg lige først frygtede du havde fået sne (overskriften!) Utroligt så fint og frodigt det er hos dig, og med et utal af smukke hvide blomster! De skal nydes her og nu, for fra nu af går det rigtig hurtigt, så det er godt du trodsede vinden og fik alle de gode billeder i kassen. Disse tæpper af blomstrende skønheder på denne årstid føles som en gave, og hvor har du fanget vibeæg fint med en antydning af skaktern i det hvide. Raffineret!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, planterne ser ikke ud til at blive generet af kulden. Det er kun os mennesker. De hvide tæpper er da en gave, men allerbedst tager de sig ud i skovbunden. Vibeæg er virkelig fotogene, hvad enten de er hvide eller mørke.

      Slet
  7. Heldigvis er den barske vind løjet af og det føles lidt lunere i dag. Smukke billeder af smukke blomster! Du har måske ret i at hvid er blevet mere populær i haverne. Jeg synes i hvert fald at hvid giver en flot kontrast til alle de nye grønne farver. Jeg forsøgte med Bergenia Bressingham White i min have men de trivedes ikke og forsvandt efter et par år. Et nyt forsøg måske? Sikke mange forskellige skovanemoner. Tak fordi du kravlede rundt for at vise os de skønheder. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Med renæssance mente jeg nu, at der efter vintergækkerne har været en pause for hvide blomsters vedkommende, men det er måske heller ikke helt rigtigt. Bergenia er heller ikke helt lette for mig, men nogle af dem har sådan nogle fine blomster, synes jeg.

      Slet
  8. Jeg har aldrig før hørt om skeletblomsten. Gad vide, hvorfor den smukke blomst bærer det navn.
    Jeg elsker hvide blomster, og navnlig om foråret holder jeg af dem, fordi de passer så godt til buske og træers lysegrønne løv. Den hvide Bergenia er virkelig smuk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bergeniaen er fin, men det er en staude, jeg har lidt problemer med at få til at trives, så den er ikke så fint et bunddække, som jeg havde håbet på Skeletblomsten har fået sit specielle navn, fordi blomsterne bliver gennemsigtige i regnvejr.

      Slet
  9. Jeg har en svaghed for alle de hvide planter. De lyser op og er meget nemmere at få øje på end de violette og lyserøde.
    Du har så mange fine og jeg må notere flere af dem især rudeanemone og epimedium.
    Igen idag er det vidst koldt, jeg ser på genboens flag at det blæser fra øst.
    Hilsen Lisbeth (countryliv)

    SvarSlet
  10. pg auto เครดิต ฟรี แจกจริงกดรับ เครดิต ฟรี pg slot ได้ด้วยตัวเอง ชื่นชอบคิดโปรโมชั่นดีๆมาเพื่อลูกค้าที่น่ารักน่าชังของเราเสมอ แต่บทนี้เราจะมากมายล่าวถึงประเด็นการแจกเครดิตฟรีแบบไม่ต้องฝากเลย

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En våd og kold rundtur.

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Aprilblomstring

plantetid