Vores smukkeste rose kalder Søren Constance Spry,  og mens den blomstrer, kan jeg kun  give ham ret. Efter blomstringen bliver de gamle blade dog grimme, og busken skal trimmes, hvis den ikke skal vælte ud over alle bredder.
En anden kæmpe er pileurten herunder. Jeg holder fast i dens oprindelige navn, nemlig persicaria polymorpha Johanniswolke. Selvom den ikke er invasiv, gør dens størrelse, at den ikke kan placeres hvorsomhelst. Efter blomstringen får aksene en nydelig rød nuance.

Buskmynte er også en kraftig plante, hvis farve udvikler sig fra lime til grønt.

Når man har snegle i haven, er hosta en blandet fornøjelse, og jeg ser næsten kun hullerne fra deres hærgen.  Disse små hosta har sneglene dog ikke opdaget endnu.

Gøgeurt er en plante, som efterhånden stortrives her i haven. Plettet gøgeurt har blomstret i 4 uger, og nu er en stor gruppe af en krydsning sprunget ud.  Det aflange bed, hvor de står, er nok mit yndlingsbed på denne tid af året. Tidligere har det været fyldt med hundetand. Det betyder dog, at der ikke er meget tilbage over jorden, når orkideerne er afblomstret.



Clematis Arabella er ikke slyngende, men gør sig alligevel godt i et lavt stativ.

Fujimusume hedder den næste klematis. Jeg har googlet mig til, at det besværlige navn henviser til en klassisk japansk dans. Den står nok for skyggefuldt til at storblomstre, men jeg har dårlige erfaringer med at flytte klematis.

Moonglow hedder den næste.

Martagonliljer sammen med Our Last Summer, stjernelilje/zigadenus og en gul berberis. I morgen kommer familien på besøg. De er allesammen haveglade mennesker,  så vi håber ikke, prognoserne om 18mm regn kommer til at holde stik.

Kommentarer

  1. Din Constance Spry er helt nydelig. Min har nesten dødd, men nå ser det ut som det er liv i den likevel. Flotte clematis som blomstrer hos deg nå. Arabella må ha noe å klatre i ja, men et stativ gjør nytten. Her melder de 17 mm i morgen, og regn omtrent hver dag fremover. Det er så kjedelig, men vi får dessverre ikke gjort noe med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man tilgiver rosen, at den ikke genblomstrer, når dens blomstring er så flot. I dag finregner det konstant. Vi får se, hvad morgendagen bringer.

      Slet
  2. Alt ser ud til at være parat til familiebesøg og havevandring, så lad os håbe det ikke regner hele dagen! Det er fine farver og sammensætninger du viser - som altid - og det er vel ok at have områder i så stor en have, der 'kun' leverer et højdepunkt på året:-) Tænk at have så mange orkidéer der bare trives... Pileurten er fantastisk og selvfølgelig rosen der er på toppen nu!
    Jeg er begyndt at interessere mig lidt for de store gamle stauder og pileurt er da bestemt en god mulighed. Når bare de ikke vælter, men kan holde sig oprejst.

    God fornøjelse med dagen!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi når i hvert fald ikke mere i haven, så flere steder har vi et nydeligt bunddække af små ahorntræer. Efterhånden synes vi, at haven er rigeligt stor, men du har jo ret i, at vi har plads nok til at opfylde alle vores ønsker. Denne pileurt vælter ikke, ligesom nogle af de spinklere pileurter kan gøre.

      Slet
  3. Ja det ville være synd, hvis det blev regnvejr, her skal der nu kun komme 10 mm, vi får se.
    Søren har ret, det må være havens smukkeste rose nu. Flotte gøgeurt du har. God familiesammenkomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak. Søren tror, vi slipper for regnen, mens jeg er mere pessimistisk. Vi andre er trætte af det kølige vejr, men gøgeurterne ser ud til at trives med det.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Så mycket fint, rosen är alldeles underbar. Min buskros blommade över på ett litet kick. Härliga klematis, gillar stödet som en gärdsgård, det ser mycket trevligt ut. Vackra bilder.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Constance Spry blomstrer ekstra længe i år, synes jeg, sikkert fordi vi er inde i en kølig periode. Min egen favoritblomst tror jeg er den japanske klematis pga dens specielle blå farve.

      Slet
  5. Den er flot den pileurt. Det ligner en stor busk.
    De er søde de små hosta. Jeg har osse fundet et par små, der står i potter. Ellers ser man dem ikke. Men jeg har faktisk de fleste af mine hosta i potter. Der kan de være lidt beskyttet fra snegle. Bortset fra de store grove, dem planter jeg ud når de har nået skelsår og alder. De bliver ikke spist så voldsomt som de bløde.
    Den er flot gøgeurten. Sikke en farve.
    Her har vejret blevet rigtig flot i løbet af dagen. Jeg håber det forsætter i morgen. Vi trænger til noget lunt vejr.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Kjeld Slot undrede sig på et tidspunkt over, at pileurten ikke ses ret meget i haverne, men den kræver jo noget albuerum. Egentlig foretrækker jeg de kæmpestore og de bittesmå hostaer, og helt ærligt er jeg ikke vild med store partier med forskellige hostaer blandet sammen. Dels bliver bladformerne ensformige, og dels bliver de mange mønstre til en værre rodebutik.

      Slet
  6. Hej Marie,
    Selvfølgelig bliver vejret flot i morgen! Og rosen Constance Spry er i særklasse. Det er imponerende så flot i formår at holde den store have, og som sædvanlig viser du masser at for mig ukendte planter især de clematisser du har.
    Rigtig hjertelig tillykke med fødselsdagen i morgen, jeg har skrevet det i min kalender, håber I må få en god dag og nyde haven sammen med jeres gæster.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tænk st Constance Spry var den første rose fra David Austins hånd. Det var godt gået. Tak for komplimenten, Dorte. De sidste dage har vi just heller ikke ligget på den lade side. Vi krydser fingre for et vejr i morgen, der er gunstigt for det sociale samvær.

      Slet
  7. Jeg håber, du havde en hyggelig dag med familien, og at vejret var så nogenlunde. Vi kørte til Nordfyn i det vildeste regnvejr, men derfor behøver det jo ikke at have regnet hos jer.
    Det er en meget dekorativ sammenplantning med de små hostaer. De står så fint i krukken med den mosbegroede kant. Jeg kan ikke rigtig se, om det er en granitkrukke?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev en hyggelig dag, ja, selvom vi fik 10mm regn. Krukken er en, Søren har lavet i cement ved hjælp af en murerbalje.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

violfrøstjerner

plantetid

Tid for kornel og hyld m.m.

Naaaa, det blev nu ikke til meget regn.