st swithun

er en ægte slyngrose og har fundet ud af at udnytte Sørens stativ.

  Blomsten er sartrosa, bliver lidt løs i opbygningen og dufter fint af æbler


De pinkrosa engelske roser synes jeg kan være vanskelige at skelne fra hinanden; men Geoff Hamilton er kuglerund, de 2-4 første blomsterblade stikker lidt ud fra blomsten og er næsten hvide.


David Austin lovpriser dens sundhed; men sidste år så vores plante nu herrens ud, og i en periode med regnvejr springer blomsterne ikke ud.

Tradescant var fin i morgensolen i dag.

Shakespeare 2000 havde det også skidt sidste år, men trives godt i år. Mon ikke det er et godt rosenår for de roser, som overlevede den seneste frostperiode?


Storkenæb er skønne haveplanter, som der hele tiden fremelskes nye varianter af. Nogle gange synes jeg næsten, det er gammel vin på nye flasker, men faldt dog for sweet heidi i år.


Den fyldte hvide engstorkenæb er også lige startet på sin blomstring.Helt hvid er den jo ikke. Den havde jeg på min ønskeseddel i årevis.

Også denne stjerneskærm var på min ønskeseddel længe. Det er astrantia maxima, hvor de mest kendte er variationer af astrantia major. Maxima er gammelrosa, og dækbladene føles, som om de er lavet af et hårdt materiale. Stauden er supernem og breder sig stille og roligt.

I dag havde jeg hjælp i haven. Så går lugningen som en leg.

Til sidst styrax japonica i blomst



Kommentarer

  1. Dejligt med hjælp i haven fra sådan en lille størrelse.
    Smukke roser, du viser. Af dem du viser har jeg kun William Shakespeare, min er også smukkere i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke det var alt vand, de fik sidste år, som shakespeare ikke kunne tåle?

      Slet
  2. Sct Swithun ser fantastisk dejlig ud, jeg ville have købt den til min pergola, men den var desværre udsolgt så blev det Arvensis splendens i stedet.
    Dine roser ser godt ud, jeg håber også at det forsætter med at være et godt rosenår, men jeg synes godt nok at lusene er trættende i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. St sw skulle være middelkraftig af vækst - det var grunden til, at vi valgte den. Er arvensis ikke en af de meget kraftige?

      Slet
  3. Dejlig med hjælp i haven. Sød lille størrelse.
    Dine roser er smukke.
    Jeg kan rigtig godt li` din stjerneskærm. Den har en dejlig farve.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god fredag aften.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid