træpæoner og vinterdække

Skal træpæoner vinterdækkes, eller er det ikke nødvendigt? 
Jeg har valgt en kompromisløsning, sådan at de mindste og nyeste bliver dækket med grangrene og de største og ældste må klare sig selv, måske med en fodpose af blade.

Den største og ældste træpæon, vi har, er den, der hedder delavayii.  Dens mørkerøde blomster er ret små, men spiller fint sammen med det mørke løv.Som man kan se, er der dog ikke meget pynt ved den i vinterhalvåret.
Jeg fornyer den i øvrigt jævnligt ved at fjerne de ældste grene ved jorden efter afblomstringen.





Den næste pæon, jeg vil beskrive, er en rockii hybrid med navnet xue lian. Den får de typiske, lækre rockii blomster i maj og står med sine dekorative frøstande i den kolde tid.





Det er sådan set for dårligt, at jeg ikke sår frøene; men jeg synes, der går alt for mange år, før frøplanterne begynder at blomstre.


En af dem, jeg har dækket, hedder shima nishiki. Når den er gammel nok, får den rød- og hvidstribede blomster; men indtil videre har blomsterne været knaldrøde. Desværre har jeg ingen billeder af dem. I dag syntes jeg, det så ud, som om den stod og frøs.


Nu håber jeg så, at den hygger sig inde bag grangrenene, og at alle de røde knopper bliver til stribede blomster til maj.


Vores sidst erhvervede træpæon hedder yachiyo  tsubaki  og er kun en pind; men den skyder godt allerede. Ifølge diverse beskrivelser skulle vintergrenene være smukt rosarøde; men måske skal planten etableres noget mere, før den kommer til at se sådan ud.


Også den er blevet pakket ind i grangrene. Det ser mere betryggende ud efter min mening.


Kommentarer

  1. Tak for indlæg om træpæoner. Har netop sendt bud efter min første, men ikke modtaget den endnu. Jeg er meget spændt. Blomstrer den ikke de første år efter plantning, det må du have erfaring i.
    Jeg kan godt lide din xue lian, men jeg synes træpæoner er noget dyre i anskaffelse.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg tror, chancerne er fifty fifty. Hvis det er en delavayii, tror jeg godt, du kan regne med blomster; men de mere forædlede typer vil nok gerne bruge en sæson på at opbygge rodnettet og komme i gang.Hilsen Marie.

    SvarSlet
  3. Skønne træpæoner du har:) jeg har selv lige bestilt hjem til næste år, har et par stykker i haven, de er dog ikke så store endnu:) Anne Gine

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed