langfredag

Påskeferien har indtil nu ikke levnet meget plads til havebloggen. Vi har tredoblet antallet af personer på matriklen, og så der andre aktiviteter, der falder mere for, såsom højtlæsning, gyngning og madlavning. Men i dag var jeg lige rundt en tur i haven i siestaen og startede i drivhuset, hvor camelliaen står i fuldt flor.

I drivhuset står der også nogle alpine planter og venter på at blive plantet ud i stenbedet. Det er bl.a. denne  lille dunede pil, salix reticulata


og en new zealandsk dværgclematis, som hedder marmoraria.


I haven er der rigtig flotte skud på træpæonen, paeonia delavayi.


Den dobbelte blodurt springer mere og mere ud, og senere kommer bladene. Den enkeltblomstrende nægter at folde sig ud, når solen ikke skinner.


Stor var min glæde, da jeg så disse blade. Det er nemlig helleborus torquatus, som er løvfældende og skyder sent på julerosesæsonen. Det er denne art, der har leveret den mørke farve til de mange mørke hybrider, man kan købe i dag.

Omme i halvmåmebedet er der en anden julerose, som opfører sig lidt underligt i år. Den har blomstret med blomster i normal størrelse, men ude i spidsen af stilken kommer der nu nogle miniblomster, som i grunden er ganske søde. Det har jeg aldrig set før.

P J Mezitt har ignoreret frosten og blomstrer fint. Den er god, fordi den blomstrer tidligt, er nem, og fordi bladene skifter farve i løbet af sæsonen. Lige nu er de mørke.

Kejserkronerne begynder at vise lidt farve. Jeg er ikke så vild med dem, da jeg næsten synes, hver enkelt stilk skal bindes op; men de er en af Sørens forårsfavoritter.

Til sidst et billede af orange tulipaner i krukke. Det er vist nok føørste gang, vi har den liljeblomstrende type. Der er noget elegant over deres vækst - tulipaner kan ellers godt være lidt stive og bastante som planter, selvom blomsterne er skønne.

Kommentarer

  1. Hvor er det mange fine planter, du viser i dag. Cameliaen er så flot, og uldpilen er også sød. Så vidt jeg kan se, er P.J. Mezit ikke sprunget ud endnu, så kan de godt klare frosten, men er de først sprunget ud, går det galt. Min Isolabella mistede desværre den skønne farve af frosten den anden nat.
    Fortsat god fornøjelse med børn og børnebørn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen.
      Jeg glemte også at dække cilpilense, så dens blomster ser sørgelige ud nu.

      Slet
  2. Det lyder som en hyggelig påske med familien :-)
    Det er spændende planter du viser. Mine Kejserkroner er også lige begyndt at vise farve. Jeg vil nu ikke undvære dem selvom de må bindes op, for de er dukket frem i haven af sig selv, og det må man jo påskønne, ikke? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert. De selvsåede ting placerer sig ofte helt perfekt i haven.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid