Septemberfornemmelser



På en gråvejrsdag som i dag kan man rigtigt fornemme den blødhed, der kendetegner lyset og planternes farver i september. Blomstringen er mere spredt, og de glødende løvfarver har vi endnu til gode.


Stormhat/aconitum har ikke været den sædvanlige succes i år. Et par stykker voksede sig abnormt høje, og andres blomstring var ikke imponerende, men nu blomstrer oktoberstormhatten, og den er præcis lige så fin, som den plejer at være. De klatrende stormhatte har også været i gang, og nu skal jeg huske at indsamle deres frø, for deres levetid er ikke lang.

Clematis viorna har blomstret hele sommeren. Fordi jeg ikke har sørget for at binde den op, ligger den nærmest som en fodpose omkring sit stativ, og derfor lægger man ikke ret meget mærke til de små klokker.


Salvie i alle udformninger er blandt mine favoritplanter, nok især fordi deres mættede farver falder lige i min smag. I år har vi en ny variant, som hedder salvia rockin fuchsia. Den er i familie med den store Amistad og som den ikke fuldt hårdfør. Derimod er den fremelsket til at have en mere kompakt  vækstform, så den er lettere at indpasse I et bed.

Bampton bliver kønnest her på matriklen,  når den finder et egnet sted at så sig selv.

Nachtvlinder skal overvintre frostfrit.

Månestråle/ kirengeshoma er blevet enormt stor, så stor, at jeg undrer mig over, hvorfor vi ikke for længst har gjort noget ved det.

 Adagio er et lækkert, lavtvoksende elefantgræs.

Jeg slutter af med to billeder med dekorative bær. Druemunken actaea pachypoda misty blue har små hvide kugler, som har givet den tilnavnet doll's eyes på engelsk, og blomsterkornellen China Girl er fyldt med sine jordbærlignende frugter.


Kommentarer

  1. Jeg blir alltid så imponert over alt det forskjellige du har i hagen. De klatrende stormhattene er så fine. Det er en søt clematis du har der. Din kirengeshoma er jo gigantisk!

    SvarSlet
  2. Der skal helst altid være et eller andet spændende eller interessant at forholde sig til uanset årstiden. Så er det sjovest at have en have.

    SvarSlet
  3. Ja jeg skal love for, at den er fyldt med frugter, det ser godt ud. Månestrålen er stor og flot, den har jeg altid misundt jer, jeg kunne ikke få dem i gang på Samsø, nu vil jeg ikke prøve mere. Bampton havde jeg med fra Samsø, ja den sår sig villigt, men fin er den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sommetider kan jeg forundres over, hvor kræsne planter kan være. Månestråle befinder sig godt på vores lerjord, men bampton bliver en underlig, slasket størrelse, medmindre den finder en sandet plet at så sig selv i.

      Slet
  4. Orv en flot Månestråle.. Jeg kan lige akkurat holde liv i min. Dvs i år er den faktisk finere end normalt pga. det våde forår.
    Både i går og i dag har det været det flotteste vejr her. Vi sad faktisk ude og drak kaffe og måtte smide trøjen. Men duggen ligger længe om formiddagen.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, vi er tilbage ved noget rigtig fint vejr, og det er udmærket, at temperaturen er kommet nogle grader ned.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Igen en fin samling av vackra växter. Blev överraskad av den röda Anemonen, trodde nog att det bara finns vita och rosa. Så fin ihop med Salvian och gräset. Elefantgräset Adagio är riktigt fin. Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Jeg blev også overrasket, da jeg første gang så den røde høstanemone; men når jeg googler, kan jeg se, at der findes 2-3 forskellige, som ligner hinanden meget. Adagio er både køn og meget anvendelig.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

Hvad sker der i september?

Den er god nok -