eufeutræer

Efeu er en dejlig, men også særdeles livskraftig plante. Når man lader den gro op ad en stamme, ligner det på afstand et spændende stedsegrønt træ.


Men når man kommer tættere på, bliver det tydeligt, at det grønne er en voksen efeu.


Et andet sted er det ikke en voksen efeu, der klatrer op i et udgået elmetræ; men til gengæld deler den pladsen med en klatrehortensia, hvilket giver forskellige udtryk alt efter årstiden. Om foråret dominerer hortensiaens blomster.


I vinterhalvåret ser man en grøn søjle omkranset af gyldenbrunt filigran.


Når man går tæt på, bliver det tydeligt, at hortensiaen står med store, svulmende knopper.


Man kan også tydeligt se hortensiaens stamme, der slanger sig op gennem det grønne efeu.



Kommentarer

  1. Ja de kan noget de efeu. Det ser flot ud med klatrehortensiaen op af et træ. Min gror op ad et stakit. Jeg har en efeu, der gror op i en Bornholsk Røn. Den tager godt ved nu, man skal holde øje med den. Jeg har rhododendron lige ved siden af.
    Tak for dit svar om træpæoner, min nykøbte er en suffructicosa Si he lian.
    Bedste hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Den ser ud som et godt valg - jeg kunne ikke lade være med lige at google den; men du skal nok være heldig, hvis den blomstrer det første år. Desuden varer det typisk et par år, før blomsterne bliver som på billederne. Marie

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed