Intet nyt

på havefronten. Vi havde glædet os til at skulle nyde vores ganske flotte troldnød i blomst; men pga de nærgående rådyr, som spankulerer rundt i haven om natten, er den pakket ind i grangrene, så man skal helt tæt på for at se blomsterne.


Lige ved siden af spottede jeg det intakte skelet fra et jødekirsebær. Den må være sej trods det skrøbelige udseende.

Op ad en af længerne står en brogetbladet kristtjørn og lyser op.


Inden døre spirer forskellige frø villigt, herunder codonopsis, som jeg sår forskellige sorter af hvert år. Sidste år såede jeg 5 forskellige, hvoraf de 4 spirede godt og nu står ude under sneen - det håber jeg i hvert fald, de gør. Også i år har jeg sået 5 sorter, som allerede har spiret allesammen. På collagen herunder kan man se, hvordan blomsterne gerne skulle komme til at se ud. Med uret fra højre er det viridiflora alba, pilosula, 2 forskellige bud på bhutanica, ovata og bulleyana.


En anden, som har spiret, er dianthus knappii, den eneste nellikeart med gule blomster. Den glæder jeg mig til at se i blomst.


Kommentarer

  1. Spændende nyheder fra dig. Den codonopsis fik mig lige tilbage i tiden. De små blomster minder en bog jeg fik læst som barn, hvor alferne havde sådanne små skørter præcis som lignede codonopsis'er.
    Så er det spændende om de kommer op, når sneen forsvinder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja, alfen Klokkeblomst kunne godt ligne dem.

      Slet
  2. Kære Marie,
    Det var da nogle ganske særlige klokker du har kastet din kærlighed på. Meget yndige og især den bordeaux er da helt skøn. Dem må jeg selv ud at lede efter. Er de svære?
    Lune hilsener, Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjaa, nogle af dem er nok svære, ikke at få til at spire, men til at blive i haven. Det er f.eks. dem med tilnavnet grey-wilsonii, hvis skud nærmest er sytrådtynde. Men jeg synes, de er besværet værd.

      Slet
  3. Jeg er helt vild med den sart lysegule nellike. Hvor er den yndig! Godt at du viser lidt sommerbilleder. Det er da i øvrigt smart at I har pakket troldnødden ind i gran. - Selv om i må tæt på for at se blomsterne. Uden gran havde der nok slet ikke været blomster ...

    SvarSlet
  4. Jeg kan forestille mig at det ikke er helt samme glæde at se din Hamamelis i blomst gennem grangrene, men hellere det end at de bliver spist. Dine klokker er ret søde, jeg er også betaget af den meget mørke - de går nok ikke i min have hvor hundene tramper hvor det passer dem.
    Jeg kan godt forstå at du glæder dig til den lysegule nellike, den er ret sød:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, har man hunde, så må man jo indrette haven, så det også er deres frirum.

      Slet
  5. Hej Marie.Hvor er de bare smukke dine klokker med de svære navne.Men jeg er da også begejstret for den lille fine nillikkeart du viser....skøn sart farve.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, desværre har de ikke danske navne. Jeg synes også, nelliken er fin og sart.

      Slet
  6. Ingen tvivl om at det er spændende at så, hvis man er heldig, at det kommer op og har tålmodigheden til at vente. Men jeg kan ikke overkomme så meget samtidig med, at jeg skal passe haven, så jeg må nøjes med den og de par stykker jeg sår. Det er spændende planter, du sår.
    For øvrigt har jeg lige opdaget, at rådyrene har nippet lidt i min Olive, som skal til at blomstre snart :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er jeg lidt bekymret over de jævla rådyr, for jeg synes, de nipper af alt muligt, og hvordan skal det så ikke gå til foråret, når det hele står grønt og lækkert. Søren mener, man kan afskrække dem vha hjortetakolie??

      Slet
  7. Jeg kan godt forstå, du er bekymret over rådyrene, for det bliver bare værre. På min morgentur talte jeg 22 stk. alle små 1-årige, hvor mange voksne er der så ikke.
    Karsten (Grønne nedslag) giver det råd at lave en melklisterblanding med hvidløgstoppe klippet i stykker og så smøre det på, evt. med digitalisblade, han siger, at de forsvandt hos ham i Sverige, da han gjorde det.
    Det er da et forsøg hver og billigt :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid