liljer, roser og violfrøstjerner

Haven er en fest i disse dage, og som mange andre planter i år trives liljerne  rigtig godt.
Her kommer  først 4 martagonliljer

Albiflorum

Arten

 Claude Shride

Mrs R.O. Backhouse
 

Ukendt asiatisk lilje

Lilium canadense

To violfrøstjerner: først reniforme, som jeg såede i 2013, og som får ekstra store blomster. Dernæst dasycarpum med de mørke stængler og de sartgule blomster.
                 


Store rosenbuske: først multiflora, som vælter rundt i læbæltet, derpå Lykkefund i et gammelt æbletræ og til sidst Ferdinand Pichard.

  




Styrax japonica skal med på bloggen, før den er helt afblomstret.


Børnebørnene legede i søndags, at disse to himstregimser var to farlige heste. Vi syntes nærmere, at de lignede indianertotems.

Til sidst aftensol i ponytails, stipa tenuissima.









Kommentarer

  1. Ja der er mange skønne planter nu, der er kun en martagon, der blomstrer hos mig endnu. Lidt vand ville nok gøre underværker både her og der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vand vil vi også gerne have, selvom situationen på ingen måde er kritisk endnu.

      Slet
  2. Godaften Marie.Flotte martagon liljer du viser...........har selv to,der står et håbløst sted.
    Din lilla violfrøstjerne er meget smuk.Men dagens billede er da dit gamle æbletræ med Lykkefund der kravler op af de gamle stammer.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan forstå, at du må ud og flytte liljer, selvom det bestemt ikke er noget, der belønnes med øjeblikkelig blomstring. Lykkefund er utrolig dejlig rose på sin enkle og rustikke måde.

      Slet
  3. Ihhhhh, åhhhhhh, nøøøøøøøøøj og hvor er det bare frodigt og flot.
    Jeg svømmer helt væk - og elsker jo særligt dine akeleje frøstjerne. Det er min ynglings.
    Fortsat god aften
    Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv god nat, Susan. Skønt at du kan lide mine plantebilleder.

      Slet
  4. Hej Marie

    Og jeg der endnu ikke har en eneste lilje i blomst:)
    Lækre sager!
    Thalictrum har jeg også stadig til gode...
    Minder Ferdinand P ikke meget om Rosa Mundi?

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigt for os, at de her liljer har valgt at blomstre, før vi tager på ferie d. 26.
      Jo, FPs blomster minder meget om rosa mundi,men de er smukkere formet, og væksten er busket, hvor RM nærmest breder sig til en hæk eller et krat.

      Slet
  5. Skønne, skønne liljer. Mine er heller ikke i blomst endnu, men det kommer vel. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der noget særligt over liljer, i hvert fald nogle af dem, men sådan har vi det vel med mange af vores blomster, heldigvis.

      Slet
  6. Flotte fotos af en masse spændende planter,dejlige liljer ,martagon er altid skønne og du har nogle fine eks. her.
    Lilium canadense har det sikkert fortrinligt i haven,her i det varme Spanien er det lidt af en udfordring at få den til at gro fint,men jeg har en enkelt i blomst lige nu.
    Ha en god dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Canadense har jeg både i haven i et nordvendt bed og i en krukke. Blomsten i dag er fra krukken. I Spanien kniber det vel med at skaffe tilstrækkelig fugt i jorden.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid