Constance Spry m.m.

CS har en ganske fantastisk blomstring, hvilket mange andre havebloggere også har givet udtryk for. Her kommer vores CS-træ, dvs rosen er forankret ved et udgået blommetræ. Den blomstrer jo kun én gang, så den skal besøges flere gange om dagen. Den blomstrer faktisk lige rigt på nord - og sydsiden.





Ferdinand Pichard er en anden rose, der nu er sprunget ud. Den er flerfarvet a la rosa mundi, men  remonterende, har en mere velformet blomst og bliver en mere elegant busk.



Clematis piluu blomstrer overdådigt i år. Tidligere har den været tilbøjelig til overvejende at danne enkelte blomster, men i år er de godt fyldte.


 Clematis viorna er derimod ikke så godt blomstrende, som den plejer. Vi voldflyttede den fra sin krukke  i foråret, hvilket har sat den meget tilbage.



 I år har vi held med mørkerød fredløs, lysimachia atropurpurea, som indgår i et samspil med mørkbladet hyld, rosa evelyn, løvet på en mørkbladet dahlia og en blågrå enebærbusk.


Salvia ostfriesland er en uundværlig staude, som her står sammen med rose reine victoria.

Her er den i staudebedet sammen med 2 X storkenæb, 2 X stjerneskærm, silkepæoner og lilla løvehale


Så opdagede jeg tilfældigvis blomster i rhapsody in blue i staudebedet.

Chokoladecosmos har vi hvert år, men har endnu ikke haft held med at overvintre den.


Primula vialii er en af de sidstblomstrende primulaer. Nogle synes, den er mere sjælden end køn; men jeg kan godt lide den. Desværre skal den sås jævnligt.


Mere sjælden end køn bliver også brugt om den grønne rose; men også den kan jeg godt lide, især når blomsterne får rustne nuancer i det grønne .

En blå lærkespore i skovhaven

Rosa alba maxima sprænger alle rammer.

Og stakkls lille Thomas blomstrer også, er hårdt angrebet af skoldkopper.



Kommentarer

  1. Du har vel nok et væld af blomster i din have. Din Constance Spry er da helt fortryllende.

    Din clematis viorna er jeg forelsket i - den må jeg have anskaffet mig :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Stakkels Thomas, det var synd, god bedring med ham.
    Constance Spry er virkelig smuk, den har jeg ikke. Derimod har jeg piluu, den blomstrer ikke endnu, rådyrene tog knopperne. Jeg har aldrig set den med dobbelte blomster, jeg venter spændt på at se, hvordan den ser ud i år.
    Jeg har heller ikke haft held med at overvintre chokoladeblomsten.

    SvarSlet
  3. Dit CS rosentræ er fantastisk, men stakkels lille Thomas... :o/
    Clematis viorna stødte jeg på i Holland og blev straks forelsket, desværre kunne jeg ikke finde den på de planteskoler hvor jeg spurgte, men så må jeg søge herhjemme.
    Et herligt kig i din skønne blomstrende have :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Viorna købte jeg hos clematisdanmark for 3-4 år siden

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid