Den er god nok -


når de nøgne jomfruer begynder at blomstre, er det ved at være efterår, og de visne blade har da også allerede længe raslet, når man bevæger sig rundt på stier og gange.


Det er også et tegn på, at vi er ret langt henne på havesæsonen , når lungeurten Diane Clare og geranium Margaret Wilson står med friske nye blade som kontrast til alt det, der begynder at visne ned.
PS ! Lige et surt opstød: Det irriterer mig egentlig,  når planter får navn efter alle mulige berømtheder. Jeg ville langt foretrække et tilnavn, der beskriver noget ved planten.

De næste mange billeder stammer allesammen fra sensommerbedet, og det første billede skal minde Søren og mig om, at vi i år har haft besøg af lige så mange admiralsommerfugle som kålsommerfugle, og det har vi aldrig oplevet før.

På denne tid af året er det især græsser, kvæsurt og pileurt, der dominerer i bedet.





Hvis jeg var en meter højere, ville jeg kunne se de næste tre motiver uden at skulle have hjælp af en trappestige.



Hvis dahlierne lykkes, giver de en masse farve til haven i sensommeren og efteråret, og Myrtle's Folly står et læfyldt og solrigt sted, hvor dens store blomsterhoveder rigtig kommer til deres ret ikke mindst set i modlys. Blomsten minder mig hver gang, jeg ser den, om diverse solsymboler.

Kommentarer

  1. Jeg tror nu ikke, det ville klæde dig at være en meter højere. Det var også admiraler, der fløj rundt i solhattene i Nonnebo. Jeg er enig i det med navnene, men dem, der navngiver har nok ikke så meget fantasi :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, ved jorden at blive, det passer mig bedst 🙂 Rosenproducenterne er storslem, hvad brugen af personnavne angår. Der synes jeg tværtimod, at Pirouette er utroligt velvalgt. Det navn beskriver blomsten helt perfekt.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Det är vackert med Pilörten som svävar upp i luften. Tror inte att jag sett en endaste Amiral i år, det har varit lika dåligt med Påfågelsöga , de brukar tillsammans med Nässelfjärilen vara de vanligaste fjärilarna. I år har jag nog sett fler Kålfjärilar och Citronfjärilar, men inte många.
    Din Dahlia är riktigt vacker.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er flere bloggere, der har givet udtryk for, at de har set usædvanligt få sommerfugle i år. Det er så ærgerligt, for de hører uløseligt sammen med sensommerens blomster og frugter, og biodiversiteten ønsker vi jo ikke at se blive forringet.

      Slet
  3. Så flotte sensommerbede. De ser da ikke tørke plaget ud. Men I har vist osse fået noget mere regn end os.
    Vi har osse ret mange sommerfugle i især de nedfaldne blommer. Men næsten ingen hvepse i år. Dem kan vi nu godt undvære.
    Ja, den ligne faktisk en sol skive den dahlia. Jeg har gladiolus i år. Det er ikke sidste gang jeg har dem. De er fantastiske, og sneglene har indtil nu ikke rørt dem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, tørke kender vi ikke til i år. Faktisk var mejetærskeren tæt på at køre fast på marken over for vores vej. Vores nedfaldsblommer har også svirret med sommerfugle. Jeg købte en håndfuld gladiolus i elvte time og satte dem I en krukke, men jeg er bange for, at de ikke når at blomstre.

      Slet
  4. Jeg er helt enig med deg i at rosenavn har det gått sport i å ha de flotteste navn. Engelske roser er oppkalt etter kongelige personer, berømtheter, forfattere og lite som forteller noe om rosen. Det er et nydelig bilde du har tatt av admiralsommerfuglene! Jeg tror at alle sommerfuglene her har reist herfra på grunn av det elendige været i sommer. Det er ingen å se noe sted rundt her. Fantastisk dahlia!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det virker især overvældende med rosennavnene, ja, og der produceres jo hele tiden et hav af nye roser. Det er ærgerligt, at sommerfuglene allerede nu har forladt jeres have. Der er ellers masser af blomster, de kunne have glæde af at besøge.

      Slet
  5. Oh-la-la! Sensommerbedet i al sin pragt! Dejlige billeder Marie! Jeg kan godt se det ville være rart med en meter mere i højden når der skal fotograferes, men ellers ville jeg nok betakke mig. Du må nyde planternes højde på afstand eller inde midt i 'junglen'. Her ser jeg ned på mit græsbed fra huset, og det er egentlig ikke så tosset. Kvæsurt har bredt sig overalt i kolonien så jeg overvejer om pileurt kunne være bedre i det nye bed - hvis der skulle opstå et hul:-) Det er smukke planter hver især... Trods de enorme stauder er der en dejlig lethed over hele bedet.
    Admiralerne boltrer sig i nedfalds-mirabeller her, og de er så flotte lige nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sensommembedet er ret jungleagtig for tiden, og det er helt fint for os. Altså min erfaring siger, at det er hip som hap, om man bruger kvæsurt eller pileurt i et bed. De breder sig begge to. Dog vil jeg fremhæve Blackthorn, som er en høj kvæsurt, der hverken vælter eller breder sig uhæmmet. Nu jeg er i gang, vil jeg også lige fremhæve veronicastrum, hvor man sagtens kan finde nogle varianter, som man kan styre.

      Slet
  6. Oi! Er det allerede tid for nøgne jomfruer? Det går så fort. Riktig frodig i din hage.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det, ja.vi har haft en fin sommer, hvad regn angår, og det kan godt ses på tilvækst og frodighed.

      Slet
  7. Dit sensommerbed ser fantastisk ud. Man kan slet ikke tænke "efterår" med alle de farver og blomster. Det er bare så smart at forlænge havesæsonen på den måde. Der må også være mange flotte frøstande i efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et sjovt bed at have i haven i al sin magt og vælde. Forleden klippede jeg nogle frøstande i en kæmpeærenpris af, fordi de var så tunge, at de lå henover naboplanterne ogtruede med at vælte dem, men der er masser tilbage.

      Slet
  8. Sensommerbedet ser virkelig flot ud. Billedet under admiralsommerfuglene er helt eventyrligt med stor frodighed og smukke bladformer. Jeg spekulerer på, hvad det er for en blå blomst, der ses nederst i billedet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Elna. Den blå staude er en bjerg/hedemynte med tilnavnet blue cloud.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

Hvad sker der i september?