pæoner igen

I de seneste dage har jeg holdt lav profil med både med have- og blogaktivitet. Jeg har haft en voldsom hovedpine flere dage i træk sammen med lidt feber og ømme, lysfølsomme øjne. Virus igen??

I Havens artikel om pæoner i juninummeret bliver ludlowii beskrevet som helt bedårende og kæmpen over alle træpæoner, så jeg viser den lige igen engang.
  


Denne staudepæon er også smuk, synes jeg. Det er formentlig anomale; men jeg har sået den fra frø, så jeg kan ikke være helt sikker.


Så er en lyserød træpæon sprunget ud med sin eneste blomst.Den hededer Yachiyo Tsubaki, og jeg valgte den, fordi den skulle være hårdfør, og fordi løvet skulle blive smukt bronzefarvet og grenene rosa om vinteren. Begge dele har vi dog til gode endnu.


Rockii xue lian blomstrer også. Sidste forår visnede dele af den, og vi frygtede, at den havde fået visnesyge; men i år står den fint, og forklaringen er, at vi har fået etableret en regnvandstønde, som tager det meste af det vand, der ellers tidligere endte ovre hos træpæonen. Den stod simpelthen for fugtigt.



Bonderosen står med svulmende knopper.

Men der er jo andre blomster end pæoner, f.eks. storkenæbbene renardii og philippe vapelle, der har det samme lækre løv, men forskellig blomsterfarve.

Denne geranium er jeg rigtig glad for. Den er ikke så høj, at den skal bindes op, og holder blomsterne oven for løvet, hvilket giver den et let og luftigt udseende. jeg gætter på, at det er sylvaticum.
                               

Yndlingsstorkenæb lige nu er nok alligevel den nuttede lille dobbelte geranium pratense 'Plenum Violaceum'

Kanelbusken har rigtigt mange blomster; men de er unægteligt noget mere diskrete end pæonblomsterne.


Rosen nostalgi overvintrede i drivhuset i en krukke, som det viste sig, at den var vokset ud af. Nu er den plantet ud og står med sin første blomst.

Til sidst rhododendron fantastica

Kommentarer

  1. Hej Marie.Håber du er ved at vær ovenpå igen.
    Smukke træpæoner du viser.Min eneste har slet ingen blomster i år.
    Men bonderoserne står rigtig flot,og er begyndt at blomstre......det er en arveblomst fra min mor.
    Har ogs en del rosa pæoner,og de dufter så dejligt.Din Fantastica er da helt fortryllende.God søndag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, jeg har det bedre i dag heldigvis. Mon ikke træpæonerne skal have en vis alder og størrelse for at give en ordentlig blomstring?

      Slet
  2. Hej Marie
    Håber du har fået det bedre. Din gule ludlowii pæon er jo helt fantastisk.
    Jeg har en enkelt træpæon i blomst p. suffruticosa.rockii og pink og røde bonderoser. Min svovlpæon er afblomstret.

    SvarSlet
  3. Vores svovlpæon er også afblomstret - den er nu så fin. Pink bonderoser gad jeg godt have.

    SvarSlet
  4. Hej Marie

    Det var nok en stribe flotte pæoner - godt i fik reddet den flotte rockii fra vandet, det må man sige at den kvitterer flot for!

    Du må have en dejlig havedag og god bedring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var bestemt katastrofestemning sidste år. Der går jo en del år, før en træpæon er blevet flot, og hvis vi så skulle grave den op og smide den på lossepladsen, ja det var næsten ikke til at bære.

      Slet
  5. Godt du har det bedre, det lød nærmest som influenza.
    Jeg købte en Ludlowii sidste år, men det var kun en mindre sag, så det varer nok mange år, inden den kvitterer med blomster. De havde den ikke større, mine andre træpæoner har ikke blomstret i år, så jeg må vente tålmodigt.
    Jeg har også den fine dobbelte geranium, den købte jeg sidst det var moderne med storkenæb.
    Navnet passer godt til din rhododendron, den er fantastisk.

    SvarSlet
  6. Små træpæoner og tålmodighed hører nok desværre sammen. For mig har storkenæb aldrig været umoderne. De er kønne, nemme og anvendelige som bunddække - det kan man ikke sige om alle stauder.

    SvarSlet
  7. Jamen dog Maria, sikke en pæon, jeg har aldrig set noget lignende. Står den og blomstrer i din have nu?
    Hvor gammel er den?
    Sonja sagde godt nok, at de to babyer jeg købte i går blev store.
    Jeg læste siderne om træpæoner lidt overfladisk forleden, men nu må jeg hellere tage luppen frem, og finde ud af, hvad jeg skal gøre for at de vokser den rigtige vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores træpæon er i hvert fald forbi teenageårene - det kan jeg sige med sikkerhed. Men vi har flyttet den et par gange, og det gider den ikke. Desuden har jeg gennem årene hele tiden fjernet de ældste grene. Ellers synes jeg godt, den kan få en lidt ranglet og uskøn facon.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid